جواب فعالیت های درس ۸ مطالعات نهم

فعالیت صفحه 48 مطالعات نهم *

1ــ درباره علل و عوامل نابرابری توسعه انسانی در جهان گفتوگو کنید. به نظر شما کدام عوامل مهمترند؟ چرا؟ 

جواب  فعالیت صفحه 51 مطالعات نهم

۲- با توجه به نقشه و مراجعه به یک اطلس، از هر یک از چهار گروه شاخص توسعه انسانی (خیلی بالا، بالا، متوسط، و کم) دو کشور نام ببرید.
خیلی بالا = استرالیا، کانادا، آمریکا، آرژانتین، شیلی
بالا = روسیه، ایران، عربستان، برزیل
متوسط = مصر، چین، هند، مغولستان، بولیوی
کم = سودان، کنگو، موریتانی، چاد، نیجر

۳- نمودار الف و شکل ب را توضیح دهید.
پاسخ: در شکل ب کشورهای شرق ایران به علت مشکلات داخلی و خارجی از توسعه انسانی پایینی برخوردار هستند و کشورهای شمال غربی مانند ترکیه که نزدیک اروپا واقع هستند، از توسعه انسانی بالایی برخوردار هستند. در نمودار الف: نشان دهنده از رشد توسعه انسانی ایران در سال‌های اخیر است.

جواب فعالیت های درس ۸ مطالعات نهم

جواب فعالیت صفحه 51 مطالعات نهم

۴- گفت‌وگو کنید: به نظر شما کشورهایی که اقتصاد و درآمد آنها برپایه فروش مواد اولیه و خام مانند نفت است، در حال و آینده با چه مشکلاتی روبه رو می‌شوند و چه تغییراتی باید در اقتصاد خود ایجاد کنند؟
پاسخ: کشورهای تک محصولی با افت قیمت و اتمام منابع مواد اولیه و خام روبه‌ رو می‌شوند. آنها باید به سمت صادرات مواد تولید شده از مواد خام بروند و همچنین سعی کنند چند محصول دیگرشان را نیز صادر کنند.

جواب فعالیت صفحه 53 مطالعات نهم

۵- سواد و آموزش نقش مهمی در پیشرفت یک کشور دارد. به طور گروهی، فهرستی از مشکلاتی را که مردم یک کشور در اثر پایین بودن سطح سواد و محروم بودن از آموزش با آن مواجه می‌شوند، تهیه کنید و بخوانید.
پاسخ: نبود بهداشت، فقر، استاندارد نبودن سطح زندگی، نداشتن قانون، فساد، مرگ و میر بالا، جنگ‌های داخلی، استعمار توسط کشورهای دیگر، متکی و وابسته بودن به کشورهای
قدرتمند.

 

جواب به کار ببندیم صفحه 56 مطالعات نهم

یکی از فعالیت‌های زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.

1- فرض کنید شما مسئول بالا بردن شاخص توسعه انسانی در کشور هستید و قرار است فهرستی از چند پیشنهاد مناسب در مورد بهبود هر یک از عوامل توسعه انسانی (درآمد، سواد، امید به زندگی) تهیه کنید. با همفکری دوستانتان این پیشنهادها را بنویسید.
پاسخ: در زمینه قانونی کردن درآمدها – ثبت نام کودکان برای سواد آموزی حتی در مناطق دور، به وجود آوردن رفاه و تأمین اجتماعی برای کلیه کارگران و کارمندان

2- درباره جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر چند پیشنهاد و راه حل بنویسید.
پاسخ: ایجاد شغلی برای روستائیان در فصل‌های غیر کشاورزی – ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها – ایجاد مراکز رفاهی سرپرست‌ها

3- به طور گروهی، درباره یکی از موضوعات این فصل پوستری طراحی کنید و روی آن پیامی بنویسید.
پاسخ:(برای مثال، موضوعاتی چون عدالت و از بین رفتن نابرابری در جهان، جمعیت جوان به عنوان ثروت کشور، توسعه انسانی، امید به زندگی) عدالت اجتماعی = پیشرفت کشور – مبارزه با نژاد پرستی – تولید شغل برای جوانان و…

hamgamdars.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...