بازنویسی ضرب المثل آشپز که دوتا شد کلاس سوم

ضرب المثل آشپز که دوتا شد کلاس سوم

داستان ضرب المثل آشپز که دو تا شد

در سرزمینی بزرگ، حاکمی زندگی می‌کرد که فرزندش بیمار شده بود. حاکم دستور داد برای فرزندش غذای مخصوص بپزند تا زودتر خوب شود. دو آشپز ماهر، مامور این کار شدند. آن دو، پخت‌وپز را شروع کردند و تصمیم گرفتند یک آش خوشمزه بپزند. اما هنگام آشپزی یک‌سره با هم بگو مگو می‌کردند. آن دو در کار هم دخالت می‌کردند و به حرف هم‌دیگر گوش نمی‌دادند.

آش که آماده شد، آن را برای فرزند حاکم بردند. فرزند حاکم تا آن را چشید، صورتش را در هم کشید و آش را کنار گذاشت. حاکم از این اتفاق به شدت عصبانی شد؛ اما حکیم دانایی که طبیب فرزند حاکم بود، لبخندی زد و گفت: «آشپز که دو تا شد، آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک»

معنی ضرب المثل آشپز که دو تا شد

ضرب المثل آشپز که دو تا شد، آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک معانی مختلفی داشته که همه‌ی آن‌ها یک مفهوم را انتقال می‌دهند. در ادامه به معنی‌های مختلفی که برای این عبارت آورده شده، می‌پردازیم:

  • در نگاه اول این ضرب المثل به این معناست که در هنگام آشپزی، زمانی که بیش از یک آشپز تصمیم به پخت غذایی بگیرند، پخت آن غذا نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت و هدر می‌رود. این برداشت از این مثل می‌تواند با “حکایت دو پادشاه در یک اقلیم” که از “ضرب المثل ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند” نیز هم معنی باشد.
  • زمانی که برای انجام یک کار، دو رئیس، مسئولیت انجام آن را بر عهده بگیرند، نتیجه‌ی آن کار شکست و عدم موفقیت خواهدبود. این برداشت از این مثل می‌تواند با “حکایت دو پادشاه در یک اقلیم” که از “ضرب المثل ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند” نیز هم معنی باشد.
  • کاری که با مدیریت چند فرد بی‌تجربه و ناتوان انجام شود، نتیجه‌ی موفقیت‌آمیزی ندارد و شکست می‌خورد.
  • دخالت در کار یک‌دیگر باعث خراب شدن نتیجه‌ی کار می‌شود.
  • انجام کار گروهی زمانی با موفقیت همراه است که تنها «یک فرد» متخصص و توانمند مدیریت آن را بر عهده گیرد.

کاربرد ضرب المثل آشپز که دو تا شد

ضرب المثل محبوب آشپز که دو تا شد، آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک، اشاره به این موضوع داشته که برای انجام کاری به صورت گروهی، باید یک فرد را برای مدیریت گروه انتخاب کرد. فردی با تجربه که توان مدیریت افراد دیگر را دارد؛ چراکه دخالت چند فرد در انجام یک کار بدون رعایت اصول و مقررات آن و دخالت در وظیفه و مسئولیت‌های یک‌دیگر، تنها باعث هرج و مرج و شکست در آن کار می‌شود.

مثال‌هایی از کاربرد ضرب المثل آشپز که دو تا شد

  • «برای انجام این پروژه، باید یک مدیر مسئول تعیین شود. آشپز که دو تا شد، آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک.»
  • «دو نفر از دوستانم تصمیم گرفتند یک شرکت راه‌اندازی کنند. اما به دلیل اینکه هر دوی آنها می‌خواستند رئیس باشند، شرکت آنها شکست خورد. آشپز که دو تا شد، آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک.»
  • «در کلاس درس، اگر معلم اجازه دهد که دانش‌آموزان در کار یکدیگر دخالت کنند، کلاس به هرج و مرج کشیده می‌شود. آشپز که دو تا شد، آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک.»

امیدوارم این داستان و معنی ضرب المثل آشپز که دو تا شد برای شما مفید بوده باشد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...