معنی ضرب المثل باد آورده را باد میبرد

معنی ضرب المثل باد آورده را باد میبرد

ضرب المثل باد آورده را باد می برد به این معناست که چیزی که به آسانی و بدون تلاش و زحمت به دست آید، به همان آسانی و بدون تلاش و زحمت از دست می رود.

این ضرب المثل در بسیاری از موقعیت ها کاربرد دارد، از جمله:

  • در مورد افرادی که بدون زحمت و تلاش به ثروت و موفقیت می رسند. این افراد معمولاً نمی دانند چگونه از این ثروت و موفقیت محافظت کنند و در نهایت آن را از دست می دهند.
  • در مورد افرادی که با خوش شانسی و اقبال به چیزی دست می یابند. این افراد معمولاً نمی توانند این خوش شانسی و اقبال را حفظ کنند و در نهایت آن را از دست می دهند.
  • در مورد افرادی که به دنبال راه میانبر برای رسیدن به موفقیت هستند. این افراد معمولاً نمی توانند موفقیت واقعی را به دست آورند و در نهایت ناامید می شوند.

در داستانی که در مورد این ضرب المثل گفته می شود، خسرو پرویز، پادشاه ساسانیان، در جنگ با رومیان پیروز می شود و ثروت زیادی از آنها به غنیمت می گیرد. اما این ثروت به دلیل یک طوفان و انحراف مسیر کشتی حامل آن، به دست ایرانیان می افتد. خسرو پرویز از این ثروت بسیار خوشحال می شود، اما چند ماه بعد متوجه می شود که این ثروت از خزانه دزدیده شده است. او در این هنگام می گوید: «مال بادآورده را باد می برد.»

در این داستان، خسرو پرویز ثروتی را به دست می آورد که بدون تلاش و زحمت او به دست آمده است. این ثروت به دلیل یک حادثه ناگهانی از دست می رود و خسرو پرویز متوجه می شود که این ثروت باد آورده بود و ماندگار نبود.

در استفاده از این ضرب المثل باید دقت کرد که به افرادی که به طور ناعادلانه به ثروت و موفقیت می رسند، توهین نشود. این ضرب المثل صرفاً بیانگر این واقعیت است که چیزهایی که به آسانی به دست می آیند، به همان آسانی نیز از دست می روند.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...