نگارش پنجم درس نهم صفحه ۵۱

یکی از موضوع های زیر را انتخاب کنید و با استفاده از «روش مقایسه»، سه بند دربارهی آن بنویسید.

به دلخواه یکی از انشاء های زیر را بنویسید

✅ شیوه ی دفاع از میهن در زمان گذشته و امروز

شیوه دفاع درگذشته:

دفاع از میهن در گذشته روش‌های متعددی داشت، با سلاح‌ها و ابزارهای قدیمی که امروزه از آن‌ها اصلاً استفاده نمی‌شود. درگذشته در زمان رضاشاه و محمدرضا شاه ملعون این مردم بودند که این دو شخص را از کشور بیرون کردند. دفاع از میهن و وطن و امامشان به قیمت جانشان تمام می‌شد و مردم جان خود را برای دفاع از میهن و وطنشان می‌دادند و شهید می‌شدند.

شیوه دفاع امروزی:

امروزه برای دفاع از وطن و میهن باز هم مردم با اتحاد درصحنه‌های راهپیمایی حضور دارند. امروزه دیگر خبری از جنگ سخت مثل توپ و تانک نیست. جنگ امروز جنگ نرم است. تأثیر گذاشتن بر فکر و عقاید مردم، جنگ امروزی است. مردم باید متحد باشند و اجازه ندهند رسانه‌های بیگانه بر روی مذهب و عقاید آن ها تأثیر بگذارند. هدف دشمن تفرقه بین مردم است. امروزه با وجود سلاح های پیشرفته از جنگ استفاده می‌شود. پس مردم باید یکدست و انسجام داشته باشند و از ورود اندیشه و تفکر بیگانگان به کشور دفاع کنند.

✅ شیوه ی دید و بازدیدهای نوروزی در گذشته و امروز

مردم این زمان ها که گوشی مد شده هست یا سه و چهار نفر خانواده جمع می شوند مامان بزرگ وبابا بزرگ ها از قدیم صحبت کنند بچه ها و جوانان مشغول به گوشی برای مثال به تلگراماینستگرام وارد می شدند و حرف های مامان بزرگ بابا بزرگ را گوش نمی دادند اما در قدیم جوک فال می گفتند و می خنیدند

✅ وسیله ی گرم کردن خانه ها در گذشته، امروز و فردا

در گذشته برای گرم کردن خانه از کرسی استفاده میکردند وبعد از کمی پیشرفت علم شوفاژ تولید شد وامروزه که علم پیشرفت ززیادی نسبت به قدیم کرده است چیز های جدید مانند بخاری به وجود امد .وقراراست در اینده باپیشرفت بیشتروبیشتر علم چیز های جدیدو بی خطری تشکیل شود.

✅ وسایل سفر در گذشته، امروز و فردا

در زمان های قدیم مردم بیشتر با شتر وقاطرواسب گذاری سفر میکردند و بعضی از مردم پیاده سفر میکردند.کسانی که به سفر معنوی حج مشرف می شدند ماه ها طول میکشید که حاجیان به مکه برسند گاهی در طول این مدت بیمار میشدند و میکردند.

✅ نوع بازی های کودکان در روزگار گذشته و امروز

امروزه دست هر کودک، نوجوانی یا جوانی یک موبایل دیده می شود که با آن بازی می کند یا در هرخانه ای بالاخره یک کامپیوتر وجود دارد که با آن بازی های رایانه ای انجام می دهند. از پدرم درباره بازی های قدیم پرسیدم .

فوتبال در کوچه پس کوچه ها، والیبال، الک دولک، کارت بازی، تیله بازی و چندتا بازی دیگر را نام برد و آهی از ته دل کشید و دوباره گفت: بازی های امروزی بدون تحرک است و باعث مریضی می شود مثل چاقی، ضعیفی چشم و … ولی گذشته بازی ها با تحرک بود و در فضای آزاد انجام می شد. بچه ها با هم بازی می کردند و صمیمی می شدند و مثل بچه های امروز ی منزوی نبودند.

منبع

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...