ادبیات پایه نهم ( دانش های زبانی درس 1 تا 6)

ادبیات پایه نهم ( دانش های زبانی درس 1 تا 6)

دانش آموزان عزیز از درس 1 تا درس 6  ، دانش های زبانی با موضوع های زیر مطرح شده که به توضیح آنها در این بخش می پردازیم :

1- وابسته های گروه اسمی

2-صفت برتر و برترین ( صفت های سنجشی )

3- گروه فعلی ( زمان حال ( مضارع ) 

توضیحات در ا دامه نوشته  می باشد.

ادامه نوشته

+ نوشته شده در پنجشنبه هفدهم آبان ۱۳۹۷ ساعت 21:28 توسط طیبه ایروانی  | 10 نظر

ادبیات پایه نهم ( دانش ادبی درس 1 تا درس 6)

برای اینکه  منظورمان را زیباتر ودلنشین تر بیان کنیم از  آرایه های ادبی یا همان دانش های ادبی استفاده می کنیم که آرایه های ادبی به نوشته ها و شعرها روح و نشاط می دهد یعنی با ایجاد تصویر های زیبا اثر را دلپذیر تر و تاثیر گذار تر می کنیم . 

اولین دانش های ادبی   یا همان آرایه ادبی که در درس اول بیان شده است( تشبیه و جانبخشی ومراعات النظیر  ) می باشد .

پرسش انکاری : جهت تاکید در معنی و مفهوم است که در اصل این یک جمله خبری است . 

ادامه نوشته

+ نوشته شده در پنجشنبه هفدهم آبان ۱۳۹۷ ساعت 16:5 توسط طیبه ایروانی  | 2 نظر

ادبیات پایه نهم ( حکایت شو ، خطر کن !)

حکایت از کتاب چهار مقاله است نوشته نظامی عروضی که از شاعران قرن ششم هجری می باشد،  چهارمقاله شامل چهار گفتار از دبیران ، شاعران ، منجمان و طبیبان است که نام قبلی این کتاب مجمع النوادر بوده است . 

متن : امیر خراسان را .... دو بیت بود . 

معنی روان متن : از امیر خراسان پرسیدند که تو شخصی تهیدست بودی و کار بی ارزشی داشتی چگونه به امیری خراسان سیدی ؟

گفت : یک روز دیوان اشعار حنظله باد غیسی را می خواندم به این دو بیت رسیدم : 

اگر بزرگی و سروی در دهان شیر باشد برو و اقدام به کار خطرناک کن  و آن را از دهان شیر بگیر . 

یا باید بزرگی و ارجمندی و ثروت و مقام بیابی یا این که مثل مردان بزرگ با مرگ  روبه رو شوی . 

انگیزه ای  در دلم پیدا شد که اصلا نتوانستم  به وضعیتی که داشتم راضی باشم تمام ثروتم را فروختم و اسبی خریدم  و از سرزمین خود سفرکردم . به حکومت صفاریان پیوستم  هر روز عظمت و مقام و لشکر من بیش تر  می شد و کم کم در کارهایم پیشرفت و ترقی کردم  تا همه خراسان را تحت فرمان  خود در آوردم  علت این کار  تاثیر این دو بیت  در من بود . 

دانش ادبی : کام شیر ( تکرار ) / کام شیر بجوی ( کنایه از کاری خطرناک و دشوار انجام بده ) 

دانش زبانی : جمله اول چهار جزئی با مفعول و متمم ( امیر : متمم / جمله بعد  مفعول برای پرسیدن / شغلی پست : ترکیب وصفی و مفعول) / شغل ( موصوف ) / پست ( صفت بیانی پسین) / چون ( قید پرسشی ) / روزی ( قید زمان ) / همی خواندم ( ماضی استمراری ) / مهتری ( مشتق ) / کام در مصرع اول ( متمم ) با دو حرف اضافه ( در ، بر ) که مربوط به سبک قدیم است / شو ( فعل امر ) / خطر کن و بجوی ( فعل امر ) / بزرگی ( مشتق ) / رویاروی ( مشتق مرکب ) 

