انشا در مورد منظومه شمسی کلاس چهارم

انشا در مورد منظومه شمسی

منظومه شمسی، سامانه‌ای از اجرام آسمانی است که در مداری به دور خورشید می‌چرخند. این اجرام شامل خورشید، سیارات، قمرها، سیارک‌ها، دنباله‌دارها و شهاب‌واره‌ها هستند.

خورشید، ستاره مرکزی منظومه شمسی است. خورشید، یک ستاره بسیار بزرگ است و بیشتر جرم منظومه شمسی را تشکیل می‌دهد. سیارات، اجرام آسمانی بزرگی هستند که به دور خورشید می‌چرخند. سیارات منظومه شمسی هشت عدد هستند و عبارتند از:

  • عطارد
  • زهره
  • زمین
  • مریخ
  • مشتری
  • زحل
  • اورانوس
  • نپتون

قمرها، اجرام آسمانی کوچکی هستند که به دور سیارات می‌چرخند. سیارات منظومه شمسی، تعداد زیادی قمر دارند. برخی از سیارات، چندین قمر دارند و برخی دیگر، فقط یک قمر دارند.

سیارک‌ها، اجرام آسمانی کوچکی هستند که در مداری به دور خورشید می‌چرخند. سیارک‌ها، معمولاً از سنگ و فلز ساخته شده‌اند. دنباله‌دارها، اجرام آسمانی کوچکی هستند که در مداری به دور خورشید می‌چرخند. دنباله‌دارها، معمولاً از یخ و غبار ساخته شده‌اند. شهاب‌واره‌ها، اجرام آسمانی کوچکی هستند که به جو زمین برخورد می‌کنند. شهاب‌واره‌ها، معمولاً از سنگ و فلز ساخته شده‌اند.

منظومه شمسی، خانه ما در فضا است. ما انسان‌ها، روی سیاره زمین زندگی می‌کنیم. زمین، یکی از سیارات منظومه شمسی است که از نظر شرایط محیطی، برای زندگی مناسب است.

منظومه شمسی، مکانی شگفت‌انگیز و پر از رمز و راز است. دانشمندان، هنوز در حال مطالعه و تحقیق درباره منظومه شمسی هستند.

نتیجه‌گیری:

منظومه شمسی، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین مکان‌های جهان است. ما انسان‌ها، خوش‌شانس هستیم که در این مکان زندگی می‌کنیم.

انشا کودکانه در مورد منظومه شمسی

قصه ی منظومه شمسی

در یک شب تاریک و پرستاره، دو تا بچه به نام‌های علی و سارا، زیر آسمان شب نشسته بودند و به ستاره‌ها نگاه می‌کردند.

علی گفت: «سارا، فکر کن که ما چقدر کوچکیم. زمین، فقط یکی از سیارات منظومه شمسی است و منظومه شمسی، فقط یکی از میلیاردها کهکشان در جهان است.»

سارا گفت: «آره، درسته. منظومه شمسی، چقدر بزرگه.»

علی گفت: «می‌خوای برات درباره منظومه شمسی تعریف کنم؟»

سارا گفت: «آره، خیلی دوست دارم.»

علی گفت: «خب، منظومه شمسی، از خورشید و هشت تا سیاره تشکیل شده. خورشید، یک ستاره خیلی بزرگه و بیشتر جرم منظومه شمسی رو تشکیل می‌ده. سیارات، اجرام آسمانی بزرگی هستند که به دور خورشید می‌چرخند.»

سارا گفت: «آیا سیارات، شبیه هم هستند؟»

علی گفت: «نه، سیارات، خیلی متفاوت هستند. عطارد، کوچکترین سیاره منظومه شمسی است. زهره، داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی است. زمین، تنها سیاره‌ای است که روی آن زندگی وجود دارد. مریخ، سیاره سرخ است. مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی است. زحل، سیاره حلقه‌دار است. اورانوس، سیاره وارونه است. نپتون، دورترین سیاره منظومه شمسی است.»

سارا گفت: «وای، خیلی جالبه.»

علی گفت: «خب، سیارات، قمر هم دارند. قمرها، اجرام آسمانی کوچکی هستند که به دور سیارات می‌چرخند. زمین، یک قمر دارد که به آن ماه می‌گویند.»

سارا گفت: «من ماه رو خیلی دوست دارم.»

علی گفت: «منظومه شمسی، مکانی شگفت‌انگیز و پر از رمز و راز است. دانشمندان، هنوز در حال مطالعه و تحقیق درباره منظومه شمسی هستند.»

سارا گفت: «من هم دوست دارم درباره منظومه شمسی بیشتر بدونم.»

علی و سارا، تا آخر شب، درباره منظومه شمسی صحبت کردند و از تماشای ستاره‌ها لذت بردند.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...