انشا در مورد احترام به پدر و مادر برای تمامی مقاطع

انشا در مورد احترام به پدر و مادر

پدر و مادر، نعمت های بزرگی هستند که خداوند به ما ارزانی داشته است. آنها، کسانی هستند که ما را به دنیا آورده اند، بزرگ کرده اند و برای سعادت و خوشبختی ما تلاش کرده اند.

احترام به پدر و مادر، یکی از مهم ترین آموزه های دینی و اخلاقی است. احترام به پدر و مادر، نشانه ادب، تربیت و انسانیت است.

راه های احترام به پدر و مادر

احترام به پدر و مادر، راه های مختلفی دارد. برخی از این راه ها، عبارتند از:

  • اطاعت از پدر و مادر: یکی از مهم ترین راه های احترام به پدر و مادر، اطاعت از آنهاست. ما باید در همه حال، از پدر و مادرمان اطاعت کنیم، مگر در مواردی که اطاعت از آنها، مخالف دستورات خداوند باشد.
  • احترام به نظرات پدر و مادر: ما باید به نظرات پدر و مادرمان احترام بگذاریم، حتی اگر با آنها موافق نباشیم. ما باید با زبانی مودبانه، نظرات خود را بیان کنیم و از بحث و جدل با آنها خودداری کنیم.
  • کمک به پدر و مادر: ما باید در کارهای خانه و زندگی به پدر و مادرمان کمک کنیم. این کار، نشان می دهد که قدردان زحمات آنها هستیم.
  • رعایت ادب در حضور پدر و مادر: ما باید در حضور پدر و مادرمان، ادب و احترام را رعایت کنیم. این کار، نشان می دهد که ما به آنها احترام می گذاریم.
  • دعا برای پدر و مادر: دعا برای پدر و مادر، یکی از بهترین راه های احترام به آنهاست. ما باید همیشه برای پدر و مادرمان دعا کنیم و از خداوند برای سلامتی و خوشبختی آنها طلب خیر کنیم.

آثار احترام به پدر و مادر

احترام به پدر و مادر، آثار مثبت زیادی در زندگی ما دارد. برخی از این آثار، عبارتند از:

  • به دست آوردن رضایت خداوند: خداوند، احترام به پدر و مادر را دوست دارد و به کسانی که به پدر و مادرشان احترام می گذارند، پاداش می دهد.
  • رسیدن به سعادت و خوشبختی: احترام به پدر و مادر، باعث می شود که زندگی ما سعادتمند و خوشبخت شود.
  • جلب محبت و توجه دیگران: کسانی که به پدر و مادرشان احترام می گذارند، از سوی دیگران نیز مورد احترام و محبت قرار می گیرند.

نتیجه

احترام به پدر و مادر، یکی از مهم ترین آموزه های دینی و اخلاقی است. احترام به پدر و مادر، باعث می شود که ما انسان های بهتری شویم و در زندگی به موفقیت برسیم.



نیکی به پدر و مادر در قرآن

نیکی به پدر و مادر، یکی از مهم ترین آموزه های دین اسلام است. در قرآن کریم، چندین بار به این موضوع اشاره شده است. خداوند در آیه 23 سوره اسراء می فرماید:

وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِیمًا

پروردگارت فرمان داد که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید، هرگاه یکی از آن دو یا هر دوی آنها نزد تو به سن پیری رسیدند، به آنها اف نگو و آنها را ران مکن و با آنها سخنی کریمانه بگو.

در این آیه، خداوند، نیکی به پدر و مادر را پس از توحید، دومین واجب الهی معرفی می کند. این نشان می دهد که نیکی به پدر و مادر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در آیه 14 سوره لقمان نیز به این موضوع اشاره شده است:

وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِی عَامَیْنِ أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیْكَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ

ما انسان را به پدر و مادرش سفارش کردیم، مادرش با دشواری و سختی او را حمل کرد و از شیر باز گرفتنش دو سال است. به من و پدر و مادرت شکرگزار باش که بازگشت همه به سوی من است.

در این آیه، خداوند، نیکی به پدر و مادر را به شکرگزاری از او و خود آنها پیوند می زند. این نشان می دهد که نیکی به پدر و مادر، یکی از راه های شکرگزاری از خداوند است.

