افدرین در بدنسازی؛ مکملی محبوب اما کمی خطرناک!

افدرین چیست؟

افدرین محرکی است که سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند. از نظر شیمیایی برای استفاده به عنوان دارو در عمل بالینی سنتز می شود، اما افدرین همچنین یکی از آلکالوئیدهای افدرین است که از گیاهان در جنس افدرا استخراج می شود و بر قلب، سیستم عروقی و سایر اندام ها تأثیر می گذارد.  ] مکمل های مشتق شده از گیاهان افدرا (به عنوان مثال، گیاه شناسی چینی Ma Huang) اغلب به عنوان "افدرا" نامیده می شود و برای بسیاری از موارد، از جمله کاهش وزن، به بازار عرضه می شود.   به دلیل عوارض جانبی جدی افدرا، سازمان غذا و دارو (FDA) فروش مکمل های غذایی حاوی افدرا و آلکالوئیدهای افدرین را در ایالات متحده ممنوع کرده است. 

فواید اصلی افدرین چیست؟

افدرین و مکمل های مشتق شده از گیاهان افدرا می توانند باعث کاهش وزن شوند   و پروفایل چربی خون (افزایش کلسترول HDL و کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید ) را بهبود بخشند.   برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های افدرین و افدرا می‌توانند عملکرد ورزشی را بهبود بخشند،   اما این اثرات سازگار نیستند و اغلب تنها زمانی یافت می‌شوند که افدرین همراه با کافئین مصرف شود.  

معایب اصلی افدرین چیست؟

افدرین و مکمل های مشتق شده از گیاهان افدرا می توانند بیش فعالی خودکار (مانند تپش قلب، لرزش، لرزش، بی خوابی و تعریق )، مشکلات گوارشی (مانند حالت تهوع، استفراغ ، رفلاکس، و سوزش سر دل) و علائم روانپزشکی (به عنوان مثال، تحریک، کاهش خلق و خو، تحریک پذیری و اضطراب ).   مکمل‌های افدرا همچنین در پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی و عروق مغزی از جمله سکته مغزی ، حمله قلبی و مرگ نقش دارند . 

علاوه بر این، افدرین و مشتقات آن (پسودوافدرین، متیل فدرین و غیره) در حال حاضر در لیست ممنوعه مواد صادر شده توسط آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA) قرار دارند . بنابراین، ورزشکارانی که از مکمل‌های افدرا یا داروهای بدون نسخه حاوی افدرین (مثلاً ضداحتقان‌ها ) استفاده می‌کنند، باید مطمئن شوند که از قوانین ورزش خود پیروی می‌کنند و معافیت‌های لازم برای استفاده درمانی (TUE) را دارند.

افدرین چگونه کار می کند؟

مکانیسم های دقیق به طور کامل شناخته نشده است، اما هم افدرین  (دارو) و هم آلکالوئیدهای نوع افدرین   (از گیاهان افدرا ) گیرنده های آدرنرژیک مختلف را در بافت های متعدد (قلب، ریه ها، رگ های خونی) فعال می کنند. ، بافت چربی، ماهیچه ها و غیره). این امر فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را افزایش می دهد و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون و گشاد شدن برونشیل ها در ریه ها می شود. نقش مکمل های افدرین و افدرا در کاهش وزن احتمالاً با افزایش ترشح اسیدهای چرب از ذخایر چربی (چربی) و افزایش اکسیداسیون چربی کل بدن و مصرف انرژی مرتبط است.از آنجایی که افزایش مصرف انرژی باعث افزایش تولید گرما می شود ( ترموژنز )، این احتمالاً افزایش تعریق ناشی از مکمل های افدرین و افدرا را توضیح می دهد.

افدرین به چه چیز دیگریمعروف است؟توجه داشته باشید که افدرین به نام های زیر نیز شناخته می شود:

افدرا ولگاریس

افدراسه

ما هوانگ

افدرین را نباید با موارد زیر اشتباه گرفت:

افدرون

اپی نفرین

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...