انشا در مورد بار کج به منزل نمیرسد تمامی مقاطع

مقدمه

در این دنیا، هر کس به اندازه عمل خود پاداش می‌گیرد. اگر کسی کار نیک انجام دهد، خیر و برکت به او خواهد رسید. اما اگر کسی کار بد انجام دهد، گرفتار بلا و مصیبت خواهد شد.

بدنه

روزی روزگاری، در خانواده‌ای دو برادر زندگی می‌کردند. یکی از برادرها سالم و صالح بود و دیگری نادان و خلافکار. پدر این دو برادر مردی پولدار بود که بعد از مرگ مادرشان، سرپرستی آنها را بر عهده داشت.

بعد از مرگ پدر، دو برادر بر سر ارث با هم اختلاف پیدا کردند. برادر نادان که می‌خواست همه‌ی ثروت پدر را برای خود ببرد، با برادرش دعوا کرد و در نهایت، همه‌ی ثروت را به نام خود کرد.

برادر صالح که می‌دانست مال حرام برکت ندارد، به برادرش گفت: «بار کج به منزل نمی‌رسد.» اما برادر نادان به حرف او توجهی نکرد.

او با بخشی از ثروت، ماشین مدل بالا، خانه‌ای لوکس و باغی خرید. سال‌ها گذشت و او ازدواج کرد و با همسرش به مسافرت رفت.

در راه مسافرت، ناگهان تصادف کردند و برادر نادان به شدت زخمی شد. همسرش اما آسیبی ندید.

برادر نادان به بیمارستان منتقل شد. شدت جراحات او به قدری زیاد بود که تمام ثروت خود را برای درمان خرج کرد، اما باز هم نتوانست خوب راه برود.

نتیجه

برادر صالح که از ماجرا خبردار شده بود، به عیادت برادرش رفت و به او گفت: «همان‌طور که گفته بودم، بار کج به منزل نمی‌رسد.»

برادر نادان به اشتباه خود پی برده بود، اما چه فایده وقتی که کار از کار گذشته بود.



مقدمه

در زندگی، هر کس به دنبال کسب درآمد و جمع‌آوری مال و منال است. اما این درآمد باید از راه درست و حلال به دست آید. اگر درآمد از راه کج و نامشروع به دست آید، در نهایت به نابودی و تباهی می‌انجامد.

بدنه

راه راست، همان راهی است که با تلاش و کوشش به دست می‌آید. این راه در ابتدا ممکن است دشوار و پر از موانع باشد، اما با پشتکار و تلاش، به موفقیت می‌انجامد.

راه کج، همان راهی است که بدون تلاش و زحمت به دست می‌آید. این راه ممکن است در ابتدا آسان و راحت به نظر برسد، اما در نهایت به نابودی و تباهی می‌انجامد.

درآمدی که از راه کج به دست می‌آید، برکت ندارد. این درآمد مانند کیسه‌ای از سکه‌های طلاست که سوراخ دارد و در طول راه، سکه‌ها از آن بیرون می‌ریزند. در نهایت، این کیسه خالی می‌شود و چیزی عاید صاحبش نمی‌شود.

درآمدی که از راه درست به دست می‌آید، برکت دارد. این درآمد مانند دانه‌ی گندم است که در زمین کاشته می‌شود و چند برابرش حاصل می‌دهد.

نتیجه

کسب درآمد از راه کج، مانند جمع‌آوری سکه‌های طلاست. این سکه‌ها ممکن است چشم‌گیر و درخشنده باشند، اما هیچ برکتی ندارند. در مقابل، کسب درآمد از راه درست، مانند کاشتن دانه‌ی گندم است. این دانه‌ها، نه تنها زندگی صاحب خود را تأمین می‌کنند، بلکه به دیگران نیز نفع می‌رسانند.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...