+ نوشته شده در پنجشنبه هفدهم آبان ۱۳۹۷ ساعت 15:44 توسط طیبه ایروانی  | يک نظر

ادبیات پایه نهم ( فصل 3 ) سبک زندگی

اقوام   روزگار   به   اخلاق    زنده اند       قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است 

معنی بیت : مردم دنیا به خاطر ادب و اخلاق نیک زنده و ماندگار هستند مردمی که اخلاق خوب ندارند شایسته مرگ هستند.

دانش ادبی : مردنی ( قافیه ) است ( ردیف ) / زنده ، مردنی  ( تضاد ) 

دانش زبانی : است ( فعل اسنادی )مردنی(صفت نسبی )( مشتق)( مسند )/فاقد اخلاق ( ترکیب اضافی )

تاریخ ادبیات : محمد تقی بهار از شاعران معاصر متولد در سال 1266 در شهر مشهد و استادش ادیب نیشابوری بود که محمد تقی بهار اشعارش سیاسی و اجتماعی است که ابتدا در روزنامه خراسان به چاپ رسید از آثارش  سبک شناسی در زبان فارسی و تاریخ احزاب سیاسی و دیوان اشعار وی می باشد .

معنی روان متن : ( بدان و آگاه باش .......به کار آید .) آگاه باش که انسان بدون فضیلت وبی لیاقت همیشه بی فایده است....

ادامه نوشته

+ نوشته شده در سه شنبه پانزدهم آبان ۱۳۹۷ ساعت 11:0 توسط طیبه ایروانی  | يک نظر

ادبیات پایه نهم ( ادبیات بومی 1 )

معنی بیت : تو را ای سرزمین کهن سال ، دوست دارم تو را ای سرزمین گران قدر و عزیز این ایران کهن و قدیمی دوست دارم  تو را ای وطن گرامی دوست دارم . 

دانش ادبی : کهن بوم و بر و دیرینه ایران زمین و گرامی وطن ( تشخیص ) چون مورد خطاب قرار گرفته است . / بوم و بر  و وطن و ایران ( مراعات النظیر ) 

دانش زبانی : کهن بوم و بر و دیرینه ایران زمین  و گرامی وطن  ( منادا ) / دوست دارم ( فعل مرکب ) / گرانمایه و دیرینه ایران زمین ( ترکیب وصفی مقلوب ) ایران زمین گرانمایه  و دیرینه ، گرامی وطن ( ترکیب وصفی مقلوب ( وطن گرامی ) 

تاریخ ادبیات : مهدی اخوان ثالث  از شاعران بزرگ ادبیات معاصر که در اسفند 1307 در مشهد متولد شد و اولین مجموعه شعرش در سال 1330  به نام ( ارغنون ) به چاپ رسید وی هم به شیوه کهن  و هم به شیوه نو نیمایی شعر می سرود و در چهارم شهریور  1369 فوت کرد . اخوان ثالث در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم  فردوسی در باغ شهر توس به خاک سپرده شده است . 

+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۷ ساعت 12:13 توسط طیبه ایروانی  | نظرات

ادبیات پایه نهم ( روان خوانی )

درس دریچه شکوفایی به زندگی ( هلن کلر ) اشاره دارد که در نوزده ماهگی نابینا و ناشنوا شد که او می گوید انسان ها باید به خاطر سلامت خودشان قدردان خداوند باشند . انسان ها باید قدر نعمت های خداوند را بدانند و برای هر یک از اعضای بدنشان ارزش قایل باشند زیرا هریک از این اعضای برای زندگی انسان ها بسیار مفید هستند و در پایان درس می گوید: چنان از زندگی لذت ببرید و از چشم  و گوش و دیگر  اعضای بدنتان بهره ببرید که انگار آخرین روزی است که از آن ها استفاده می کنید . 

