از گردش زمین به دور خورشید چه بوجود می آید کلاس دوم

چرخش زمین به دور خورشید باعث فصل ها، اختلاف طول روز و شب و تغییر جهت و شدت باد می شود.

فصل ها

زمین در مداری بیضوی به دور خورشید می چرخد. این مدار به گونه ای است که نیمکره شمالی زمین در زمستان به خورشید نزدیکتر است و نیمکره جنوبی زمین در تابستان به خورشید نزدیکتر است.

در زمستان، نیمکره شمالی زمین از خورشید دورتر است و کمتر از نیمکره جنوبی زمین نور خورشید دریافت می کند. به همین دلیل، دمای هوا در نیمکره شمالی زمین پایین می آید و زمستان می شود.

در تابستان، نیمکره شمالی زمین به خورشید نزدیکتر است و بیشتر از نیمکره جنوبی زمین نور خورشید دریافت می کند. به همین دلیل، دمای هوا در نیمکره شمالی زمین بالا می رود و تابستان می شود.

در نیمکره جنوبی زمین، دقیقاً برعکس این اتفاق می افتد. در زمستان، نیمکره جنوبی زمین به خورشید نزدیکتر است و تابستان در نیمکره شمالی زمین است.

اختلاف طول روز و شب

در نیمکره شمالی زمین، در تابستان روزها بلندتر و شب ها کوتاهتر هستند. در زمستان، روزها کوتاهتر و شب ها بلندتر هستند.

این اختلاف طول روز و شب به دلیل زاویه تابش خورشید به زمین است. در تابستان، خورشید زاویه بیشتری را در آسمان طی می کند و به همین دلیل، مدت زمان بیشتری از روز را می توان نور خورشید را مشاهده کرد. در زمستان، خورشید زاویه کمتری را در آسمان طی می کند و به همین دلیل، مدت زمان کمتری از روز را می توان نور خورشید را مشاهده کرد.

تغییر جهت و شدت باد

گردش زمین به دور خورشید همچنین باعث تغییر جهت و شدت باد در نقاط مختلف زمین می شود. به عنوان مثال، در نیمکره شمالی زمین، در تابستان، باد در جهت عقربه های ساعت می وزد و در زمستان، باد در خلاف جهت عقربه های ساعت می وزد.

در کل، گردش زمین به دور خورشید یکی از مهم ترین عواملی است که شرایط زندگی را روی زمین تحت تأثیر قرار می دهد.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...