جواب فعالیت صفحه 38 آمادگی دفاعی نهم

به نام خداوند جان وخرد           فعالیت های بسیج      

طرح تربیتی شهید بهنام محمدی : سید جلیل موسوی روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا اظهارداشت: طرح شهید بهنام محمدی یکی از مهمترین طرح‌های بسیج است که از حدود سه سال پیش دراستان ها با محوریت خانه، مدرسه و مسجد آغاز شده است که از اسفند ماه سال گذشته تا کنون به دلیل شیوع ویروس کرونا در قالب فضای مجازی در پیام رسان ایتا و یا حضوری با گروه های کم جمعیتی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی درحال اجرا است. وی با اشاره به اینکه رهبرمعظم انقلاب همواره بر تقویت جوانان انقلابی تاکید فراوان دارند،خاطرنشان کرد: اجرای طرح شهید بهنام محمدی در همین راستا بوده که تاکنون جوانان مستعدی از بین مدارس برای حضور در مساجد انتخاب شده‌اند. موسوی بیان داشت: در این طرح سه مجموعه مدرسه، مسجد و خانه با یکدیگر پیوند خورده تا هویت انقلابی در دانش آموزان تقویت شود. وی تصریح کرد: گفتمان سازی انقلاب دربین دانش آموزان و شناسایی استعدادها و نخبگان مدارس یکی از محورهای مهم این طرح است.

وی با بیان اینکه بسیجی واقعی باید به طور مداوم با مسجد انس گرفته باشد، اضافه کرد: هم اینک بیش از پیش جامعه دانش آموزی مورد هدف دشمن قرار گرفته است. موسوی ادامه داد: درقالب طرح شهید بهنام محمدی برای دانش آموزان برنامه های علمی، فرهنگی، آموزشی ، اردویی و یادواره شهدای دانش آموزی تدوین شده است. وی یادآورشد: شهید بهنام محمدی دانش‌آموز ۱۳ ساله ای بود که تصمیم گرفت در دوران دفاع مقدس مردانه بایستد، بجنگد و به یاری مجروحان بشتابد. مسوول بسیج دانش آموزی استان البرز عنوان کرد: شهید بهنام محمدی در تمام روزهای مقاومت از ۳۱ شهریور تا ۲٨ مهر ۵۹ در خرمشهر ماند. وی با بیان اینکه شهید بهنام محمدی، چند روز قبل از سقوط خرمشهر پر کشید و به دیدار معبود شتافت، افزود: به مناسبت سالگرد شهید بهنام محمدی وصیت نامه و زندگی نامه وی در فضای مجازی برای دانش آموزان استان البرز انتشاریافت تا دانش آموزان با شهدای دانش آموز که الگوی ایثار ولایت مداری هستند، آشنایی پیدا کنند .استان البرز در دوران دفاع مقدس ۳۷۶ دانش آموز تقدیم انقلاب کرد.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

طرح یاوران ولایت : به گزارش خبرگزاری صداوسیما این طرح که از 9 تیر ماه همزمان با سراسر کشور با شرکت 300 نفر دانش آموز پسر و دختر آغاز شده به مدت 8 روز و تا 16 تیر ماه ادامه خواهد داشت.

سرهنگ پاسدار ایرج نقی پور رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان اردبیل گفت: این دوره ویژه دانش آموزان مدارس متوسطه دوم واحدهای بسیج پیشگام می باشد که از هر مدرسه یک نفر و با هدف تربیت دانش آموزان تراز انقلاب اسلامی ، تمرین مسئولیت پذیری و کارگروهی با همکاری دونهاد فرهنگی آموزش و پرورش و سپاه برنامه ریزی و توسط سازمان بسیج دانش آموزی اجرا می شود . احمد ناصری مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز هدف از اجرای این طرح را آشنایی دانش آموزان با ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آموزه های دینی و کار تشکیلاتی و گروهی عنوان کرد.

