انشا در مورد حضرت فاطمه (س) مناسب تمامی مقاطع تحصیلی

انشا در مورد حضرت فاطمه کلاس سوم ابتدایی

ایام فاطمیه، ایام سوگواری برای شیعیان جهان است. در این ایام، شیعیان با برگزاری مراسم‌های عزاداری، یاد و خاطره حضرت فاطمه زهرا (س)، دختر پیامبر اسلام (ص) و همسر امام علی (ع) را گرامی می‌دارند.

حضرت فاطمه (س) در روز 20 جمادی‌الثانی سال 11 هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند. ایشان در دوران کودکی، شاهد بسیاری از سختی‌ها و مصیبت‌ها بودند. پدر بزرگوارشان، حضرت محمد (ص) در سال 632 میلادی، در سن 63 سالگی به شهادت رسیدند. پس از ایشان، همسرشان، حضرت خدیجه (س) نیز در سال 619 میلادی، در سن 65 سالگی از دنیا رفتند. این دو حادثه، تأثیر عمیقی بر روح و روان حضرت فاطمه (س) گذاشت.

حضرت فاطمه (س) در سن 20 سالگی، با امام علی (ع) ازدواج کردند. این ازدواج، ازدواجی آسمانی بود که مورد تأیید خداوند متعال قرار گرفت. حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع)، زندگی مشترکی سراسر عشق و محبت داشتند. حاصل این ازدواج، پنج فرزند بود: حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محمد.

حضرت فاطمه (س) در طول زندگی خود، همواره در کنار همسر و فرزندانشان، به جهاد و مبارزه با ظلم و ستم پرداختند. ایشان، نخستین زنی بودند که در راه اسلام، به شهادت رسیدند. شهادت حضرت فاطمه (س)، نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود. این واقعه، نشان داد که زنان نیز می‌توانند در راه دفاع از حق و حقیقت، از جان خود بگذرند.

ایام فاطمیه، فرصتی است برای شیعیان جهان تا با بازخوانی زندگی و سیره حضرت فاطمه (س)، درس‌های بزرگی از ایشان بیاموزند. ایشان، الگوی صبر و استقامت، ایثار و از خودگذشتگی، و عشق و محبت هستند.


انشای دوم ایام فاطمیه

من تا چند روز پیش نمی‌دانستم که ایام فاطمیه یعنی چه. با شب‌های قدر و ماه محرم آشنا بودم، اما وقتی از تلویزیون پیام تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه را شنیدم، از مامانم پرسیدم که ایام فاطمیه یعنی چی؟

مامانم گفت: «ماه محرم یادت هست که برای عزاداری‌های امام حسین (ع) به مسجد محل‌مون می‌رفتیم؟»

گفتم: «آره یادمه.»

مامانم گفت: «ایام فاطمیه برای شهادت مادر امام (ع) یعنی حضرت فاطمه است. حضرت فاطمه زمانی که پسرش محسن را باردار بود، به خاطر حمله عمر و ابوبکر، دشمنان حضرت علی (ع)، به شهادت رسید. پیکر پاک این بانو را حضرت علی (ع) شبانه، دور از چشم همه، در مکانی که هیچ‌کس از آن اطلاعی ندارد، به خاک سپرد. و دنیا در ایام فاطمیه در سوگ این بانوی عزیز می‌نشینند.»

مامانم گفت: «دخترم، برای ما حضرت فاطمه خیلی با ارزشند زیرا مظهر پاکی و عفاف برای ما هستند.»

من خیلی ناراحت شدم که حضرت فاطمه (س) به شهادت رسیده‌اند. ایشان خیلی خوب بودند و من خیلی دوستشان دارم.


انشای سوم ایام فاطمیه

همه ما با ماه محرم و ماه رمضان و روز های و شب های عزاداری آشنا هستیم. اما ایام فاطمیه هم روزهای مهمی هستند که باید به یاد داشته باشیم. ایام فاطمیه، ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) است.

