جواب فعالیت های مطالعات نهم درس ۲

فعالیت صفحه 11 مطالعات نهم

۱- الف) در زندگی روزانه، ساعت واقعی چه کاربردی دارد؟

پاسخ: استفاده برای اوقات شرعی و فرایض دینی

ب) چرا از ساعت رسمی استفاده می‌کنیم؟ مثال بیاورید.

پاسخ: برای اینکه در قرارهای ملاقات و یا مراجعه به ادارات مشکلی به وجود نیاید. برای مثال جابجایی قطارها، هواپیماها، تعیین وقت قرارها و ملاقات‌ها، شروع و پایان کار اداره‌ها و مغازه‌ها

2 -با توجه به نقشه مناطق زمانی، بگویید اگر کسی از پاریس به تهران سفر کند، باید ساعت خود را جلو بکشد یا عقب؟ چرا؟

پاسخ: عقب زیرا نصف النهار پاریس در غرب نصف النهار تهران است و دیرتر در مقابل خورشید قرار می گیرد.

3 -با کمک والدین خود، برخی از زمان ها یا مکان هایی که ویژگی های خاصی برای آنها در اسلام بیان شده است را نام ببرید. پاسخ های خود را در کلاس و با دوستانتان،به اشتراک بگذارید.

پاسخ: هنگام طلوع یا غروب آفتاب، شب و روز جمعه، روز اول هر ماه قمری، ماه مبارک رمضان و یا برخی مکا ن ها مانند زیارتگاه ها، مسجدها و یا بعضی از شهر ها مانند کربلا نجف مدینه

4ــ هر ساله در کشور ما، ساعت رسمی در اول فروردین، یک ساعت به جلو کشیده میشود و در ٣٠ شهریور، یک ساعت به عقب کشیده میشود. فکر میکنید دلیل این کار چیست؟

پاسخ: این کار به منظور استفاده بیشتر از روشنایی روز انجام می شود.

جواب فعالیت های درس ۲ مطالعات نهم

فعالیت صفحه 13مطالعات نهم

5- موقعیت سه شهر گرانادا، لیبرویل و کیپ تاون را با توجه به دایره روشنایی در اول تیرماه و اول دی ماه توضیح دهید.

پاسخ: در تیرماه خورشید به مدار رأس السرطان عمود می تابد و طول روزها در آن طولانی و شب ها کوتاه است که شهر گرانادا در این موقعیت قرار گرفته

درست در همین زمان در نیمکره جنوبی (کیپ تاون) کوتاه ترین روزها و طولانی ترین شب های سال مشاهده می شود بعدازگذشت 6ماه عکس این حالت در دو نیمکره رخ می دهد.

شهر لیبرویل هم در تمام طول سال طول شب و روز یکسان است به دلیل قرار گرفتن در خط استوا

6- به مدار قطبی شمال و جنوب در تصویر (١) توجه کنید. چرا در اوّل تیر ماه در ناحیه مدار قطبی شمال، طول یک روز ۲۴ ساعت و به عکس در مدار قطبی جنوب، طول یک شب ۲۴ ساعت است؟

پاسخ: چون خورشید به مدار رأس السرطان عمود می تابد از آن جا که در تابستان نیمکره شمالی کج شدگی محور زمین به سمت خورشید است.نیمکره شمالی کاملا به سمت خورشید خم می شود نور خورشید به طور دائم به قطب شمال می تابد وشش ماه غروب ندارد که در اصطلاح تابستان قطبی یا روز قطبی معروف است در این مدت قطب شمال در روشنایی روز و قطب جنوب در تاریکی قرار دارد پس از 6ماه که خورشید به مدار رأس الجدی عمود می تابد عکس حالت گفته شده رخ می دهد.

7- از مساوی بودن همیشگی طول روز و شب در منطقه استوا به چه نتیجه‌ای درباره فصول این منطقه می‌رسید؟

پاسخ: به دلیل تابش آفتاب به صورت عمود برمنطقه استوا تغییر فصل محسوسی در این منطقه رخ نمی دهد

8 -جهت تابش آفتاب به نقاط مختلف زمین یا فصول مختلف سال، چه تأثیری در کشاورزی یا معماری خانه ها می تواند داشته باشد؟

پاسخ: مناطق اطراف استوا که تابش آفتاب عمود است محصوالت گرمسیری مانند کاکائو و قهوه کشت می شود برای معماری خانه ها از مصالحی استفاده می شود که گرما را کمتر عبور دهد.

 

جواب به کار ببندیم صفحه 14 مطالعات نهم

1- الف) با استفاده از یک نقشه، طول و عرض جغرافیایی کشور ایران را بخوانید و بنویسید.

پاسخ: طول و عرض جغرافیایی ایران: ۲۵ درجه و ۳ دقیقه الی ۳۹ درجه و ۴۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۴ درجه و ۵ دقیقه الی ۶۳ درجه و ۱۸ دقیقه طول شرقی

ب) به کمک معلم و با مراجعه به منابع، طول و عرض جغرافیایی شهر یا روستای محل زندگی خود را پیدا کنید و بنویسید. به عهده دانش آموز

2- به کمک معلم، طرز کار یک گیرندهٔ سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی (GPS) را مشاهده و بررسی کنید

پاسخ: ماهواره هایی که در مدار زمین قرار دارند و امکان استفاده از فناوری جی پی اس را در اختیار بشر می گذارند، به گونه ای طراحی شده اند که تا 10 سال آینده نیز فعال هستند. ماهواره های موقعیت یاب در فاصله 21000 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و هر کدام در شش سطح و یا شش گروه در حال چرخش اند.

سیستم رفت و برگشت هر کدام از ماهواره ها به گونه ای تنظیم شده که به روی هم تداخلی نداشته باشند و موجب اختلال در ارسال اطلاعات نشوند. هر کدام از ماهواره ها بر روی مدار جداگانه و با سرعت 12000 کیلومتری بر ساعت دو بار در هر روز به دور مدار می گردند و اطلاعاتی مانند زمان، تاریخ، سلامت ماهواره ها و موقعیت نجومی هر یک را به ایستگاه های هوایی روی زمین ارسال می کنند.

4- میانگین سرعت گردش زمین به دور خورشید در یک ثانیه 30 کیلومتر است، سرعت حرکت زمین به دور خورشید در یک ساعت چقدر است؟ حساب کنید.

پاسخ: هر ساعت برابر با ۶۰ دقیقه و هر دقیقه برابر با ۶۰ ثانیه است. بنابراین سرعت حرکت زمین به دور خورشید در یک ساعت ۱۰۸۰۰۰=۳۶۰۰×۳۰

منبع

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...