کنگره همفکری بسیج دانش آموزی : به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو پنجمین اجلاسیه کنگره ملی همفکری بسیج دانش آموزی با حضور ۳۲۰دانش آموز نخبه بسیجی از امروز ۳۰آبان در ساختمان شماره ۲ مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد و تا دوم آذر ۹۷ ادامه دارد. در این اجلاسیه دانش آموزان بسیجی ضمن تبادل نظر به بحث در مقابل مقامات لشکری و کشوری و مسئولان آموزش و پرورش می‌پردازند. امروز این مراسم با حضور سردار سپهر جانشین سازمان بسیج و علیرضا کاظمی معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش آغاز به کار کرد. علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این کنگره گفت: یکی از معجزات انقلاب اسلامی بسیج است و امروز در عرصه‌های مختلف مدیون وجود این تفکر هستیم چرا که تفکر بسیجی از خود بسیجی مهم‌تر است. در تاریخ بسیج دانش‌آموزی می‌توان عظمت این سازمان را دریافت. ۵۵۰ هزار دانش‌آموز در عرصه دفاع مقدس حضور داشتند که ۳۶ هزار شهید تقدیم انقلاب کردند و ۲۵۰۰ نفر، آزاده و ۳ هزار نفر به مقام جانبازی نائل شدند. وی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنیم که حضور بسیج دانش‌آموزی در مقابله با تهدید‌های دشمن، برای ما امید آفرین است. از ماموریت‌های دیگر بسیج دانش آموزی تأمین منابع انسانی، شایسته، مؤمن، متدین و انقلابی و کارآمد برای نظام جمهوری اسلامی است. بسیج دانش‌آموزی مرکز بسط و نشر همه تفکراتی که نظام و انقلاب از آن نشأت گرفته است یعنی فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ ولایت مداری، فرهنگ معنویت و خدا محوری و فرهنگ از خودگذشتگی و ایثار را باید نشر دهد.کاظمی گفت: اگر قرار باشد در این عرصه‌ها موفق باشیم باید توانمندی خودمان را افزایش دهیم. مأموریت دیگر، حساس بودن همه دانش آموزان در حوزه تحولاتی است که در نظام تعلیم وتربیت اتفاق می‌افتد؛ آموزش و پرورش مهمترین مأموریت خود را تحقق سند تحول بنیادین قرار داده است. ما به دنبال ارائه الگو برای مشارکت تشکل‌ها در تحقق سند تحول بنیادین هستیم. وی توسعه مهارت‌ها برای زندگی سالم، درست، توسعه فضائلی اخلاقی و ایجاد روحیه امید و نشاط را از دیگر وظایف بسیج عنوان کرد.

مسابقات سراسری علمی و پژوهش پایا : پرهام علیزاده مدیر علمی پژوهشی سازمان بسیج دانش‌آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات برگزاری مسابقات علمی دانش‌آموزی لیگ پایا با اشاره به اینکه این لیگ بزگترین لیگ علمی جهان اسلام است؛ بیان کرد: این مسابقه علمی به عنوان بزرگترین لیگ گروهی جهان اسلام برای دانش آموزان پایه‌های اول تا ششم در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی، کامپیوتر، کارآفرینی و فعالیت‌های پژوهشی در گروه‌های پنج نفره برگزار می‌شود. او ادامه داد: هدف از برگزاری این مسابقات تمرین کار مشارکتی در میان دانش آموزان است و بر همین اساسی امسال سیزدهمین دوره آن را برگزار می‌کنیم که البته به دلیل شیوع بیماری کرونا مسابقه به طور مجازی خواهد بود. مدیر علمی پژوهشی سازمان بسیج دانش‌آموزی بیان کرد: امسال ۶۰ هزار نفر در دوره مقدماتی این مسابقه شرکت کردند که از این میان ۶۰۰ نفر به مسابقات نهایی راه پیدا می‌کنند علاوه بر آن حدود ۵۰ نفر هم از کشور‌های انگستان، لبنان، سوریه و عراق دانش‌آموز شرکت کننده داریم. علیزاده با اشاره به اینکه امسال دانش آموزان برای شرکت در مسابقه باید از طریق اپلیکیشن لیگ علمی اقدام کنند، گفت: در سایت مسابقات لیگ علمی پایا امکان دریافت این اپلیکیشن وجود دارد. او اظهار کرد: آزمون دانش آموزان پایه‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم در روز ۱۶ تیر، پایه دهم در روز ۱۷ تیر و آزمون پایه یازدهم هجدهم تیر برگزار خواهد شد. مدیر علمی پژوهشی سازمان بسیج دانش‌آموزی گفت: چنانچه دانش آموزان در این آزمون حائز رتبه‌های برتر اول تا سوم شوند به بنیاد ملی نخبگان معرفی شده و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. علیزاده با اشاره به اینکه این مسابقه علمی مجوز‌های لازم از سوی وزارت آموزش و پرورش را داراست، تاکید کرد: این آزمون به دلیل ماهیت آن، که تمرین کار گروهی است از سوی آموزش و پرورش پذیرفته شده و این در حالی است که آزمون‌های فردی حذف شده‌اند.

