جواب معمای صد زندانی

جواب معمای صد زندانی

فرض کنید توی زندان صد تا زندانی داریم که به زندان های طولانی محکوم شده اند. این زندانی ها توی سلول های انفرادی نگهداری میشن و هیچ امکان برقراری ارتباط با همدیگر رو ندارند. یه اتاق بازجویی توی این زندان هست که هیچی توش نیست الا یه لامپ و یه کلید برای روشن و خاموش کردن لامپ. در ابتدا این لامپ خاموشه. زندانی ها از سلول خودشون نمیتونن این لامپ رو ببینن. زندان بان هر روز یکی از زندانی ها رو به صورت تصادفی (با احتمال یکسان برای همه) انتخاب میکنه و میاره به اتاق این زندانی میتونه کلید چراغ رو تغییر بده (اگه روشنه خاموش کنه یا اگه خاموشه روشن کنه) یا اینکه اون رو دست نزنه و همونطور که هست نگه داره. مضافا این زندانی میتونه ادعا کنه که تمام صد زندانی حداقل یک بار به این اتاق آورده شده اند. اگر این ادعا درست باشه هر صد تا زندانی با هم آزاد میشن. اگر ادعاش غلط باشه هر صد تا با هم اعدام میشن.زندانی ها اجازه دارند یک شب با هم تو حیاط زندان ملاقات کنند و بر سر یک نقشه برای حل این مساله توافق کنند. از فردای این شب، بازی آغاز خواهد شد و زندانی ها بعد از این همدیگر را نخواهند دید مگر موقع آزادی یا اعدام!حالا پیدا کنید این زندانی ها چه کار باید کنند؟***ترجيح مي دهم به خاطر آنچه هستم از من متنفر باشند تا به خاطر آنچه نيستم دوستم داشته باشند.

جواب :زندانی ها در شب ملاقات یک ریش سفید برای خود انتخاب میکنند. بقیه زندانی ها باید بر اساس این قرارداد رفتار کنند: هر فرد لامپ را فقط یک بار روشن میکند، یعنی اولین باری که لامپ را خاموش می یابد، آن را روشن می کند. در مابقی دفعات به لامپ دست نمیزند.

رفتار ریش سفید با بقیه فرق میکند. اگر ریش سفید چراغ را روشن بیابد باید آن را خاموش کند و همچنین تعداد دفعاتی را بشمارد که موقع ورود به اتاق با لامپ روشن مواجه شده. حالا اگه عدد شمرده شده به 99 برسه، میتونه ادعا کنه که همه زندانی ها حداقل یک بار به اتاق اومده اند.


جواب معما یک روستا 7 مرد دارد

منبع

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...