در زندگی روزانه از جوهر نمک در چه کارهایی استفاده می کنیم

جواب فعالیت:

۱-در زندگی روزانه از جوهر نمک در چه کارهایی استفاده می کنیم؟

از جوهر نمک برای جرم گیری سطح های مختلف و هم چنین برای باز کردن گرفتگی مجرای فاظلاب استفاده می گردد.

۲-هنگام استفاده از جوهر نمک در خانه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

جوهر نمک اسیدی بسیار قوی و سمّی است و باید از تماس مستقیم آن با دست جلوگیری کرد و از مخلوط کردن آن با آب ژاول(وایتکس)و سایر شوینده ها پرهیز کرد. هم چنین تنفس بخار ناشی از محلول جوهر نمک بسیار خطرناک است پس باید از لمس، بو و مزه کردن آن خوداری نمود

هنگامی که گاز هیدروکلرید در آب حل می‌شود، یک ترکیب شیمیایی قوی به نام هیدروکلریک اسید تشکیل می‌شود. این یک ترکیب بی بو و بی رنگ از هیدروژن، کلرید و آب است. این اسید همچنین به عنوان اسید موریاتیک و جوهر نمک یا اسید سالیسی شناخته شده است. هیدروکلریک اسید یک ترکیب بسیار خورنده است و کاربرد‌های مختلفی دارد. در این جا به برخی از کاربرد‌های هیدروکلریک اسید یا جوهر نمک اشاره می‌کنیم:

۱. برای تولید ترکیبات ارگانیک

هیدروکلریک اسید یا جوهر نمک دارای کاربرد‌های صنعتی مختلفی است، یکی از این کاربرد‌ها در تولید ترکیبات ارگانیک مثل دی کلرو اتان و وینیل کلرید برای استفاده در پلاستیک PVC و پلی یورتان است. همچنین در تولید سایر ترکیبات آلی مثل بسفنول A در محصولات دارویی هم استفاده می‌شود.

۲. برای تولید ترکیبات معدنی

هیدروکلریک اسید یا جوهر نمک به طور گسترده در تولید ترکیبات معدنی مانند مواد شیمیایی برای تصفیه آب مانند پلی آلومینیوم کلرید PAC و کلرید آهن به کار می‌رود که به عنوان عامل انحلال در تولید آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب و تولید کاغذ استفاده می‌شود.

۳. برای حذف لکه‌های فلزی

اگرچه این اسید بسیار خورنده است، اما از آن برای حذف لکه‌های فلزات استفاده می‌شود. این اسید می‌تواند آهن، مس، برنج و دیگر فلزات را تمیز کند. برای این کار باید ۹ قسمت آب را با ۱ قسمت اسید رقیق کنید. به دلیل قوی بودن زیاد این اسید، نباید آن را به طور مستقیم روی فلزات استفاده کنیم.

در زندگی روزانه از جوهر نمک در چه کارهایی استفاده می کنیم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...