هلن آدامر از زمانی که نام وی بر سر زبان ها افتاد  کوشش  های اجتماعی خود را آغاز کرد وی پس از پایان تحصیلات دست  به پخش کتاب زد و از درآمد آن ها  آموزشگاهی برای نابینایان تاسیس کرد  بهترین نوشته وی ( داستان زندگی من )  نام دارد که شهرت جهانی دارد . 

+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۷ ساعت 12:0 توسط طیبه ایروانی  | نظرات

ادبیات پایه نهم ( درس چهارم هم نشین)

در این درس نویسنده از نثرها و شعرهای دیگر نویسندگان و شاعران به صورت زیبا استفاده کرده است و از شیوه انسجام متن پیروی نموده است . 

این درس بر همنشین انسان تاکید دارد هر کس باید در زندگی خود کسی را به عنوان هم نشین انتخاب کند که رفتار او تاثیر  مثبتی در زندگی اش داشته باشد . یعنی از همنشین بد باید دروی بکنید  چون که تاثیر رفتار او در زندگی دیگران سبب می شود که انسان موقعیت اجتماعی خود را از دست بدهد بنابر این توصیه می شود که تا می توانیم همنشین خوب و با ارزش را برای زندگی برگزینیم .

 متن : مصاحبت با یک دوست خوب و شکیبا همچون وزش نسیم دل انگیز است  که احساس آرامش و سبکی و صفای درون را در ما زنده می سازد . 

معنی : همنشینی با دوست خوب و صبور مانند وزش باد ملایم و خوبی است که احساس آرامش و راحتی و پاکی درون را در ماشاداب می سازد.

دانش ادبی : مصاحبت مانند وزش نسیم دل انگیز است ( تشبیه ) 

دانش زبانی : یک ( صفت شمارشی پیشین )/ وزش( متمم ) / دل انگیز (صفت فاعلی )/ می سازد( مضارع اخباری ) 

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه ششم آبان ۱۳۹۷ ساعت 11:21 توسط طیبه ایروانی  | نظرات

ادبیات پایه نهم ( حکایت ، باغبان نیک اندیش )

حکایت باغبان نیک اندیش به صورت خلاصه از باب نهم کتاب مرزبان نامه انتخاب شده است که در این حکایت حس نوع دوستی و سود رسانی به هم نوعان در دورن شنونده و خواننده  ، تقویت می شود، هم چنین با تقویت حس امید به زندگی و امید به آینده این حکایت به شکلی زیبا به پایان می رسد . 

معنی حکایت : یک روز پادشاهی برای گردش کردن به دشت و صحرا رفت . باغبان پیر و سالخورده ای را دید که مشغول کاشتن  نهال درخت بود . پادشاه گفت : ای پیرمرد در زمان پیری و سالخوردگی کارهای دوره نوجوانی را انجام میدهی . 

دانش ادبی : صحرا و باغبان و نهال  ( مراعات ا لنظیر ) 

دانش زبانی : روزی ( اسم نکره ) چون ( ی ) نکره دارد / بیرون ( قید ) / باغبانی ( مشتق ) و ( ی ) نکره دارد / مردی  پیر و سالخورده  دو ترکیب وصفی /سالخورده ( مشتق مرکب ) /سرگرم ( مرکب ) /کاشتن ( مشتق) 

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه ششم آبان ۱۳۹۷ ساعت 10:49 توسط طیبه ایروانی  | نظرات

ادبیات پایه نهم ( درس کار و شایستگی )

شعر کارو شایستگی سروده پروین اعتصامی شاعر پر آوازه ی زبان فارسی است در سال 1285 در شهر تبریز بدنیا آمد سروده های او در زمینه ی موضوع های اجتماعی ،اخلاقی و انتقادی است و حالتی اندرز گونه دارد . پروین درسال 1320 درگذشت و مزار او در شهر قم کنار صحن حضرت معصومه ( س) قرار گرفته است. 

