حضرت یوسف چند سال عمر کرد و چگونه از دنیا رفت

واقعه فوت یعقوب نبی(ع) و تاثیر آن بر حضرت یوسف

حضرت یعقوب(ع) بعد از سال‌ها دوری از برادرش، تصمیم گرفت تا او را ملاقات کند. این دیدار به قدری برای یعقوب(ع) ارزشمند بود که پس از آن، خداوند جان او را گرفت. مرگ یعقوب(ع) تاثیر عمیقی بر حضرت یوسف(ع) گذاشت. او که از مرگ پدرش بسیار ناراحت بود، به خداوند عرضه داشت که او را نیز بمیراند تا به پدرش بپیوندد.

ترک دنیا و دست به نیایش برداشتن یوسف پیامبر(ع)

یوسف(ع) پس از مرگ پدرش، ۲۰ سال را در کنار رود نیل به عبادت خداوند پرداخت. او در این مدت، آرزوی پیوستن به پدر و اجدادش را داشت. شبی، یوسف(ع) پدر و پدربزرگش را در خواب دید. آنها به او بشارت دادند که تا سه شب دیگر به آنها خواهد پیوست.

تدفین یوسف پیامبر(ع)

بعد از سه روز، ملک‌الموت به دیدار یوسف(ع) آمد و به او گفت که زمان مرگ او فرا رسیده است. یوسف(ع) تن خود را تسلیم حضرت حق نمود. پس از مرگ یوسف(ع)، برادرانش او را در تابوتی از جنس سنگ مرمر سفید قرار دادند و در بستر رود نیل دفن کردند.

شکافیدن قبر یوسف نبی توسط حضرت موسی(ع)

جسد یوسف(ع) به مدت ۴۰۰ سال در بستر رود نیل مدفون بود. تا اینکه حضرت موسی(ع) و قومش تصمیم گرفتند از مصر مهاجرت کنند. در این زمان، ماه در آسمان پدیدار نمی‌شد. خداوند به موسی(ع) فرمود که باید استخوان‌های یوسف(ع) را از بستر رود نیل خارج کرده و با خود به بیت‌المقدس ببرد.

موسی(ع) از یک پیرزن محل قبر یوسف(ع) را پرسید. پیرزن گفت که به سه شرط محل قبر را به او خواهد گفت:

  • پیرزن جوان و شاداب شود.
  • موسی(ع) او را به همسری خود برگزیند.
  • در جهان آخرت، پیرزن همنشین موسی(ع) باشد.

موسی(ع) شرایط پیرزن را پذیرفت و از محل قبر یوسف(ع) آگاه شد. پس از آن، ماه دوباره در آسمان پدیدار شد و موسی(ع) و قومش توانستند از مصر مهاجرت کنند.

مقبره یوسف نبی

هنگامی که موسی(ع) و پیروانش از دست فرعون می‌گریختند، به رود نیل زدند. نیل به فرمان خداوند برای آنها گشوده شد و آنها با قبر یوسف(ع) مواجه شدند. آنها استخوان‌های یوسف(ع) را از قبر خارج کرده و با خود به فلسطین بردند و در کنار یعقوب و عمویش دفن نمودند.

در حال حاضر، در ۶ فرسنگی بیت‌المقدس مکانی به نام قدس خلیل وجود دارد که مقبره یوسف(ع) در آن قرار گرفته است.

تحلیل

مرگ یعقوب(ع) تاثیر عمیقی بر حضرت یوسف(ع) گذاشت. او که از مرگ پدرش بسیار ناراحت بود، به خداوند عرضه داشت که او را نیز بمیراند تا به پدرش بپیوندد. این نشان می‌دهد که حضرت یوسف(ع) رابطه عمیقی با پدرش داشت و مرگ او برای او بسیار سخت بود.

ترک دنیا و دست به نیایش برداشتن یوسف(ع) نیز نشان می‌دهد که او از مرگ پدرش درس گرفته بود. او متوجه شده بود که زندگی دنیایی فانی است و باید برای آخرت آماده شد.

شکافیدن قبر یوسف(ع) توسط حضرت موسی(ع) نیز نشان می‌دهد که حضرت یوسف(ع) شخصیتی مهم و تاثیرگذار در تاریخ بوده است. حتی پس از گذشت ۴۰۰ سال، مردم هنوز به او احترام می‌گذاشتند و می‌خواستند استخوان‌های او را در کنار اجدادش دفن کنند.

مقبره یوسف(ع) نیز همچنان مورد احترام مردم است. بسیاری از مسلمانان از سراسر جهان برای زیارت این مقبره به فلسطین می‌روند.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...