ضرب المثل درخت هر چه بارش بیشتر می شود سرش فروتر می آید صفحه 83 نگارش دهم

ضرب المثل درخت هر چه بارانش بیشتر می شود سرش فروتر می آید

معنی ضرب المثل:

همانطور که درخت هر چه میوه‌هایش بیشتر باشد، شاخه‌هایش سنگین تر و به سمت زمین خمیده تر می شود، آدم‌ها هم هر چه به لحاظ علمی، ادبی و معنوی غنی‌تر و بی‌نیازتر می‌شوند، کمتر به جلب توجه و فخرفروشی نیاز دارند.

پیام ضرب المثل:

افراد فروتن و متواضعی که به دلیل دانش و خردمندی خود غنی و بی‌نیاز شده‌اند، در مقابل افرادی که به دلیل غرور و بی‌مغزی خود به بی‌باری و ناکارآمدی می‌انجامند، فروتنی و تواضع را به نمایش می‌گذارند.

توضیح ضرب المثل:

درخت، نماد باروری، ثمردهی و رشد است. هر چه درخت باردارتر باشد، شاخه‌هایش سنگین‌تر و به سمت زمین خمیده‌تر می‌شود. این نشان می‌دهد که درختی که بار بیشتری دارد، کمتر به خود می‌بالد و بیشتر به اطرافیان خود توجه دارد.

این ضرب المثل در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌کند. انسان‌هایی که از علم و دانش خود برای خدمت به دیگران استفاده می‌کنند، هر چه دانش و خردمندی بیشتری کسب کنند، کمتر به خود می‌بالند و بیشتر به دیگران توجه می‌کنند.

داستان دو دوست پزشک:

دو دوستی که از بچه‌گی با هم در یک محله زندگی می‌کردند، در یک مدرسه درس می‌خواندند و در یک دانشگاه و در رشته پزشکی پذیرفته شدند. اما با گذر زمان، اختلاف فکری بین آن دو مشخص شد. یکی از آنها دچار غرور و خودخواهی شد و درس را تنها برای پول درآوردن و کسب ثروت و خرید خانه و ماشین شیک می‌خواست. اما دیگری می‌خواست از علمش در راه خدمت به مردم استفاده کند.

با گذشت زمان، اختلاف فکری باعث جدایی این دو از یکدیگر شد. بعداً، آنها به محض گرفتن مدرک و تخصصشان، به کارشان ادامه دادند. یکی از آنها برای گذراندن طرح، به مناطق محروم رفت، در حالی که دیگری به یک شهر شلوغ رفت.

آن کسی که برای طرح به مناطق محروم رفته بود، بعد از مدتی محبوبیت بسیاری به دست آورد. او برای بیماران احترام ویژه‌ای قائل بود و به افراد نیازمند کمک می‌کرد. برای عیادت بیمارانی که توانایی راه‌رفتن نداشتند، به منزل آنان می‌رفت و مشکلات دانش‌آموزان را در درس‌هایشان حل می‌کرد. در همه زمینه‌ها، یار و مددکار مردم آن محل بود. مردم نیز برای سلامتی و موفقیت او دعا می‌کردند.

کسی که به منطقه شلوغ رفته بود هم به سرعت ثروتمند شد ولی مردم او را به دلیل بی توجهی به مشکلات اجتماعی و کمک به نیازمندان تنها به دلیل پولداری و ثروت ستایش نمی‌کردند. در عین حال، دوست دیگری که برای خدمت به مردم به مناطق محروم رفته بود، به خاطر پرستاری و درمان بیماران، یاری به نیازمندان، و بهبود وضعیت اجتماعی و آموزشی این مناطق، با محبوبیت بسیاری مواجه شده بود.

نتیجه گیری:

این داستان نشان می‌دهد که درختان پر باری که سرشان پایین تر است، به محبوبیت و موفقیت بیشتری دست می‌یابند. انسان‌هایی که از علم و دانش خود به منظور خدمت به مردم استفاده می‌کنند و به نیازمندان کمک می‌کنند، همیشه تحسین و احترام مردم را به دنبال خواهند داشت و در مقابل، کسانی که فقط به دنبال پول و ثروت هستند، ممکن است ثروتی را کسب کنند، اما محبوبیت و احترام مردم را نخواهند داشت.

به عنوان انسان‌ها، بهتر است هدفمان خدمت به مردم و بهبود جامعه باشد تا اینکه فقط به دنبال خودمان باشیم.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...