در روایات اسلامی نیز بر نیکی به پدر و مادر تأکید فراوان شده است. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

«رضای پروردگار در رضای پدر و مادر و خشم پروردگار در خشم پدر و مادر است.»

در حدیثی دیگر از ایشان آمده است:

«کسی که به پدر و مادرش نیکی کند، عمرش طولانی می شود.»

آثار نیکی به پدر و مادر

نیکی به پدر و مادر، آثار مثبت زیادی در زندگی ما دارد. برخی از این آثار، عبارتند از:

  • به دست آوردن رضایت خداوند: خداوند، نیکی به پدر و مادر را دوست دارد و به کسانی که به پدر و مادرشان نیکی می کنند، پاداش می دهد.
  • رسیدن به سعادت و خوشبختی: نیکی به پدر و مادر، باعث می شود که زندگی ما سعادتمند و خوشبخت شود.
  • جلب محبت و توجه دیگران: کسانی که به پدر و مادرشان نیکی می کنند، از سوی دیگران نیز مورد احترام و محبت قرار می گیرند.

راه های نیکی به پدر و مادر

نیکی به پدر و مادر، راه های مختلفی دارد. برخی از این راه ها، عبارتند از:

  • اطاعت از پدر و مادر: یکی از مهم ترین راه های نیکی به پدر و مادر، اطاعت از آنهاست. ما باید در همه حال، از پدر و مادرمان اطاعت کنیم، مگر در مواردی که اطاعت از آنها، مخالف دستورات خداوند باشد.


انشا در مورد احترام به پدر و مادر هفتم

احترام به پدر و مادر

پدر و مادر، نعمت بزرگی هستند که خداوند به ما داده است. آنها کسانی هستند که ما را به دنیا آورده‌اند، بزرگ کرده‌اند و برای سعادت ما تلاش کرده‌اند. احترام به پدر و مادر، یکی از مهم‌ترین وظایف ما به عنوان فرزندان است.

احترام به پدر و مادر، به معنای این است که ما به آنها ارزش قائل باشیم و قدردان زحمات آنها باشیم. این احترام را می‌توانیم با کارهای مختلفی نشان دهیم، از جمله:

  • اطاعت از پدر و مادر
  • کمک به کارهای خانه
  • احترام به نظرات پدر و مادر
  • تشکر از زحمات پدر و مادر
  • دعا برای پدر و مادر

اطاعت از پدر و مادر، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های احترام به آنها است. ما باید همیشه از دستورات پدر و مادرمان پیروی کنیم، مگر اینکه دستوری مخالف دستورات خداوند باشد.

کمک به کارهای خانه، یکی دیگر از راه‌های احترام به پدر و مادر است. ما باید در کارهای خانه به پدر و مادرمان کمک کنیم تا آنها کمتر زحمت بکشند.

احترام به نظرات پدر و مادر، نیز مهم است. ما باید نظرات پدر و مادرمان را بشنویم و اگر نظر آنها را درست می‌دانیم، از آنها پیروی کنیم.

تشکر از زحمات پدر و مادر، نیز یکی از نشانه‌های احترام به آنها است. ما باید همیشه از پدر و مادرمان برای زحماتی که برای ما کشیده‌اند، تشکر کنیم.

دعا برای پدر و مادر، نیز یکی از راه‌های احترام به آنها است. ما باید همیشه برای پدر و مادرمان دعا کنیم و از خداوند بخواهیم که آنها را سلامت نگه دارد.

احترام به پدر و مادر، باعث سعادت و خوشبختی ما در دنیا و آخرت می‌شود. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا

پروردگارت مقرر کرد که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آنها یا هر دوی آنها نزد تو به سن پیری رسیدند، به آنان «اف» مگو و بر آنها پرخاش مکن و با آنان سخنی نرم و سنجیده بگو.

احترام به پدر و مادر، یک واجب دینی و یک وظیفه اخلاقی است. ما باید همیشه به یاد داشته باشیم که پدر و مادر، نعمت بزرگی هستند که خداوند به ما داده است.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...