معنی و آرایه های ادبی درس کژال پایه هفتم

 " روان خوانی" کژال

"روان خوانی"

«کژال»

"واژه نامه روان خوانی"

                                             "معنی اصطلاحات روان خوانی"

1. خشکش زد: کنایه از مات و مبهوت شدن، تعجب کرد

2. پوست بر تن کژال خراشید: کنایه از ترساندن. کژال را بسیار ترساند.

3. تن کژال مثل علفی در باد می لرزید: تشبیه دارد.

مشبه: تن کژال        مشبه به: علف      وجه شبه: لرزیدن      ادات تشبیه: مثل 

4. خاکم بر سر: کنایه از بدبخت و بیچاره شدن

5. زمین را خیش می زد: زمین را چنگ میزد. به کُندی راه میرفت

6. پاره تن: کنایه از فرزند عزیز و دوست داشتنی

7. دندان به دندان می سایید: کنایه از خشمگین شدن. خشگین و عصبانی بود.

8. با گرگ در هم پیچید: با گرگ گلاویز و درگیر شد

9. گلویش را با فریاد بلندی خراشید: با فریاد های بلند و جیغ و داد گلویش زخمی شد

10. نفس به یکباره سرد شد: کنایه از مُردن

طاهره ایبد از زبان خودشان

« من طاهره ایبد ، زمستان سال ۱۳۴۲ در شیراز به دنیا آمدم. کودکی‌ام بدون کتاب، لابه‌لای مجله‌هایی که توی کوچه پیدا می‌کردم، گذشت. از کلاس دوم ابتدایی که خواندن و نوشتن یاد گرفتم. تنهایی و خلوتم با کتاب و دفتر ۲۰۰ برگی که توی آن می‌نوشتم، پرشد. دوره راهنمایی، تنها عضو کتابخانه تک قفسه‌ای مدرسه بودم و هر بار کتابی را که برمی‌گرداندم، ناظممان در مورد آن با من حرف می‌زد.

سال اول راهنمایی که کلاس ششم امروز می‌شود، دبیر زبان انگلیسی‌مان، خانم دادور، یک مسابقه شعر برگزار کرد، من شعری گفتم و فرستادم. توی آن مسابقه برنده شدم و دو جلد کتاب جایزه گرفتم. این نخستین بار بود که کسی نوشته مرا می‌خواند و من جایزه می‌گرفتم. همان‌جا بود که باور نویسنده شدن درمن جوانه زد. بعد از آن مطلبی نوشتم و برای مجله پیک فرستادم.

هیچ وقت آن روز را که مجله به مدرسه آمد و اسم طاهره ایبد توی آن چاپ شده بود، فراموش نمی‌کنم. هنوز مدرک دپیلمم را نگرفته بودم که به عنوان مربی در کانون پرورش فکری استخدام شدم. همان سال کارگاه داستان نویسی ناصر ایرانی را گذراندم و نخستین کتابم (صالح) در سال ۱۳۶۳ در کانون چاپ شد. پس از آن نوشتن برایم جدی‌تر شد و رمان بزرگسال « دور گردون » را نوشتم. پس از چاپ چهار رمان و مجموعه داستان بزرگسال، برای کودک و نوجوان برایم اهمیت بیشتری پیدا کرد و حاصل این دغدغه تا امروز چیزی حدود هشتاد عنوان کتاب برای گروه‌های سنی کودک، نوجوان، خردسال و بچه‌های شش ماه تا سه سال است. »

خانم ایبد تاکنون برنده‌ ۲۱ عنوان جایزه از جاهای مختلف شده است که یکی از آنها مربوط به مجموعه طنز « آقای چرخشی » است که برگزیده‌ی کتاب خانه‌ مونیخ در سال۲۰۰۵ شده است.

از جمله کارهای طنز او می‌توان به « خانواده‌ی آقای چرخشی » ، « عمو نوروز بازنشسته می‌شود » و« داستان‌های یک قل دو قل » اشاره کرد. وی هم چنین علاوه بر نویسندگی در زمینه بازنویسی، ویراستاری، داوری جشنواره‌های مختلف چون کتاب سال، کانون کودکان و نوجوانان، دفاع مقدس، جشنواره‌ ادبی دانش‌آموزان و غیره… فعالیت داشته و دارد.

از آثارتألیفی او می‌توان به « الم شنگه » ، « دور گردون » ، « کاش آدم بزرگ‌ها نی نی شوند » ، « شیشه‌های شکسته » ، « خروس جنگی » ، « باغچه توی گلدان » ، « آخرین نامه » ، « به هوای گل سرخ » اشاره کرد.


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...