چرا در چهارشنبه سوری از روی اتش می پریم

چرا در چهارشنبه سوری از روی اتش می پریم

پریدن از روی آتش در چهارشنبه سوری، یکی از رسوم باستانی ایرانیان است که ریشه در باورها و اعتقادات مختلف دارد. برخی از این باورها عبارتند از:

1. پاکی و زدودن بیماری: ایرانیان باستان معتقد بودند که آتش عنصری پاک کننده است و پریدن از روی آن می تواند بیماری ها و ناخوشی ها را از بین ببرد.

2. گذر از تاریکی به روشنایی: آتش نماد روشنایی و گرما است و پریدن از روی آن به مثابه گذر از تاریکی و سیاهی زمستان به روشنایی و گرمای بهار است.

3. گذر از سختی ها: پریدن از روی آتش به عنوان نمادی از شجاعت و جسارت، برای گذر از سختی ها و مشکلات زندگی در نظر گرفته می شد.

4. باروری و برکت: در برخی از فرهنگ ها، آتش نماد باروری و برکت است و پریدن از روی آن برای افزایش باروری و رونق در سال جدید انجام می شد.

5. پیروزی خیر بر شر: در اساطیر ایرانی، آتش نماد اهورامزدا (خدای خیر) و تاریکی نماد اهریمن (خدای شر) است. پریدن از روی آتش به عنوان پیروزی خیر بر شر و روشنایی بر تاریکی تلقی می شد.

6. طلب حاجت: برخی از افراد در هنگام پریدن از روی آتش، حاجت خود را از خداوند طلب می کردند.

7. تفریح و سرگرمی: در کنار تمام این باورها، پریدن از روی آتش برای بسیاری از مردم یک تفریح و سرگرمی به خصوص برای کودکان و جوانان است.

امروزه، پریدن از روی آتش در چهارشنبه سوری همچنان به عنوان یک رسم سنتی در ایران برگزار می شود. اما باید توجه داشت که این رسم می تواند خطراتی نیز به همراه داشته باشد. از این رو، لازم است که در هنگام انجام این رسم، جوانب احتیاط را رعایت کرده و از آتش های بزرگ و خطرناک دوری کرد.

tunesharemore_vert


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...