جواب نگارش ششم درس ۵

املا و دانش زبانی صفحه ۳۳ نگارش ششم

۱ مانند نمونه واژه هایی از متن درس بیابید و در شکل بنویسید.

نمونهواژه
همسانرستم، زال، سیمرغ، رخش، اژدها، دیو، نبرد، هفت خان
هم آواآید، آید، آید، آید، آید، آید، آید، آید
متضادبیرون، درون، نزدیک، دور، بزرگ، کوچک، سخت، آسان

جواب صفحه ۳۴ نگارش ششم

**۲- با توجه به علامت ها و واژههای نوشته شده، جمله های متناسب با آنها را از متن درس پیدا کنید و بنویسید . **

علامتواژهجمله
( )بزد، بنداختبزد تیغ و بنداخت از بر، سرش فرو ریخت چون رود، خون از برش
،رخش، می کوشدرخش، می کوشد تا با کوفتن سم بر زمین، رستم را از وجود اژدها آگاه کند.
؛بدین گونهبدین گونه ، رستم با پشت سر گذاشتن هفت مرحله ی بسیار دشوار و خطرناک، یاران خود را از بند دیوان، نجات می دهد و به ستایش یزدان می پردازد.

۳ الف) یک نمونه مبالغه که در صحبت هایتان بهکار میبرید، بنویسید.

  • «از بس گرسنه بودم، داشتم از حال می رفتم.»
  • «از بس خسته بودم، داشتم از پا می افتادم.»
  • «از بس خوشحال بودم، از حال رفتم.»

ب) معنای دور و معنای نزدیک کنایه ی زیر را بنویسید.

کنایه: آب را در هاون ریختن و کوبیدن!

معنای دور: کار بیهوده کردن

معنای نزدیک: کاری را با بی دقتی و بی حوصله انجام دادن

مثال:

  • «این مسئولین آب را در هاون می کوبند و کاری از پیش نمی برند.»
  • «این بچه ها آب را در هاون می کوبند و درس نمی خوانند.»

امیدوارم این پاسخ ها برای شما مفید بوده باشد.

جواب صفحه ۳۵ نگارش ششم

۱. بیت زیر را به نثر ساده بازنویسی کنید.

خروشید و جوشید و برکند خاک ز سمش زمین شد همه چاک چاک

پاسخ:

رخش شیهه کشید و خشمگین شد و به نشانه یورش سم خود را به زمین کوبید به گونه ای که زمین زیر پایش کنده کنده شد.

۲. برای موفقیت در زندگی، به نظرتان چه خانه ای پیشرو دارید؟

پاسخ:

برای اینکه پیشرفت کنم باید امید داشته باشم و در برابر سختی ها امید خود را از دست ندهم. همچنین باید برنامه ریزی داشته باشم و برای رسیدن به اهدافم تلاش کنم. علاوه بر این، باید از تجربیات دیگران استفاده کنم و از اشتباهات خود درس بگیرم.

۳. یک نمونه مبالغه از متن درس ذکر کنید و آن را توضیح دهید.

پاسخ:

بزد تیغ و بنداخت از بَر، سرش *** فرو ریخت چون رود، خون از برش

توضیح:

هنگامی که سر اژدها قطع می شود شاعر خارج شدن خون از بدن اژدها را به دلیل حجم زیاد خون به جاری شدن رود تشبیه کرده است. این تشبیه به دلیل اغراق در حجم خون خارج شده از بدن اژدها، مبالغه محسوب می شود.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه ۳۶ نگارش ششم

۱. از پنجره ی کلاس به بیرون نگاه کنید و آنچه را میبینید، در یک بند بنویسید.

پاسخ:

پشت پنجره ی کلاس می ایستم و خیابان را تماشا می کنم. درختان خیابان در حال تغییر رنگ هستند و برگ های زرد و نارنجی خود را از دست می دهند. چند نفر از دانش آموزان در حال بازی فوتبال هستند و صدای خنده هایشان در فضا می پیچد.

۲. چشمان خود را ببندید و حس خود را دربارهی صداهایی که میشنوید، بنویسید.

پاسخ:

چشمانم را می بندم و به صداهایی که می شنوم گوش می دهم. صدای رفت و آمد ماشین ها، صدای زنگ تلفن، صدای صحبت های همسایه ها، صدای باد که در میان درختان می وزد و صدای پرندگانی که در حال آواز خواندن هستند. همه این صداها حس خوبی به من می دهند و باعث می شوند که احساس آرامش کنم.

۳. برداشت خود را از ضرب المثل «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» در یک بند بنویسید.

پاسخ:

ضرب المثل «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» به این معناست که کاری را که باید در زمان مناسب انجام شود، اگر دیر انجام شود دیگر فایده ای ندارد. در داستان رستم و سهراب، رستم بعد از اینکه سهراب را می کشد، متوجه می شود که سهراب پسر خودش بوده است. این کار رستم دیگر فایده ای ندارد و سهراب را نمی توان زنده کرد.

این ضرب المثل می تواند در موقعیت های مختلفی به کار رود. به عنوان مثال، اگر کسی کاری را به تعویق بیندازد و بعد از اینکه کار از کار گذشته است، آن کار را انجام دهد، می توان گفت که او «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» خورده است.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...