عاقبت مصعب بن زبیر بعد از کشتن مختار

مصعب بن زبیر، پس از کشتن مختار ثقفی، کنترل عراق را به دست گرفت. او در ابتدا با حمایت مردم و برخی از بزرگان عراق مواجه بود، اما به تدریج سیاست‌های خود باعث نارضایتی مردم شد. او با سرکوب مخالفان و مصادره اموال آنها، خود را به عنوان یک حاکم مستبد و ظالم معرفی کرد.

در سال ۶۹۱ میلادی، عبدالملک بن مروان، خلیفه اموی، به عراق حمله کرد. مصعب بن زبیر در نبرد دیرالجثالیق شکست خورد و کشته شد. با مرگ مصعب بن زبیر، حکومت زبیریان در عراق پایان یافت و عراق به تصرف امویان درآمد.

در اینجا به برخی از دلایل شکست مصعب بن زبیر اشاره می‌کنیم:

  • سیاست‌های مستبدانه مصعب بن زبیر: مصعب بن زبیر با سرکوب مخالفان و مصادره اموال آنها، خود را به عنوان یک حاکم مستبد و ظالم معرفی کرد. این امر باعث نارضایتی مردم و از دست دادن حمایت آنها شد.
  • اختلافات داخلی میان زبیریان: زبیریان پس از مرگ عبدالله بن زبیر، دچار اختلافات داخلی شدند. این امر باعث شد که آنها نتوانند در برابر امویان متحد عمل کنند.
  • قدرت نظامی امویان: امویان یک حکومت مقتدر و باسابقه بودند. آنها دارای یک ارتش قدرتمند بودند و از حمایت خلفای اموی برخوردار بودند.

با مرگ مصعب بن زبیر، عراق به تصرف امویان درآمد و حکومت زبیریان در عراق پایان یافت.

وقتی عبدالملک به سمت عراق حرکت کرد مصعب به مقابله با او شتافت. عبدالملک به دلیل دوستی و دوستی با او، قبل از جنگ از آنها خواست که با هم گفتگو کنند  یا موضوع را به شورا ارجاع دهند.  مصعب امتناع کرد و این در حالی بود که اکثر سربازان و فرماندهان سپاه او با وعده عبدالملک فریب خورده و به مروانیان پیوستند. او تا آخر مقاومت کرد. مصعب تا آخر ماند تا کشته شد.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...