جواب سوالات درس نقاشی شاهزاده خانم تفکر هشتم

در گفت و گو کنید صفحه 13 و 14 درس نقاشی شاهزاده خانم تفکر و سبک زندگی هشتم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آن پرداخته ایم.

پاسخ: در یکی از سرزمین های دوردست، شاهزاده خانمی زندگی می کرد که به نقاشی بسیار علاقه داشت. یک روز شاهزاده خانم نقاشی یک گاو را کشید و به خدمتکاران نشان داد و همه با اینکه نمی دانستند که این نقاشی چه حیوانی است، می گفتند که نقاشی او بسیار زیبا است. شاهزاده نقاشی را به باغبان هم نشان می دهد اما باغبان گفت که نقاشی او بسیار زشت است. شاهزاده خانم بسیار عصبانی می شود و به پدرش می گوید او را به زندان بیندازد. پدرش هم دستور می دهد تا باغبان بیچاره را به زندان بیندازند. شاهزاده خانم از حرف های باغبان بسیار عصبانی بود؛ او با خود فکری و کرد و نزد باغبان رفت. شاهزاده به او یک شانش دوباره داد تا باغبان بگوید که نقاشی او زیبا است اما باز هم باغبان این کار را نکرد و او را راهنمایی کرد که از اول شروع کند. شاهزاده خانم بعد از مدتی تصمیم می گیرد به حرف باغبان گوش کند و به پشت قصر می رود تا با دیدن گاو های آنجا نقاشی خود را دوباره بکشد. شاهزاده خانم بالاخره موفق می شود یک نقاشی زیبا بکشد و تصمیم می گیرد باغبان را آزاد کند. شاهزاده نقاشی را به باغبان نشان می دهد و او را آزاد می کند بی آنکه بداند که او نابینا است!

واکنش باغبان به نقاشی شاهزاده خانم چه تفاوتی با واکنش دیگران نسبت به آن داشت؟
پاسخ: باغبان واقیت را بیان می کرد در حالیکه واکنش دیگران خلاف واقع بود.

کدام واکنش با واقعیت نقاشی شاهزاده خانم مطابقت داشت؟
پاسخ: واکنش باغبان

باغبان نابینا واقعیت نقاشی را چگونه متوجه شد؟ نابینایی باغبان را در این داستان چگونه تعبیر می کنید؟
پاسخ: باغبان نابینا دید که همه نظرات بدون اینکه تغییراتی داشته باشد یکی می باشد و فهمید که نقاشی زشت است، اما آنها به دروغ می گویند که نقاشی زیبا است.

جواب صفحه 14 تفکر و سبک زندگی هشتم

واکنش شاهزاده خانم به پاسخ باغبان چه بود؟ چرا؟
پاسخ: تعجب کرد – چون می دید که فقط باغبان نظر مخالف بقیه داشت

با این همه تعریف و تمجید دیگران چرا نظر باغبان نابینا برای شاهزاده خانم تا این حد اهمیت داشت؟
پاسخ: چون می خواست همه بگویند نقاشی اش قشنگ است.

چگونه رفتار شاهزاده خانم تغییر کرد؟ مراحل این تغییر را با توجه به فیلم توضیح دهید؟ این تغییر تحت تاثیر چه عواملی بود؟
پاسخ: به تدریج متوجه اشتباهش شد
مراحل: نصیحت باغبان به شاهزاده خانم – عمل به نصیحت باغبان توسط شاهزاده خانم – ایجاد تغییر در نگرش شاهزاده خانم
عوامل تغییر: نصیحت باغبان و عمل به نصیحت توسط شاهزاده خانم

راه های دستیابی به حقیقت چیست؟
پاسخ: 1) هراس نداشتن از نظر منفی دیگران، 2) درک کردن نظر منفی و مثبت راجع به خودمان، 3) برنامه ریزی مشاهده دقیق و داشتن هدف، 4) مغرور و خودخواه نبودن، 5) مشورت با افرادی که در آن زمینه مهارت دارند، 6) همیشه با دیگران و خودمان صادق باشیم، 7) استفاده نکردن از قدرت و جایگاه برای تهدید کردن، 8) با شنیدن نظر دیگران ناامید نشویم و سعی کنیم بهتر شویم.

جواب  فعالیت تکمیلی در کلاس  صفحه 14 تفکر و سبک زندگی هشتم

درستی و نادرستی جمله های زیر را مشخص کنید؛ پاسخ های خود را با پاسخ های همکلاسی هایتان مقایسه کنید و درباره دلایل انتخاب خود گفت و گو کنید

جواب سوالات درس نقاشی شاهزاده خانم تفکر هشتم


جواب  فعالیت در منزل صفحه 15 تفکر درس 1 هشتم

اگر شما در موقعیتی مانند باغبان قرار بگیرید که ممکن است راستگویی در کوتاه مدت برای شما پیامد ناخوشایندی داشته باشد چه واکنشی از خود نشان می دهید چرا؟
پاسخ: انسان به دلیل داشتن عقل و منطق و به تبع آن هوش و موقعیت سنجی، در شرایط مختلف پاسخ متفاوت دارد. چنانچه در چنین موقعیتی قرار گرفته باشیم، ابتدا باید از پاسخ صریح و زود هنگام خود داری نماییم، با در اختیار گرفتن زمان و موقعیت مکانی و با خلاقیت، فرصتی را فراهم و زمان مناسبی را برای بیان مطلب انتخاب نماییم.

منبع

1 نظر

  1. مهدیمهدیsays:

    عالی

    • مدیر سایتadmin 1372(saleh13721372) :

      ممنون از حضورتون