راهیان نور دانش آموزی : راهیان نور نامی است برای گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی - مذهبی در ایران که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق در غرب و جنوب غربی این کشور می‌پردازند. بیشتر این کاروان‌ها هم‌زمان با تعطیلات نوروزی و نیز تعطیلات تابستانی، برای مناطق غرب کشور، فعال می‌شوند و مناطق مرزی استان خوزستان به ویژه منطقه شلمچه از مقصدهای پرطرفدار این گروه‌هاست. همچنین به سمت یادمان شهدای شوش نیز سفر می‌کنند. این حرکت نوعی از گردشگری جنگ در ایران محسوب می‌شود. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سازمان دهنده و متولی اصلی اردوهای سراسری «راهیان نور» است که هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف ایران را برای بازدید از مناطق جنگی غرب و جنوب غربی این کشور، به استان‌های هم‌مرز با عراق می‌برد.

اردو های جهادی : اردوی خدمت رسانی کار دانش آموزان دبیرستان سروش، برنامه ای گروهی است که سالی یکبار، به مدت حدود ده روز، در یکی از مناطق محروم کشور در اواخر فصل زمستان برگزار می شود. در این اردوها گروهی از دانش آموزان، به صورتی داوطلبانه، به یکی از مناطق محروم کشور برای کمک به مردمی که نیازهای بیشتری دارند، سفر می کنند . بخش اصلی فعالیت گروه دانش آموزی کمک به ساختن خانه برای نیازمندان و ساختن مدرسه است. پیش از برگزاری اردو، ستادی متشکل از معلمان مدرسه و برخی کارشناسان، مناطق محروم را شناسایی می کنند و ضمن ایجاد هماهنگی های لازم با عوامل و مسئولان محلی، محل ساخت خانه ها و مدارس را مشخص می کنند و زمینه های اجرایی کار را آماده می سازند. در هر اردو، دانش آموزان با کمک عوامل فنی در یک فرصت ده روزه، اجرای چهل درصد از کارهای ساختمانی خانه ها و مدارس را به پایان می رسانند.تکمیل شصت درصد باقیمانده پروژه ها، با نظارت ستاد معلمی، توسط نیروهای محلی صورت می گیرد به گونه ای که در اواسط فصل تابستان سال بعد، خانه ها و مدارس آمادة تحویل می گردد. در هر اردوی خدمت رسانی کار، پنج خانه و دو مدرسة یک یا دوکلاسه در دست ساخت قرار می گیرد. منابع مالی مجموعه را دانش آموزان و خانواده هایشان، کسانی که سالهای قبل در این اردوها شرکت داشته اند، و خیّرینی که با این فعالیت آشنایی دارند، تأمین می کنند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...