با انواع نهنگ ها آشنا شوید

نهنگ

نهنگ (به انگلیسی: Whale) یکی از پستانداران است و بزرگترین گونه جانوری است که در این سیاره زندگی می کند و از راسته نژاد Cetaceans است که شامل دلفین و خوک نیز می شود و لازم است که بین نهنگ ها و دلفین هایی که نام یک نهنگ مانند نهنگ قاتل و نهنگ پرواز را تشخیص می دهند تفاوت قائل شد. برخلاف آنچه از نامش پیداست یکی از دلفین ها محسوب می شود. نهنگ ها به استثنای در همه دریاها و اقیانوس های جهان پخش شده دریای خزر و دریای آرال اند و آنها از پستانداران خشکی هستند که تصور می شود حدود 50 میلیون سال پیش به آب مهاجرت کرده اند و برای زندگی در آب سازگار شده اند. بدن آنها ساده است و دارای باله های دمی و پشتی هستند. [1] [2]


نهنگ ها از طریق ریه ها نفس می کشند و هوای جو از طریق دهانه جت در بالای سر به آنها وارد می شود. نهنگ ها دارای سیستم تنفسی منحصر به فردی هستند که به آنها امکان می دهد بدون گرفتن اکسیژن برای مدت طولانی زیر آب بمانند ، مانند نهنگ اسپرم که می تواند تا دو ساعت زیر آب بماند ، نهنگ ها بیشتر خصوصیات پستانداران را دارند . آنها خون گرم هستند ، از طریق زایمان تولید مثل می کنند و از بچه های خود شیر می گیرند و دارای موی نزدیک دهان و سوراخ سوراخ هستند. [1] [2]

گونه های نهنگ

نهنگ ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: به نهنگهای بالن گفته می شود زیرا دهان آنها حاوی صفحات کراتین بالن است که پلانکتونها را از آب فیلتر می کند. این نوع نهنگ ها به دلیل توانایی داشتن دو پفک در بالای سر متمایز می شوند ، در حالی که نهنگ های دندانه دار به جای صفحات دارای دندان هستند و از ماهی و ماهی مرکب تغذیه می کنند و به دلیل توانایی شناسایی محیط اطراف خود با استفاده از بیو سونار (مکان یابی) متمایز می شوند. [1]

نهنگ های بالین

از مهمترین انواع نهنگهای بالین می توان به موارد زیر اشاره کرد: [3]