حضرت فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر اسلام (ص) و همسر امام علی (ع) بودند. ایشان یکی از مهم ترین زنان تاریخ اسلام هستند. حضرت فاطمه زهرا (س) به علم، عبادت و شجاعت معروف بودند.

حضرت فاطمه زهرا (س) در سال 11 هجری قمری به شهادت رسیدند. علت شهادت ایشان هنوز مشخص نیست. اما برخی معتقدند که ایشان به دلیل ضرب و شتم از سوی همسران ابوبکر، خلیفه اول، به شهادت رسیدند.

ایام فاطمیه روزهای حزن و اندوه است. در این روزها باید به یاد حضرت فاطمه زهرا (س) باشیم و برای ایشان عزاداری کنیم.

روایتی از شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

در ایام فاطمیه، مادرم پرچم روضه را از کمد در می آورد و به سر در خانه می آویزد. در این ایام، یکی از همسایه های ما برای خواندن روضه حضرت فاطمه زهرا (س) به منزل ما می آید.

یک روز که همسایه ما داشت روضه حضرت فاطمه زهرا (س) را می خواند، شنیدم که می گفت:

چند وقتی می شد که حضرت فاطمه زهرا (س) در بستر بیماری افتاده بودند. آن روز تلخ، حضرت فاطمه زهرا (س) چشم هایشان را باز کردند و کودکان دلبندشان را نوازش کردند. ایشان وصیت های خود را به فرزندانشان فرمودند و سپس چشم هایشان را بستند و برای همیشه دنیا را وداع گفتند.

حسن، حسین، زینب و ام کلثوم گریه می کردند. حضرت علی (ع) از مسجد به خانه آمد. اما وقتی دید که حضرت فاطمه زهرا (س) از دنیا رفته اند، بسیار ناراحت شد.

من با تمام وجودم این صحنه را در ذهنم تصور کردم. تا مدت ها با هر بار یادآوری این صحنه، اشک در چشمانم حلقه می زد.

نتیجه

ایام فاطمیه روزهای حزن و اندوه است. در این روزها باید به یاد حضرت فاطمه زهرا (س) باشیم و برای ایشان عزاداری کنیم. ایشان یکی از مهم ترین زنان تاریخ اسلام هستند و باید یاد و خاطره ایشان را زنده نگه داریم.


انشای چهارم ایام فاطمیه

آن روز که معلم موضوع انشاء را “ایام فاطمیه” تعیین کرد، واقعاً نمی‌دانستم که چه بنویسم در وصف این بانو و ایام شهادت ایشان. اما همین که دفتر و مداد را به دست گرفتم و زندگی‌نامه این بانوی مظلوم را مطالعه کردم، دیدم نوشتن درباره این ایام و رشادت‌ها و فداکاری این بانو در این کاغذ و قلم نمی‌گنجد.

حضرت فاطمه زهرا (س)، دختر گرامی پیامبر اسلام (ص) و خدیجه کبری (س) بودند. ایشان از همان کودکی، الگوی تمام بانوان مسلمان بودند. حضرت فاطمه (س) در تمام عمر خود، در راه اسلام و دفاع از حق، مجاهدت‌های بسیاری کردند.

پس از رحلت پیامبر اسلام (ص)، حضرت فاطمه (س) به همراه همسر بزرگوارشان، امام علی (ع)، و فرزندانشان، امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، در مقابل ظلم و بی‌عدالتی ابوبکر و عمر ایستادند. ایشان با سخنرانی‌ها و خطبه‌های خود، مردم را به پیروی از اسلام و حق دعوت کردند.

ظلم و ستم ابوبکر و عمر بر حضرت فاطمه (س) و فرزندان ایشان، بسیار زیاد بود. آن‌ها خانه حضرت فاطمه (س) را محاصره کردند و ایشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این ضرب و شتم‌ها، باعث شد که حضرت فاطمه (س) به شدت بیمار شوند و در نهایت، در سن 18 سالگی به شهادت برسند.

