بیوگرافی شبنم مقدمی Shabnam Moghadami

شبنم مقدمی (زادهٔ ۳ فروردین ۱۳۵۱ در تهران) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی است. او دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی و دانش‌آموختهٔ آموزشگاه آزاد بازیگری امین تارخ است.

کودکی و تحصیلات

شبنم مقدمی سوم فروردین ماه سال ۱۳۵۱ در تهران در خانواده‌ای اهل فرهنگ، هنر و ادب متولد شد. پدر او مهندس برق و مادرش کارمند عالی‌رتبهٔ دانشگاه تهران بوده‌اند و یک برادر کوچک‌تر به نام بهنام دارد.

مقدمی از همان کودکی علاقهٔ زیادی به هنر داشت و در دوران دبیرستان در مسابقات فرهنگی و هنری شرکت می‌کرد و جوایز متعددی را از آن خود می‌کرد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه، در رشتهٔ ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد و همزمان با تحصیل، دورهٔ بازیگری را در آموزشگاه آزاد بازیگری امین تارخ آغاز کرد.

فعالیت هنری

شبنم مقدمی فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۷۷ با اجرا در نمایش «خانهٔ کاغذی» به کارگردانی شهرام کرمی در رادیو آغاز کرد. او پس از آن در برنامه‌های رادیویی دیگری مانند «هفت شنبه»، «خط خطیم»، «کبوتری ناگهان» و «هفت ترانه» نیز به ایفای نقش پرداخت.

مقدمی در سال ۱۳۸۲ با بازی در فیلم سینمایی «زخمی» به کارگردانی محمدرضا آهنج وارد عرصهٔ سینما شد. او در این فیلم نقش یک زن روستایی را بازی می‌کرد که به دلیل بیماری همسرش، مجبور به ترک خانه و کاشانه‌اش می‌شود. بازی مقدمی در این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و او نامزد دریافت جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنوارهٔ فیلم فجر شد.

مقدمی در سال‌های بعد در فیلم‌های سینمایی متعددی مانند «به نام پدر»، «پاداش سکوت»، «فرزند خاک»، «تنهایی»، «زاپاس»، «نفس»، «شبی که ماه کامل شد» و «خجالت نکش» به ایفای نقش پرداخت. او برای بازی در فیلم‌های «امروز»، «زاپاس» و «نفس» موفق به دریافت جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنوارهٔ فیلم فجر شد.

مقدمی در تلویزیون نیز حضوری پررنگ داشته است. او در سریال‌های تلویزیونی متعددی مانند «مسیر انحرافی»، «خوب، بد، زشت»، «مدینه»، «کلاه پهلوی»، «شهرزاد» و «خاتون» به ایفای نقش پرداخته است.

مقدمی از بازیگران کم‌حاشیه و پرکار ایران است که از اواخر دههٔ هشتاد مورد توجه و ستایش منتقدین سینما قرار گرفته و همچنین رضایت مخاطبین را نیز جلب کرده‌است. او با بازی‌های واقع‌گرایانه و به دور از اغراق، توانسته نقش‌های متفاوتی را به خوبی ایفا کند و به یکی از بازیگران محبوب و مطرح سینما و تلویزیون ایران تبدیل شود.

جوایز و افتخارات

  • نامزد دریافت جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم «زخمی» (۱۳۸۲)
  • برندهٔ جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم «امروز» (۱۳۸۹)
  • برندهٔ جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم «زاپاس» (۱۳۹۴)
  • برندهٔ جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم «نفس» (۱۳۹۶)

فعالیت‌های اجتماعی

شبنم مقدمی علاوه بر فعالیت‌های هنری، در زمینهٔ فعالیت‌های اجتماعی نیز فعال است. او از جمله هنرمندانی است که در حمایت از حقوق زنان و کودکان فعالیت می‌کند. او همچنین در زمینهٔ ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نیز فعالیت‌هایی داشته است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...