روش‌های تایپ نیم فاصله در ورد Word و اکسل Excel

هنگام نوشتن فارسی رعایت فاصله بین حروف، کلمات و علائم نگارشی بسیار مهم است. برای داشتن متنی خوانا با چیدمان مناسب که خواننده را مجذوب خود می کند، رعایت دستورالعمل های نگارشی و ویرایشی ضروری است. یکی از این نکات توجه به بازه نویسی است. در برخی کلمات مانند افعال استمراری، فاصله بین اجزای آن باید نصف باشد.

نیم‌فاصله چیست؟
نیم‌فاصله یا فاصله مجازی، یک کاراکتر ویژه است که بدون این که پرینت شود و یا روی نمایشگر دیده شود، بین حروف قبل و بعد خود فاصله می‌اندازد و از اتصال آن‌ها به هم جلوگیری می‌کند. در موارد زیر استفاده از نیم‌فاصله ضروری است:

«می» و «نمی» افعال مضارع: می‌شود، می‌رود، می‌خورد، می‌زنند، می‌گویند، نمی‌توانند و …
«ها»ی جمع: لباس‌ها، نوشته‌ها، کارت‌های، آموزش‌های، خراسانی‌ها و …
پسوند فعل‌ها: دیده‌ام، آورده‌ای، برده‌ایم، شسته‌اند، رفته‌اید و …
«ی» اضافه: برنامه‌ی، حمله‌ی و …
کلمه‌‌هایی که از دو یا چند جزء تشکیل شده‌اند: جنون‌وار، مرگ‌آسا، زشت‌تر، خوشگل‌ترین، تک‌بخشی، لاله‌گون، ریخته‌گری، بهره‌مند، رئیس‌جمهور، قانون‌مدار، بین‌المللی، تفاهم‌نامه و…
مشکلات ناشی از تایپ نکردن کاراکتر نیم‌فاصله
در صورت تایپ نکردن این کاراکتر و استفاده از کاراکتر فاصله یا Space به جای آن:

خلاف دستورالعمل‌های تهیه مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و متون رسمی است.
ظاهر متن از نگاه خواننده نامرتب جلوه می‌کند.
ممکن است خواننده دچار اشتباه در خواندن شود.
اگر کلمه در انتهای خط قرار بگیرد، احتمال این که نیمی از آن در یک خط و نیمی از آن در خط دیگر قرار بگیرد وجود دارد.
روش‌های تایپ کاراکتر نیم‌فاصله
برای تایپ کاراکتر نیم‌فاصله، چند روش وجود دارد، هرچند این روش‌ها را برای نرم‌افزار Word بیان می‌کنیم، ولی روش‌های مطرح شده در سایر نرم‌افزارها از قبیل پاورپوینت، اکسل و … نیز درست هستند. بنابراین برای تایپ نیم‌فاصله در اکسل نیز می‌توانید از این روش‌ها استفاده نمایید.

روش اول: با استفاده از کلید میانبر – + Ctrl در محیط نرم افزار Word (یا نرم افزار اکسل Excel و …) می‌توانید نیم‌فاصله را درج کنید. دقت کنید که حتماً باید از کاراکتر «-» در قسمت بالای صفحه کلید استفاده کنید و کلید «-» در قسمت ماشین حساب صفحه کلید برای این منظور کارایی ندارد.

روش دوم: روش دیگر استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+2 است. با نگه داشتن هم‌زمان این سه کلید قادر خواهید بود بین اجزای یک کلمه در Word یا Excel نیم‌فاصله بیندازید.

روش سوم: با نصب صفحه کلید استاندارد فارسی، کلید میانبر Shift + Space به عنوان کاراکتر نیم‌فاصله عمل خواهد کرد. معمولاً صفحه کلید فعال در ویندوز، صفحه کلید مایکروسافت است که از لحاظ چینش دکمه‌ها با صفحه کلید استاندارد فارسی متفاوت است. مزیت این روش این است که نیم فاصله‌های ایجاد شده توسط این کی‌بورد، در تمامی محیط‌های نرم‌افزاری قابل استفاده خواهد بود.

برای فعال کردن صفحه کلید فارسی فایل نصب صفحه کلید را دانلود کرده و از طریق گزینه‌های زیر آن را نصب و فعال نمایید.

Control Panel > Region and Language > Keyboard and Language > Change Keyboard

پس از نصب این صفحه کلید به سادگی خواهید توانست نیم‌فاصله را در ورد word، اکسل Excel و سایر محیط‌های نرم‌افزاری تایپ نمایید.

منبع:ترجمیک

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...