تعمیر یخچالی که کار نمیکنه

اگر یخچال شما اصلا روشن نمی شود، ابتدا باید ورودی برق را بررسی کنید و مطمئن شوید که پریز برق دارد. اگر تعمیرکار نیستید و مولتی متر ندارید، وصل کردن یک دستگاه برقی دیگر کار ساده ای است. دستگاه و بررسی کنید که آیا دستگاه کار می کند. اگر مطمئن هستید که پریز برق و حفاظ یخچال مشکلی ندارد، موارد زیر را به ترتیب بررسی کنید.
1: سیم برق و دوشاخه 

حتما سیم برق و دوشاخه را با یک مولتی متر یا اهم متر چک کنید و از آنجایی که دوشاخه معمولا از نوع چین دار است، در صورت بروز مشکل باید آنها را تعویض کنید.
2: برد الکترونیکی

یخچال های جدید چه صفحه نمایش داشته باشند چه نباشند دارای برد الکترونیکی هستند و برد معمولا دارای محافظ شیشه ای کوچک است پس ابتدا از وصل بودن یخچال اطمینان حاصل کنید سپس اهم روی برد را با اهم متر تست کنید. اگر یخچال خراب شد و خراب شد با نمونه مشابه با همان مشخصات فنی تعویض کنید، در صورت سالم بودن محل اتصال به این معنی است که خود برد مشکل دارد و باید با تعمیرکار یخچال تماس بگیرید.
دلیل بالا روشن نشدن یخچال است اما اگر یخچال شما روشن می شود اما کار نمی کند یعنی موتور یخچال (کمپرسور) روشن نمی شود دلایل زیر را بخوانید.
دلایل کار نکردن یخچال:
مشکلات کندانسور، اضافه بار یا رله مبرد
فیوز اضافه بار: اورلود یک وسیله محافظ است که در مدار کمپرسور یخچال یخچال استفاده می شود. اضافه بار علاوه بر جریان کشش موتور، گرمای داخل کمپرسور را نیز کنترل می کند و اگر هر یک از دو مورد ذکر شده به هر دلیلی از حد مجاز فراتر رود، اضافه بار راه اندازی می شود و ورودی برق کمپرسور را قطع می کند.
رله استارت: رله استارت در اصل یک سوئیچ است. کمپرسور از دو سیم پیچ تشکیل شده است که یکی سیم پیچ استارت و دیگری سیم پیچ استارت است که رله استارت در ابتدا دو سیم پیچ را در مدار قرار می دهد اما پس از گذشت کسری از ثانیه از راه اندازی کمپرسور یخچال، در تنه قرار می گیرد. سیم پیچ از مدار خارج شد و مدار کار می کرد در مدار می ماند و به کار خود ادامه می دهد.
اگر فن یخچال کار می کند، اما کمپرسور یخچال کار نمی کند، یا اگر صدایی از یخچال شنیدید، رله را چک کنید و آن را اضافه بار کنید، گرم شدن بیش از حد یا جرقه زدن است.
در یخچال های مدرن معمولاً رله ها و اضافه بارها قطعات مهمی هستند که مستقیماً به کمپرسور متصل می شوند. بار و رله را با یک مولتی متر برای جریان متصل تست کنید. یک خازن شروع نیز به مجموعه رله اضافه بار متصل است. خازن راه انداز ولتاژ راه اندازی سیم پیچ های کمپرسور را افزایش می دهد. اگر خازن راه اندازی خراب باشد، کمپرسور روشن نمی شود. علائم گرما و جرقه را بررسی کنید و در صورت لزوم خازن راه اندازی را تعویض کنید. اگر اضافه بار، رله و خازن راه اندازی سالم بود، ممکن است مشکل از خود کمپرسور باشد که باید توسط تکنسین ماهر بررسی شود. از وجود برق در ناحیه اطمینان حاصل کنید و قبل از انجام هر کاری برق را خاموش کنید.
چرا یخچال روشن نمی شود؟ چرا یخچال کار نمی کند؟
بیشتر بدانید: نحوه بررسی اضافه بار، استارت رله و کمپرسور مبرد
ترموستات
ترموستات یک کلید دما است. که برق کمپرسور و فن یخچال را تامین می کند. اگر یخچال روشن نمی شود و فن کار نمی کند، ممکن است مشکل از ترموستات باشد. سیستم کنترل دما در مدل های قدیمی در داخل یخچال و در مدل های جدید بیرون یخچال قرار دارد. ترموستات را با مولتی متر چک کنید. قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که برق یخچال را قطع کرده و ترموستات را خارج کرده و سیم های آن را جدا کنید. وقتی کنترل را روی دماهای پایین تر قرار می دهیم، مدار سوئیچ باید بسته باشد و جریان بین ترمینال ها باشد. در غیر این صورت ترموستات معیوب است و باید تعویض شود.
برد الکترونیکی یا تایمر
در یخچال های قدیمی تایمر و در یخچال های جدید برد کنترل الکترونیکی که دما را تنظیم می کند و کمپرسور، فن و سیستم یخ زدایی را کنترل می کند. اگر کولر روشن نشد احتمالا برد مشکل دارد. تابلوهای الکترونیکی پیچیده و گران هستند. ابتدا باید مشخص کنید که برد مدار برق می‌گیرد، اما کمپرسور کار نمی‌کند، ظاهر برد مدار را بررسی کنید و به دنبال علائم جرقه، سوختگی اتصالات یا کاغذ معیوب باشید. قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که خط مبرد را خاموش کرده اید.
سایر قسمت های یخچال
قسمت های اصلی که احتمالاً از روشن شدن یخچال جلوگیری می کند را توضیح می دهیم، اما قطعات دیگری نیز وجود دارند که ممکن است خراب شوند و باعث کار نکردن یخچال شوند. اگر با اطلاعاتی که ما در اختیار شما قرار می دهیم قادر به عیب یابی و تعمیر یخچال خود نیستید، از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید. اگرچه یخچال ها مکانیسم ها و اجزای ساده ای دارند، اما تعمیر آنها بدون دانش و ابزار مناسب آسان نیست. علاوه بر این، در یخچال های تولیدی شرکت های مختلف تفاوت هایی وجود دارد، به این معنی که فرآیند عیب یابی و تعمیر برای هر یخچال متفاوت است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...