  • نهنگ آبی (به انگلیسی: Whale Blue): با نام علمی (Balaenoptera musculus) شناخته می شود و بزرگترین حیوانی است که در سیاره زمین زندگی می کند. با 100 فوت طول ، می تواند 100-190 تن وزن داشته باشد و بلندترین صداها را در جهان حیوانات ایجاد می کند . جایی که صدای یک نهنگ با فرکانس پایین می تواند از قطب شمال به قطب جنوب برسد و بدن یک نهنگ آبی ممکن است خاکستری یا آبی باشد و دارای لکه های رنگ روشن باشد.
  • نهنگ باله (انگلیسی: Fin Whale): با نام علمی (Balaenoptera physalus) ، دومین حیوان بزرگ روی سطح زمین است و با سرعت و عدم تقارن رنگهای آن در دو طرف سر مشخص می شود ، در سمت راست فک پایین یک لکه سفید دارد ، در حالی که هیچ لکه ای وجود ندارد نقطه در سمت چپ است.
  • نهنگ سای (انگلیسی: Sei Whale): از نظر علمی با نام (Balaenoptera borealis) شناخته می شود ، این یک نهنگ ساده است ، پشت آن به رنگ تیره ، قسمت شکمی آن سفید و باله های پشتی آن بسیار خمیده است و یکی از سریع ترین انواع نهنگ هاست.
  • نهنگ گورخر (انگلیسی: Bryde's Whale): با نام علمی (Balaenoptera edeni) شناخته می شود و این نهنگ به نام یوهان برید به نام Zip نامگذاری شده است. چه کسی اولین ایستگاه های نهنگ را در آفریقای جنوبی ساخته است . طول نهنگ های پراید بین 40-55 فوت و وزن آنها حدود 45 تن است. ظاهری شبیه نهنگ سای دارند ، با این تفاوت که به جای یک دست ، سه برجستگی روی سر دارند.
  • نهنگ : عمورا با نام علمی (Balaenoptera omurai) در اقیانوس آرام و هند از جمله جنوب ژاپن ، اندونزی ، فیلیپین و دریای سلیمان زندگی می کند. دانشمندان معتقد بودند که این نهنگ یک نهنگ کوچک پراید است ، اما مطالعات ژنتیکی نشان داده است که این یک گونه جداگانه است و نهنگ عمورا به شکل یک نهنگ سای است و بر روی سر آن یک دست انداز وجود دارد و نهنگ باله به دلیل عدم تقارن رنگ روی سر آن است.
  • نهنگ عنبر (به انگلیسی: Humpback Whale): با نام علمی (Megaptera novaeangliae) ، طول آن بین 40-50 فوت است و وزن آن به طور متوسط ​​بین 20-30 تن است و دارای باله های سینه ای شبیه بال آن است و طول آن به 15 فوت می رسد. این نهنگ به دلیل کوچهای طولانی بین مکانهای تغذیه و تولید مثل معروف است و اغلب در فصل تولید مثل زمستان تا چندین ماه روزه می گیرد.
  • نهنگ خاکستری (انگلیسی: Grey Whale): این نهنگ خاکستری با لکه ها و لکه های رنگ روشن است ، طول آن تقریباً 45 فوت است و وزن آن بین 30-40 تن است.
  • نهنگ مشترک minke را (به انگلیسی: مشترک نهنگ minke): علمی به عنوان (تیغبالهها acutorostrata) شناخته شده است، و رایج نهنگ minke به سه زیر گونه، که عبارتند از نهنگ minke را در اقیانوس اطلس شمالی، نهنگ minke در اقیانوس آرام شمالی، و نهنگ راسو کوتوله.
  • Whale you Antarctic ( انگلیسی: Antarctic Minke Whale): این نهنگ نام علمی (Balaenoptera bonaerensis) شناخته می شود ، نهنگ معمولی نهنگ متفاوت که باله ها خاکستری قفسه سینه به جای سیاه خال خال خاکستری است ، به عنوان نوع جدا از نهنگ مینک در دهه نود قرن معمول شناخته شده است گذشته.
  • نهنگ Bowhead: این نهنگ که با نام علمی (Balaena mysticetus) شناخته می شود ، در مناطق قطبی زندگی می کند. بنابراین ، لایه چربی که بدن آن را می پوشاند برای محافظت از آن در برابر سرما ضخیم است و طول آن بین 45-60 فوت است و وزن آن می تواند به 100 تن برسد.
  • نهنگ راست آتلانتیک شمالی: با نام علمی (Eubalaena glacialis) شناخته می شود ، با وجود بافت پوستی خشن روی سر مشخص می شود و طول آن به 60 فوت می رسد و 80 تن وزن دارد.
  • نهنگ راست اقیانوس آرام شمالی (انگلیسی: North Pacific Right Whale): این نوع نهنگ که با نام علمی (Eubalaena japonica) شناخته می شود ، در سال 2000 میلادی به عنوان گونه ای جدا از نهنگ راست آتلانتیک شمالی شناخته شد و یکی از نهنگ هایی است که به دلیل صید بی رویه شاهد کاهش شدید تعداد آنها است ، تعداد آن در حال حاضر 500 تخمین زده می شود نهنگ فقط .
  • نهنگ جنوبی جنوبی: با نام علمی (Eubalaena australis) ، یک نهنگ عظیم الجثه که طول آن به 45-55 فوت می رسد و وزن آن تا 60 تن است و به دلیل شنا در هنگام وزش شدید باد مشهور است. با بالا بردن دم خود از سطح آب.
  • نهنگ راست (به انگلیسی: Pygmy Right Whale): خوک با نام علمی (Caperea marginata) ، در آبهای معتدل نیمکره جنوبی زندگی می کند ، به طور مشخص بین دو دایره عرض 30-55 درجه جنوبی ، و کوچکترین گونه نهنگ دریایی و کمترین شناخته شده است. طول این نهنگ ها 20 فوت است و وزن آنها نزدیک به 5 تن است.

نهنگهای دندانه دار

از جمله نهنگ های دندانه دار موارد زیر است: [4]

  • نهنگ اسپرم ( انگلیسی: Sperm Whales): از نظر علمی به عنوان (Physeter macrocephalus) معروف است ، بزرگترین گونه نهنگ GEARS ، دارای سر به شکل مربع شکل ، با مخروطی 20-26 در هر طرف فک پایین نیست.
  • نهنگ اسپرم کوتوله (به انگلیسی: Pygmy Sperm Whale): با نام علمی (Kogia breviceps) ، طول آن 10 فوت است و وزن آن (900) پوند است.
  • نهنگهای بلوگا (انگلیسی: Beluga Whales): با نام علمی (Delphinapterus leucas) شناخته می شود ، به به عنوان شناخته قناری دلیل صداهای مشخصی که ایجاد می کند دریا می شود.

پرورش نهنگ

نهنگ ها دارای اندام های تولیدمثلی هستند که هنگام شنا به داخل بدن کشیده می شوند و یک ماده نهنگ می تواند در یک فصل با چندین نر جفت شود و لقاح داخلی اتفاق می افتد و دوره بارداری تقریباً یک سال طول می کشد و پس از آن ابتدا یک گوساله از قسمت دم بیرون می آید. برای کاهش خطر غرق شدن ، نهنگ تازه متولد شده از یک سوم تا نیمی از طول مادر است. مادر از یک جفت پستانک که در پشت شکم نزدیک دهانه دستگاه تناسلی قرار دارد ، به گوساله شیر می دهد و مادر در اکثر گونه های نهنگ مادر به مدت یک سال به شیر دادن گوساله ادامه می دهد ، بنابراین پیوندهای بین آنها نزدیک است و شیر نهنگ های ماده مشخص می شود که متراکم و چربی زیادی دارد و نهنگ به سن بلوغ می رسد. وقتی او بین هفت تا ده سال دارد. [1] [2]

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...