معنی ضرب المثل لقمه اندازه دهنت بردار

معنی ضرب المثل لقمه اندازه دهنت بردار 

ضرب المثل «لقمه اندازه دهنت بردار» به معنای این است که در انجام هر کاری، باید به اندازه توان و وسع خود پیش رفت و قدم برداشت. این ضرب المثل به ما هشدار می دهد که نباید از توان و شأن خود فراتر برویم و کارهایی را انجام دهیم که خارج از ظرفیت ما هستند.

در این ضرب المثل، «لقمه» به معنای کار یا خواسته ای است که فرد قصد انجام آن را دارد. «دهان» نیز به معنای توان و وسع فرد است. بنابراین، معنای لغوی این ضرب المثل این است که در انجام هر کاری، باید به اندازه توان خود لقمه ای بر داریم.

اما این ضرب المثل می تواند معانی دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، می تواند به معنای این باشد که در انتخاب همسر یا شغل، باید به اندازه شأن و جایگاه خود پیش رفت. همچنین، می تواند به معنای این باشد که در زندگی باید واقع بین باشیم و به دنبال کارهایی باشیم که به توان ما می رسند.

در اینجا چند مثال از کاربرد این ضرب المثل آورده شده است:

  • جوانی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده است، نباید انتظار داشته باشد که بلافاصله شغلی با حقوق بالا پیدا کند. او باید با توجه به توان و تجربه خود، به دنبال شغلی مناسب باشد.
  • خانواده ای که درآمد متوسطی دارند، نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کنند. آنها باید با توجه به توان مالی خود، برای فرزندانشان برنامه ریزی کنند.
  • شخصی که بیماری خاصی دارد، نباید انتظار داشته باشد که کارهای سنگینی انجام دهد. او باید با توجه به بیماری خود، به دنبال کارهایی باشد که به او آسیب نزنند.

در مجموع، ضرب المثل «لقمه اندازه دهنت بردار» یک پیام مهم دارد: باید در انجام هر کاری، واقع بین باشیم و به اندازه توان و شأن خود پیش برویم.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...