شهادت حضرت فاطمه (س)، یکی از غم‌انگیزترین حوادث تاریخ اسلام است. این واقعه، نشان‌دهنده ظلم و بی‌عدالتی حاکمان وقت نسبت به خاندان پیامبر اسلام (ص) بود.

شهادت حضرت فاطمه (س)

حضرت فاطمه (س) در 3 جمادی‌الثانی سال 11 هجری قمری، در سن 18 سالگی، به شهادت رسیدند. ایشان در بستر بیماری بودند و به شدت ضعیف شده بودند. زنان قریش و همسران پیامبر اسلام (ص) به دیدن ایشان آمدند، اما اسما، بیوه جعفر بن ابی طالب، مانع ورود آن‌ها به منزل شد.

حضرت فاطمه (س) در نهایت، در مقابل چشم فرزندان خردسالشان، به شهادت رسیدند. طفل معصوم ایشان، محسن نیز به همراه این بانوی بزرگوار به شهادت رسید.

حضرت فاطمه (س) قبل از مرگ خود، وصیت کردند که ایشان را شبانه و در خفی دفن کنند تا ابوبکر به عنوان رئیس جامعه نتواند در مراسم تشییع ایشان شرکت کند و با آن‌ها کاری داشته باشد.

نتیجه

ایام فاطمیه، یادآور غم و اندوه شهادت این بانوی بزرگوار است. این ایام، فرصتی برای یادآوری رشادت‌ها و فداکاری‌های حضرت فاطمه (س) و درس گرفتن از ایشان است.


انشای پنجم ایام فاطمیه

امروز می‌خواهم برای شما از بانوی بزرگ و مظلوم اسلام، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بنویسم. می‌دانم که هر چه بگویم و بنویسم، کم است و هیچ‌کس نمی‌تواند از عظمت و مقام ایشان به‌طور کامل سخن بگوید.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و همسر امام علی علیه السلام، الگوی زنان مسلمان در همه اعصار هستند. ایشان زنی شجاع، فداکار، دانشمند و نیکوکار بودند.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در راه دفاع از حق و عدالت، همواره در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودند. ایشان در برابر ظلم و ستم مخالفان، ایستادگی کردند و هرگز از حق خود کوتاه نیامدند.

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، یکی از غم‌انگیزترین وقایع تاریخ اسلام است. ایشان به‌دست ستمگران به شهادت رسیدند و این حادثه، ضربه‌ای بزرگ به اسلام و مسلمانان بود.

ایام فاطمیه، فرصتی برای یادآوری مظلومیت و عظمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. در این ایام، باید با برگزاری مجالس عزاداری و سوگواری، یاد این بانوی بزرگ را زنده نگه داریم.

ارتباط شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با زندگی ما

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، تأثیر عمیقی بر زندگی ما دارد. ایشان الگوی زنان مسلمان هستند و شهادت ایشان، پیامی برای همه ماست.

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، نشان‌دهنده این حقیقت است که ظلم و ستم، هرگز نمی‌تواند حق را نابود کند. ایشان با شهادت خود، نشان دادند که حتی در برابر ظلم و ستم بزرگترین قدرت‌ها، باید ایستادگی کرد.

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، همچنین نشان‌دهنده این حقیقت است که زنان نیز می‌توانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند. ایشان با ایستادگی و مقاومت خود، نشان دادند که زنان نیز می‌توانند در برابر ظلم و ستم ایستادگی کنند و حق خود را مطالبه کنند.

نتیجه‌گیری

ایام فاطمیه، فرصتی برای یادآوری عظمت و مظلومیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. در این ایام، باید با برگزاری مجالس عزاداری و سوگواری، یاد این بانوی بزرگ را زنده نگه داریم و درس‌های ایشان را در زندگی خود به‌کار گیریم.



مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...