چرا شست پا درد میکنه

بی حسی انگشتان پا یک مشکل رایج است که منجر به کاهش یا از دست دادن کامل حس در پا می شود. در بیشتر موارد، این بی حسی جای نگرانی نیست و ممکن است به دلیل فشار بر عصب ناشی از وضعیت نامناسب باشد.

اما در برخی موارد، بی حسی در انگشتان پا نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی تری است. از دست دادن حس در پاها و انگشتان پا اغلب با علائم دیگری مانند درد، سوزش، گزگز (پاراستزی یا سوزن سوزن شدن) یا خارش همراه است.

علل ورم پاها و مشکلات پیش آمده

علل بی حسی انگشتان

شرایط مرتبط با سفتی پا:

1_ ضعف دیسک کمر و ساق پا

کمر و سیاتیک: مشکلات مربوط به کمر، مانند شکستگی یا فتق دیسک در ستون فقرات، می تواند باعث فشار بر روی اعصاب پاها و بی حسی یا اختلالات حسی شود. به تحریک عصب سیاتیک که از پشت به پاها می رسد، سیاتیک می گویند. اگر این عصب تحریک یا فشرده شود، ممکن است فرد دچار بی حسی یا گزگز در پاها شود.

2_ آسیب دیدگی

صدمات وارده به تنه، ستون فقرات، باسن، مچ پا و پا می تواند به اعصاب فشار وارد کند و باعث بی حسی در پاها و پاها شود.

3_ دیابت

برخی از افراد مبتلا به دیابت دچار نوعی آسیب عصبی به نام نوروپاتی دیابتی می شوند. نوروپاتی دیابتی می تواند باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد در پاها و در صورت شدید، در قسمت های بالای پا نیز شود.

آنژیوگرافی پای دیابتی نوعی روش تشخیصی برای بررسی مشکلات پای بیماران دیابتی است و به روش های مختلفی قابل انجام است.

4_ وضعیت جسمانی

عادات وضعیتی که به اعصاب فشار وارد می کنند یا جریان خون را به پایین پاها کاهش می دهند، شایع ترین علل بی حسی موقت در پاها هستند. بسیاری از مردم می گویند پاهایشان "خواب" است و اصطلاح پزشکی برای آن پارستزی گذرا (موقت) است.

عاداتی که پاهای شما را به خواب می برد:

اسکات خیلی زیاد

نشستن یا زانو زدن برای مدت طولانی

روی پاهایش می نشیند

پوشیدن شلوار، جوراب یا کفش خیلی تنگ

5_سندرم تونل تارسال

اگر عصبي كه از پايين ساق پا و داخل مچ پا پايين مي‌رود، فشرده يا فشرده شده يا آسيب ديده است. سندرم تونل تارسال ایجاد می شود. تونل تارسال، فضای باریکی در داخل مچ پا. افراد مبتلا به سندرم تونل تارسال احساس بی حسی، سوزش، گزگز و درد در مچ پا، پاشنه و کف پا دارند.

6 بیماری عروق محیطی

بیماری شریان محیطی (PAD) باعث باریک شدن رگ‌های پا، بازوها و معده می‌شود و میزان خون پمپاژ شده را کاهش می‌دهد و جریان خون کاهش می‌یابد. پاها معمولاً تحت تأثیر PAD قرار می گیرند اکثر افراد مبتلا به PAD هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها درد و گرفتگی در پاها و باسن خود را تجربه می کنند. برخی افراد دچار بی حسی و ضعف در پاها می شوند. PAD معمولاً پس از چند دقیقه استراحت برطرف می شود.

7_ تومورها یا سایر آسیب های ناتوان کننده

تومورها، کیست ها، آبسه ها و ضایعات خوش خیم (غیر سرطانی) می توانند هر قسمتی از مغز، نخاع یا پا را تحت فشار قرار دهند. این فشار می تواند جریان خون در پا را محدود کرده و باعث بی حسی شود.

8_ مصرف الکل

سموم موجود در الکل می تواند باعث آسیب عصبی مرتبط با بی حسی، به ویژه در پاها شود. مصرف مزمن یا سنگین الکل نیز می تواند منجر به بی حسی شود. این نوع آسیب عصبی با کاهش سطوح ویتامین B مانند تیامین (B1)، فولات (B9) و B-12 همراه است. که در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می شود.

