جواب سوالات دین و زندگی دهم

|

گام به گام دین و زندگی پایه دهم | همه رشته ها

رشته ها

درس اول: هدف آفرینش

ا

ا

ا

ا

ا

111

: فعالیت کلاسی

که صفحه ۱ به نظر شما منشا این اختلاف ها در انتخاب هدف چیست؟ این اختلاف ریشه در نوع اندیشه و تفکر و نگرش انسان دارد. اگر کسی کمک به دیگران را ارزشمند بداند تلاش خواهد می کند تا به دیگران کمک کند و... و بررسی

که صفحه ۱۷| چند نمونه از اهداف فرعی (پایان پذیر) و چند نمونه از اهداف اصلی (پایان ناپذیر) را با کمک دوستان خود بیان کنید. اهداف پایان پذیر: موفقیت درسی، پیشرفت شغلی، کسب ثروت و مال و کسب جاه و مقام و... اهداف پایان ناپذیر: بندگی خداوند، رسیدن به کمال و سعادت، محبت به دیگران و...

و اندیشا - تفاوت هایی که در چگونگی رسیدن انسان به هدف، با موجوداتی همچون حیوان و گیاه وجود دارد، بیان کنید. اول: اینکه انسان خود باید هدف خلقت خود را بشناسد و آن را انتخاب کند و به سوی آن گام بردارد. در حالی که گیاهان به صورت طبیعی و جانوران به صورت غریزی به سوی هدف گام بر می دارند. دوم: انسان دارای روحیه ای بی نهایت طلب است و عطش او در دستیابی به خواسته هایش نه تنها کم نمی شود بلکه روز به روز افزون می گردد. این انسان بی نهایت طلب، در زندگی خود همواره در حال انتخاب هدف است، هدف هایی که پایان نیابد و تمام نشود در حالی که گیاهان و حیوانات هدفهای محدودی دارند و وقتی به سر حد رشد و کمال می رسند، متوقف می شوند، چنان که گویی راهشان پایان یافته است. ۲- علت انتخاب هدف های مختلف در بین انسانها چیست؟ این اختلاف ریشه در نوع اندیشه انسان دارد چون هر کس

با بینش و نگرش خاص خود به سراغ هدفی میرود.

درس دوم: پر پرواز

و اندیشا ١- سرمایه های انسان که او را بر موجودات دیگر برتری میدهد، کدامند؟ ۱- اراده و اختیار ۲- کرامت ویژه و منزلت

۳- سرشت خدا شناس ۴- قدرت تفکر و تعقل ۵- گرایش به خیر و نیکی

۶- هدایت و امدادهای الهی ۲- آیا وجود شیطان مانع اختیار و اراده ما در تصمیم گیری ها می شود؟ | خیر، شیطان تنها تحریک کننده و دعوتگر انسان به بدی است و قدرت دخالت در تصمیم گیری انسانها را ندارد، عامل اصلی انحراف خود انسان است که میتواند به او اجازه وسوسه دهد یا اینکه راه فریب را بر رویش ببندد.

۲

گام به گام دین و زندگی پایه دهم | همه رشته ها

دهم | همه رشته ها

درس سوم: خود حقیقی

11

111

را بررسی

که صفحه ۳۶ چرا نمی توان این خود ثابت را از ویژگی های بعد جسمانی دانست؟ چون حقیقت وجود ما یعنی «خود حقیقی ما» هیچ گاه به چیز دیگری تبدیل نمی شود و ما از ابتدای زندگی تا زمان مرگ همان خودمان هستیم. این عدم تغییر و ثبات نشان دهنده آن است که این خود حقیقی از جنس ماده نیست. را بررسی

کھ صفحه ۳۷ | چرا نمی توانیم رویاهای صادقه را به بعد مادی و جسمانی خود نسبت دهیم؟ مگر بعد جسمانی ما چه ویژگی هایی دارد که نمی تواند منشأ این قبیل خواب ها باشد؟ هر موجود جسمانی در زمان و مکان خاص قرار دارد و نمی تواند همزمان در دو جا یا دو زمان مختلف حاضر باشد، اما در رویاهای صادقه میبینیم که یک شخص که مثلا در زمان «الف» زندگی می کند در خواب به زمان «ب» رفته است و این عمل از عهده جسم ساخته نیست، پس مربوط به بعد روحی است.

