بازنویسی ضرب المثل زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد

بازنویسی ضرب المثل زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد

معنا و مفهوم ضرب المثل

ضرب المثل «زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد» به این معناست که سخنان نسنجیده و بی‌فکرانه می‌تواند موجب بروز مشکلات و گرفتاری‌های جبران ناپذیری برای انسان شود. این ضرب المثل به ما یادآوری می‌کند که باید در سخن گفتن خود دقت و احتیاط کنیم و از بیان هر حرفی که ممکن است باعث ناراحتی یا آسیب رساندن به دیگران شود، خودداری کنیم.

ریشه ضرب المثل

ریشه این ضرب المثل در یک حکایت قدیمی ایرانی است. در این حکایت،  مردی ابریشم باف پارچه‌ای زیبا می‌بافد و آن را به عنوان هدیه به وزیر تقدیم می‌کند. وزیر از دیدن پارچه بسیار خوشش می‌آید و از مرد می‌پرسد که این پارچه را برای چه کاری بافته است. مرد در پاسخ می‌گوید: «این پارچه را برای کفن شما بافته‌ام.» وزیر از این سخن بسیار ناراحت می‌شود و دستور می‌دهد که مرد را به زندان بیندازند و زبانش را بیرون بکشند.

دزدی که در آنجا حضور داشت از این ماجرا خنده‌اش می‌گیرد. وزیر از او می‌پرسد که چرا می‌خندد. دزد حکایتی را برای وزیر تعریف می‌کند که در آن مرد ابریشم باف پیش از بافتن پارچه، از زبان خود خواسته بود که دست از سر او بردارد و سر او را در تن نگه دارد.

وقتی وزیر حکایت را می‌شنود، متوجه می‌شود که مرد ابریشم باف قصد بدی نداشته و فقط از زبان خود خواسته است که باعث مرگ او نشود. وزیر مرد را می‌بخشد و به او توصیه می‌کند که در سخن گفتن خود دقت کند.

کاربرد ضرب المثل

این ضرب المثل در موارد زیر کاربرد دارد:

  • زمانی که کسی بدون فکر حرفی می‌زند و موجب ناراحتی یا آسیب رساندن به دیگران می‌شود.
  • زمانی که کسی با سخنان خود خود را دچار مشکل می‌کند.
  • زمانی که کسی توصیه می‌شود که در سخن گفتن خود دقت کند.

مثال‌های کاربرد ضرب المثل

  • «زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد، این حرف را یادت باشد و در سخن گفتن خود دقت کن.»
  • «این مرد با زبان خود خودش را گرفتار کرد.»
  • «زبان سرخ، شاه بلا است.»

نکاتی درباره این ضرب المثل

  • این ضرب المثل در زبان فارسی به صورت‌های دیگری مانند «زبان سرخ، لال می‌کند» و «زبان سرخ، ستم می‌کند» نیز کاربرد دارد.
  • این ضرب المثل نشان می‌دهد که سخنان انسان می‌تواند تأثیر زیادی بر زندگی او داشته باشد. بنابراین، لازم است که در سخن گفتن خود دقت و احتیاط کنیم.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...