معنی بیت اول : دوره جوانی هنگام کار و نشان دادن لیاقت است زمان تکبر وخیال پردازی نیست . 

دانش زبانی : جوانی و شایستگی ( مشتق ) / خود پسندی ( مشتق مرکب ) / پندار ( ساده ) 

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه ششم آبان ۱۳۹۷ ساعت 0:38 توسط طیبه ایروانی  | نظرات

ادبیات پایه نهم ( درس سوم مثل آیینه )

درس مثل آیینه به دوران نوجوانی ، اشاره داره که این دوره ، یک مرحله انتقالی برای کودک و والدین او محسوب می شود که والدین باید از رفتار طبیعی یک نوجوان آگاه باشند تا بتوانند به گونه ای موثر با نوجوانان برخورد کنند برای تربیت درست کودکان و نوجوانان باید از راهکارهای علمی و روانشناسانه استفاده کرد و به همین جهت از متن تعلیمی با هدف آموزش و  اندرز استفاده شده است . 

در لحن تعلیمی خواننده با حفظ روحیه نیک اندیشی و خیر خواهی ، نرمی و ملایمت در گفتار را رعایت می کند و حفظ آرامش و نرم گفتاری بر تاثیر کلام و اندرزی می افزاید . التبه گاهی اندرز و تعلیم با زنهار و پرهیز همراه است و نباید آن را با لحن دستوری و فرمان یکی دانست . 

متن : دیگران زبان نقد او و پنجره هایی هستند که در برابر دیدگان پرسشگر وی ، گشودده شده اند.

معنی : دیگران ( افراد دیگر ) حالت ها و رفتارهای او را نقد و بررسی می کنند و مانند پنجره هایی هستند که در برابر چشمان او باز شده ا ند و به تمام پرسش های او پاسخ می دهند . 

دانش ادبی : دیگران مانند زبان و پنجره : تشبیه / زبان و دیدگان : مراعات النظیر / دیدگان پرسشگر: تشخیص 

دانش زبانی : جمله اول سه جزئی با مسند است / دیدگان پرسشگر : ترکیب وصفی / زبان نقد او و پنجره هایی :مسند 

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه بیست و نهم مهر ۱۳۹۷ ساعت 0:33 توسط طیبه ایروانی  | نظرات

ادبیات پایه نهم ( شعر خوانی پرواز )

این شعر به صورت مناظره و باکمک آرایه  تشخیص سروده شده است که در این شعر کرم نماد انسان جستجو گر  و متفکر است که از زندگی روزمره خود خسته شده است و در تلاش  و تکاپو ست  تا با حرکتی نو و تازه خود را رها کند و مرغ  نماد انسان هایی است که با وجود توانایی و خلاقیت جرئت نو شدن و پیشرفت ندارند و تلاش نمی کنند .

علی اسفندیاری معروف به نیما یوشیج در دهکده یوش از توابع مازندران بدنیا آمد و بعد از پایان تحصیلات جهت یاد گرفتن زبان فرانسه به مدرسه سن لویی در  تهران رفت یکی از معلمان او نظام وفا بود که او را در خط شاعری انداخت و آثار او به نام افسانه ، ای شب ، قصه رنگ پریده می باشد که نیما با بهره گیری از عناصر طبیعت با بیان رمزگونه به ترسیم سیمای جامعه خود پرداخت . از او به عنوان پدر شعر نو یاد می کنند . 

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۷ ساعت 0:7 توسط طیبه ایروانی  | نظرات

ادبیات پایه نهم ( درس دوم عجایب صنع حق تعالی )

این درس که از کتاب کیمیای سعادت امام محمد غزالی انتخاب شده است بر شناخت خداوند و شناخت دنیا تاکید شده است .