و اندیش 1- منظور از خود حقیقی چیست؟ این خود چه ویژگی هایی دارد؟ خود حقیقی همان «روح الهی انسان» است، حقیقتی زنده و آگاه که پس از مرگ انسان به برزخ و سپس به عالم آخرت منتقل می شود و پاسخگویی عملکرد انسان است که خود حقیقی همان حقیقت ثابت و پایداری است که در طول زندگی همراه ماست و باعث ثبات شخصیت و هویت شخصی می شود. این بعد به ما توانایی انتخاب و تصمیم گیری می دهد، به دنبال كمالات نامحدود است و توانایی درک واقعیات و تفکر و اندیشه به ما می بخشد، همین بعد است که فضیلتها و رذیلت های اخلاقی را کسب می کند و اگر به فضيلتها آراسته شد مقرب درگاه خدا و مسجود فرشتگان می شود و اگر به رذیلت ها تن داد، تا اعماق جهنم سقوط می کند. ٢- خودحقیقی چگونه باموضوع قضاوت ارتباط پیدا می کند؟ اگر کسی را که بیست سال قبل، به جنایتی دست زده و اکنون دستگیر شده است، محاکمه و مجازات می کنیم، بدان جهت است که وی را همان انسان بیست سال قبل میدانیم، گرچه سنی از آنان گذشته و ظاهرشان تغییر کرده است.

درس چهارم: پنجره ای به روشنایی

: فعالیت کلاسی

که صفحه ۴۷| آیا گروهی که راه بی توجهی و غفلت از مرگ را پیش می گیرند، شیوه درستی را انتخاب کرده اند؟ چرا؟ خیر، با بررسی این سؤال آنان بیشتر متوجه میشوند که نباید از آن چه واقعی است و حتما اتفاق خواهد افتاد، فرار کرد. زیرا فرار از آن معنا ندارد، فرار از مرگ، در اصل به سوی آن رفتن است. این غفلت و فراموشی آنها از مرگ، اصل مطلب که همان حقیقت مرگ است را تغییر نخواهد داد و در وقت مواجهه با مرگ باعث میشود که زیان ببیند. آن هم یک زیان دائمی که قابل جبران نیست.

گام به گام دین و زندگی پایه دهم | همه رشته ها

اندیشه و تحقیق

که صفحه ۴۸ ۱- چرا برخی از افراد با اینکه میگویند آخرت را قبول دارند و از لحاظ فکری آن را پذیرفته اند، تلاش

چندانی برای آن جهان نمی کنند و در زندگی خود به گونه ای عمل می کنند که گویی آخرتی در پیش نیست؟ این قبول داشتن به ایمان و باور قلبی تبدیل شده است، این افراد به دلیل فرو رفتن در هوسها، دنیا را معبود و هدف خود قرار میدهند و از یاد آخرت غافل می شوند و از این رو، زندگی و رفتار آنان به گونه ای است که تفاوتی با منکران ندارد. ۲- آیا توجه به آخرت، لزوما بی توجهی به دنیا و عقب ماندگی را در پی دارد؟ خیر، نه تنها سبب عقب ماندگی نیست بلکه موجب تصحیح زندگی و در پیش گرفتن اخلاق الهی است. انسان از مادیات برای رسیدن به کمال استفاده می کند و خود را برای آخرت مهیا می سازد اما دل بستن به دنیا ارتباط معنوی با خداوند را قطع می کند.

درس پنجم: آینده روشن

: فعالین خداوند در آیات سوم و چهارم قیامت، خطاب به کسانی که به انکار معاد می پردازند، می گوید:

نه تنها استخوان های آنها را به حالت اول در می آوریم، بلکه سر انگشتان آنها را نیز همانگونه که بوده، مجددا خلق می کنیم». به نظر شما چرا خداوند در این آیات برای اثبات قدرت الهی به خلق سرانگشتان اشاره می کند؟ به خاطر اینکه اثر انگشت هر کس منحصر به فرد است و حتی برای دو قلوهای یکسان نیز متفاوت است و این موضوع اشاره به دقت بی اندازه خداوند در خلق مجدد مخلوقات دارد.