9_ فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن یا طولانی مدت است. باعث ایجاد درد و حساسیت شدید در بدن می شود. برخی از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نیز دچار گزگز و بی حسی در دست ها و پاهای خود می شوند. اکثر افراد مبتلا به فیبرومیالژیا علائم مختلفی دارند، مانند:

تندی و درد بدون دلیل، به خصوص در صبح یا بعد از خواب

خستگی مزمن

مشکلات آشکار در حافظه و تفکر، که گاهی اوقات فیبرو-مه نامیده می شود

سندرم پای بی قرار

تقریباً همه افراد مبتلا به فیبرومیالژیا حداقل به مدت 3 ماه علائم را در یک قسمت از بدن تجربه می کنند. اگر پا درد با علائم دیگری همراه نباشد یا برای مدت طولانی رخ دهد، ممکن است به دلیل فیبرومیالژیا باشد.

10 مولتیپل اسکلروزیس

افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) آسیب عصبی دارند که می تواند باعث بی حسی در قسمت کوچکی از بدن یا کل اندام شود. اگرچه فلج ناشی از ام اس معمولا کوتاه مدت است، اما می تواند طولانی مدت و ناتوان کننده باشد.

11_ دوره

سکته مغزی می تواند باعث آسیب به مغز شود که می تواند بر نحوه تفسیر و پردازش تکانه های عصبی تأثیر بگذارد. سکته مغزی گاهی اوقات می تواند باعث بی حسی موقت یا طولانی مدت در بخشی از بدن شود.

علل کمردرد در هنگام خواب

علائم و نشانه های بی حسی در انگشتان پا

بی‌حسی در اندام‌ها می‌تواند باعث ایجاد احساسات مختلف در قسمت‌های مختلف دست‌ها و پاها یا در تمام قسمت‌های بدن شود. که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس عصبانیت

از دست دادن شنوایی

درد در تماس با محرک های معمولی بی ضرر

احساسات غیر طبیعی شامل سوزن سوزن شدن است

بی حسی باعث ایجاد احساس ناراحتی می شود که از نظر نحوه شروع، محل بروز بی حسی و نحوه پیشرفت آن متفاوت است.

علل بی حسی بدن چیست؟

بی حسی معمولاً با نوعی آسیب عصبی، تحریک یا فشرده سازی همراه است. اگر بی‌حسی بدون هیچ علامتی رخ دهد، معمولاً اورژانسی نیست. با این حال، اگر با علائمی مشابه علائم زیر رخ دهد، می تواند نشانه یک وضعیت پزشکی جدی باشد.

خشونت از طرف دیگر

صورت شل و ول

مشکل در صحبت کردن

آنها می توانند در اثر سکته مغزی ایجاد شوند. و این یک وضعیت اورژانسی است که برای جلوگیری از آسیب به بخش بزرگی از بافت مغز نیاز به درمان فوری دارد.

بی حسی در پاها در صورتی جدی است که با علائمی مانند:

سردرد ضربان دار

از دست دادن هوشیاری

گیجی

نفس کشیدن

این علائم ممکن است نشان دهنده یک تومور مغزی باشد که به مراقبت فوری پزشکی نیز نیاز دارد. هر وضعیت غیر طبیعی که بر سیستم عروقی تأثیر بگذارد، بیماری عروقی محسوب می شود. هر زمان که با مشکلات عروقی مواجه شدید یا علائم بیماری های عروقی را در خود مشاهده کردید، باید با متخصص پا مشورت کنید.

بیهوشی یکی از علائم احتمالی بسیاری از بیماری ها است. شامل اما نه محدود به موارد زیر:

سوم، مصرف الکل

فشار استخوان به دلیل آرتروز

نوروپاتی فشاری (OA)، مانند سندرم تونل کارپ و سندرم تونل کوبیتال

دیابت

فیبرومیالژیا

سندرم گیلن باره

فتق دیسک

بیماری لایم

مولتیپل اسکلروزیس (MS)؛

فشرده سازی عصب محیطی

نوروپاتی محیطی

سیاتیک

زونا

بیماری تیرویید

واسکولیت

کمبود ویتامین B-12

زنان در ماه سوم بارداری ممکن است به دلیل تورم بدن احساس سفتی و بی حسی در پاهای خود داشته باشند که به اعصاب فشار وارد می کند.

