بیوگرافی شادمهر عقیلی Shadmehr Aghili

شادمهر عقیلی، متولد ۷ بهمن ۱۳۵۱، خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، تنظیم‌کننده، نوازنده و بازیگر ایرانی است. او در سال ۱۳۷۸ با انتشار آلبوم «تو که نیستی» به شهرت رسید و تا سال ۱۳۸۸ با انتشار آلبوم «بهار من» در ایران فعالیت می‌کرد. پس از آن به دلیل مسائل سیاسی به خارج از ایران مهاجرت کرد.

زندگینامه

شادمهر عقیلی در تهران متولد شد و از کودکی به موسیقی علاقه داشت. او در سن ۱۵ سالگی شروع به یادگیری گیتار کرد و در دوران دبیرستان در گروه‌های مختلف موسیقی فعالیت می‌کرد.

عقیلی در سال ۱۳۷۸ اولین آلبوم استودیویی خود را با نام «تو که نیستی» منتشر کرد. این آلبوم با استقبال گستردهٔ مخاطبان مواجه شد و به فروش بیش از ۱ میلیون نسخه رسید.

عقیلی در سال‌های بعد آلبوم‌های «پرواز» (۱۳۷۹)، «تازه‌ترین عکس من» (۱۳۸۰)، «بهار من» (۱۳۸۱)، «گل لاله» (۱۳۸۲)، «پرواز ۲» (۱۳۸۳)، «عاشق» (۱۳۸۴) و «فصل تازه» (۱۳۸۶) را منتشر کرد. آلبوم‌های او همواره با استقبال گستردهٔ مخاطبان مواجه می‌شدند و به فروش بالایی دست می‌یافتند.

عقیلی در سال ۱۳۸۸ به دلیل مسائل سیاسی از ایران مهاجرت کرد. او پس از مهاجرت به کانادا و سپس به ایالات متحده آمریکا رفت.

عقیلی در سال‌های اخیر آلبوم‌های «شادمهر عقیلی ۹۲» (۱۳۹۲)، «شادمهر عقیلی ۹۵» (۱۳۹۵)، «شادمهر عقیلی ۹۶» (۱۳۹۶)، «شادمهر عقیلی ۹۷» (۱۳۹۷)، «شادمهر عقیلی ۹۸» (۱۳۹۸)، «شادمهر عقیلی ۹۹» (۱۳۹۹)، «شادمهر عقیلی ۲۰» (۱۴۰۰) و «شادمهر عقیلی ۲۱» (۱۴۰۱) را منتشر کرد. این آلبوم‌ها نیز با استقبال گستردهٔ مخاطبان مواجه شدند.

فعالیت‌های هنری

شادمهر عقیلی علاوه بر خوانندگی، در زمینهٔ بازیگری نیز فعالیت داشته‌است. او در فیلم‌های «مرگ خاموش» (۱۳۷۹)، «دختران انتظار» (۱۳۸۰)، «بچه‌های بد» (۱۳۸۳) و «نقش نگار» (۱۳۸۵) بازی کرده‌است.

عقیلی همچنین در زمینهٔ ترانه‌سرایی و آهنگسازی نیز فعالیت داشته‌است. او ترانه‌های بسیاری برای خوانندگان دیگر نوشته‌است و همچنین برای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز آهنگسازی کرده‌است.

جوایز

شادمهر عقیلی تاکنون جوایز متعددی از جمله جایزهٔ بهترین خوانندهٔ سال از جشنوارهٔ موسیقی فجر (۱۳۷۹)، جایزهٔ بهترین آلبوم سال از جشنوارهٔ موسیقی فجر (۱۳۸۰)، جایزهٔ بهترین خوانندهٔ مرد از جشنوارهٔ موسیقی بی‌بی‌سی (۱۳۸۲) و جایزهٔ بهترین خوانندهٔ مرد از جشنوارهٔ موسیقی اوراسیا (۱۳۸۳) را دریافت کرده‌است.

ناگفته‌های شادمهر عقیلی

  • عقیلی در دوران تحصیل در دبیرستان در گروه‌های موسیقی مختلف فعالیت می‌کرد.
  • او در سال ۱۳۷۸ با انتشار آلبوم «تو که نیستی» به شهرت رسید.
  • عقیلی در سال ۱۳۸۸ به دلیل مسائل سیاسی از ایران مهاجرت کرد.
  • او تاکنون جوایز متعددی از جمله جایزهٔ بهترین خوانندهٔ سال از جشنوارهٔ موسیقی فجر را دریافت کرده‌است.

جمع‌بندی

شادمهر عقیلی یکی از محبوب‌ترین خوانندگان ایرانی است که در سال‌های اخیر با مهاجرت به خارج از ایران، همچنان به فعالیت هنری خود ادامه داده‌است. او با انتشار آلبوم‌های متعدد و پرفروش، به یکی از پرفروش‌ترین خوانندگان ایرانی تبدیل شده‌است.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...