غزالی می گوید : اگر عظمت و بزرگی دنیا و پدیده هایی را که در آن آفرید ه شده اند درک کنی و در طبیعت با اندیشه گشت و گذار کنی پی می بری که برای همه این ها ، خدایی لازم است چون که بدون خداوند بزرگ انسجام این دنیای بیکران غیر ممکن است در آخر به همه انسان ها توصیه می کند که در این دریا وبوستان بیکران معرفت ( دنیا ) با عقل و اندیشه تفکر کنند تا به بزرگی خداوند راه یابند در غیر این صورت در همان حد و اندازه جسم مادی خود و دنیای مادی باقی می مانند و از حقیقت دور می شوند . 

جهت ادامه درس به ادامه نوشته مراجعه کنید : 

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه پانزدهم مهر ۱۳۹۷ ساعت 23:18 توسط طیبه ایروانی  | نظرات

ادبیات پایه نهم ( حکایت )

 

این حکایت از زبان ابو سعید  ابی الخیر نقل شده است و تاکید بر خویشتن شناسی دارد و می گوید شناخت واقعی همان شناخت خود ( خود شناسی ) می باشد .

 معنی حکایت : یک روز  شیخ و راهنمای ما ابوسعید ابی الخیر با گروهی از همراهانش به در آسیابی رسید . اسبش را نگه داشت و توقف کرد و مدتی صبر کرد سپس به همراهانش گفت : می دانید که این آسیاب چه چیزی را به ما می گوید ؟ می گوید : شناخت واقعی همین است که من در حال پرداختن و انجام دادن آن هستم . به هنگام گشتن با خودم اندیشه می کنم و به کارهای خودم توجه می کنم و آن چیزهایی را که شایسته نیستند انجام نمی دهم و از خودم دور می سازم . 

تاریخ ادبیات: 

کتاب اسرار التوحید فی مقامات ابو سعید کتابی است  از احوال شیخ ابو سعید ابی الخیر که محمد بن منور آن را  در قرن ششم نگاشته است . 

+ نوشته شده در یکشنبه هشتم مهر ۱۳۹۷ ساعت 22:36 توسط طیبه ایروانی  | نظرات

درس ادبیات پایه نهم ( درس اول )

درس اول ستایش  و زیبایی آفرینش

بیت  صفحه اول

ملکا ذکرتو گویم که تو پاکی و خدایی                   نروم جز به همان ره که توام راه نمایی

شعر از سنایی غزنوی

آرایه های ادبی درس اول

الف )  تشبیه  : هر گاه نویسنده یا شاعر بخواهد شی ء ای را به شی ء دیگر مانند کند از آرایه تشبیه استفاده کرده که  مشبه و مشبه به  در جمله  قرار دارند  که  اگر یکی از اینها در جمله  نباشد  صنعت ادبی  استعاره که در متوسطه ی   دوم  با  آن آشنا می شوید .

تشبیه :  مانند کردن چیزی به چیز دیگر 

تشبیه 4 رکن دارد : 

ا- مشبه = چیزی که آن را به چیز دیگر تشبیه  می کنیم .  

 2-  مشبه  به = آنچه مشبه به آن مانند شده است.

3- وجه شبه = ویژگی مشترک بین مشبه و مشبه به               

 4- ادات تشبیه  = مانند ، مثل  ، همچون ،  چون ،  چو  ،  و...

مثال : ( کوه غم )که در قبال غم سنگین و زیادی میگوید یعنی غم من از نظر بزرگی و سختی مانند کوه است . کوه ملموس است و دیدنی است ولی غم غیر ملموس است و میخواهیم  چیزی که دیدنی نیست و غیر مادی است را  به چیزی مادی می باشد و قابل مشاهده   شباهت بدهیم که عظمت آن  را دریابد.

( دریای عشق ) که عشق به دریا تشبیه شده است و از نظر وسعت و پهنا  عشق به دریا مانند شده است .

علی از نظر رشادت همچون شیر است .  که تمام ارکان در جمله آمده است . (علی) مشبه  و (شیر) مشبه به  و (همچون)  ادات تشبیه  و (از نظر رشادت )   وجه شبه است .

kelas-majazi.blogfa.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...