برخی از افرادی که ورزش می کنند، به خصوص بعد از ورزش های سنگین مانند دویدن های طولانی، دچار بی حسی در انگشتان پا می شوند، زیرا در این ورزش ها اعصاب مکرر تحت فشار قرار می گیرند. معمولاً این نوع بی حسی باید پس از توقف ورزش تا حد زیادی فروکش کند. همچنین این احتمال وجود دارد که خون به درستی به پاها و انگشتان پا جریان نداشته باشد.

چه زمانی باید بی حسی انگشتان پا را جدی گرفت؟

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به دنبال درمان اورژانسی باشید:

بی حسی کل دست یا پا

گیجی

تورم پس از ضربه به سر

سردرد ناگهانی

بی حسی ناگهانی

مشکلات گفتاری

درد قفسه سینه

نفس عمیق

ضعف یا فلج

اگر علائم شما به شرح زیر است باید به پزشک مراجعه کنید:

فقط قسمت مفصلی مانند انگشتان دست یا پا درگیر می شود.

به تدریج و بدون هیچ دلیل مشخصی بدتر می شود

با کلمات تکراری مثل استفاده سنگین از کامپیوتر خوب نیست

انسداد شریان پا با آنژیوپلاستی چگونه درمان می شود؟

بی حسی اندام چگونه مشخص می شود؟

از آنجایی که اندام‌ها دلایل زیادی دارند، پزشکان معمولاً از یک آزمایش کامل برای تعیین علت استفاده می‌کنند.

تاریخ را بگیرید

پزشک در مورد سابقه پزشکی و شروع بیهوشی از شما سوالاتی می پرسد.

یک معاینه فیزیکی انجام دهید

در طول معاینه، پزشک عملکرد عصب را بررسی می کند. این شامل آزمایش رفلکس ها، قدرت عضلانی و عملکرد حسی شما می شود. همچنین توانایی شما را برای حس کردن احساسات مختلف، مانند خراشیده شدن یا لمس آرام در هر دو طرف بدن آزمایش می کند.

مکان و نقطه ای که در آن فرد فلج بدن را تجربه می کند مهم است. به عنوان مثال، بی حسی در هر طرف بدن می تواند نشان دهنده آسیب مغزی باشد. فلج تنها یک قسمت از اندام ممکن است نشان دهنده آسیب به اعصاب محیطی باشد.

انجام آزمایشات بالینی

برای تشخیص ممکن است نیاز به تصویربرداری و آزمایش خون اضافی باشد. که شامل MRI یا سی تی اسکن برای بررسی صحیح مغز از نظر سکته مغزی یا وجود تومور است. آزمایش خون مورد نیاز شامل موارد زیر است:

شمارش کامل سلول های خونی (CBC)

پنل الکترولیتی

تست عملکرد کلیه

اندازه گیری گلوکز

تست سطح ویتامین B12

تست سطح هورمون محرک تیروئید (TSH).

درمان بی حسی انگشتان پا

درمان ناراحتی در اندام ها به علت آن بستگی دارد. اگر رگ به رگ شدن پای فرد رخ دهد و توانایی راه رفتن را تحت تاثیر قرار دهد، پوشیدن جوراب و کفش مناسب حتی در خانه می تواند از آسیب بیشتر به پا جلوگیری کند. افرادی که پاهای ضعیفی دارند ممکن است به تمرینات پیاده روی نیاز داشته باشند.

درمان پا درد بستگی به علت اصلی آن دارد. اگر نوروپاتی دیابتی علت بی حسی باشد، پزشک دارو و درمان مناسب را برای اطمینان از عدم افزایش سطح قند خون تجویز می کند. افزایش فعالیت بدنی و توجه دقیق به رژیم غذایی نیز مهم است.

کسانی که دچار بی حسی در انگشتان و دستان خود می شوند نیز باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از سوختگی انجام دهند. در این مورد توصیه می شود از آتش سوزی، تماس با آب داغ و سایر منابع گرما خودداری شود. بی حسی می تواند بر توانایی شما در تشخیص گرما تأثیر بگذارد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...