و اندیشه ۱- تعدادی از کارهای نیک و تعدادی از گناهان را که در این دنیا قابل پاداش و مجازات نباشند، ذکر کنید. کارهای نیک: ساخت مدرسه و بیمارستان - نجات انسان - کمک به ایتام و مستمندان – شهادت در راه خدا گناهان: فرمان و اجرای قتل عام - سرقت از بیت المال - خوردن مال حرام ۲- دو نمونه از استدلال هایی که به بحث امکان معاد می پردازند، بیان کنید. ١- پیدایش انسانهای نخستین ۲- نمونه هایی از زنده شدن مردگان مانند داستان عزیز(ع)

۳- نظام مرگ و زندگی در طبیعت و پیشنهاد

که صفحه ۵۵ | در آیات ۴۵ تا ۴۸ واقعه، ۵ قیامت و ۱۱ و ۱۲ مطففين تأمل کنید و ببینید چه زمینه ها و انگیزه هایی سبب انکار معاد میشود. آیات ۴۵ تا ۴۸: ۱- آنان کسانی بودند که در دنیا به ناز و نعمت و عیش و نوش مشغول بودند. (خوشگذرانی) ۲- آنانی که به گناهان بزرگ اصرار و لجاجت داشتند. (اصرار بر تخلف از فرامین الهی) ۳- آنان که پیامبران الهی و آیات خدا را درباره قیامت مسخره میکردند.

شک در معاد برای خود و دیگران) آیه ۵ قیامت: آنان می خواستند در طول عمر خویش

به فسق و فجور پرداخته و عذاب روحی از گناه نداشته باشند. (میل به گناه داخلی) آیات ۱۱ و ۱۲ مطففين: ۱- آنان که همیشه جزء ظالمین و بدکاران نبودند. ۲- آنانی که خدا را افسانه و خیال و خرافات پنداشتند. ستمگری و گناهکاری)

گام به گام دین و زندگی پایه دهم | همه رشته ها

درس ششم: منزلگاه بعد

:

فعالیت کلاسی صفحه ۶۴ نمونه هایی از اعمال را ذکر کنید که دارای آثار طولانی خوب یا بد هستند و بعد از مرگ انسان ادامه می یابند. آثار خوب: هدیه کتاب آموزنده، وقف مسجد، وقف مدرسه، وقف بیمارستان، وقف اماکن خیریه، دعای خیر، انفاق، طلب مغفرت و... آثار بد: مد یا مدل سازی غلط، تولید و نشر مطالب نامناسب و غیر اخلاقی، ایجاد و یا تقویت آداب و رسوم غلط در امر ازدواج، ایجاد انحرافات فکری و اخلاقی در دیگران و...

پیام ا با تفکر در گفته های معصومین (علیهم السلام) به سوال های زیر پاسخ دهید. ١- دوره برزخ دوره بی خبری است یا دوره هوشیاری و آگاهی؟ از کدام حدیث برای جواب خود استفاده می کنید؟ پاسخ: دوره هوشیاری و آگاهی است و برزخیان از طریق سیر و سیاحت روحی خود از کالبد زمان و مکان آزاد گشته اند. پیامبر (ص) در جنگ بدر خطاب به یاران فرمودند: «قسم به کسی که جانم در دست اوست»، ایشان به این کلام از شما شنواترند و فقط بر پاسخ دادن توانا نیستند. ۲- چه چیزی است که از دنیا با انسان به برزخ میرود و از او جدا نمی گردد؟ پاسخ: عمل ما، با ما می ماند و ما را ترک نمی کند، امام صادق (ع) می فرمایند: «هنگامی که مرده ای را در قبر میگذارند، شخصی بر او ظاهر می شود و به او می گوید: ما در دنیا) سه چیز بودیم: رزق تو که با پایان یافتن مهلت زندگی ات در دنیا قطع شد و اینک همراه تو نیست، خانواده ات که تو را رها کردند و بازگشتند و من که عمل تو هستم و با تو می مانم. آگاه باش در میان این سه، در نزد تو از همه بی ارزش تر و سبکتر بودم.

اندیشه 1- منظور از کلمه «توفی» در قرآن کریم، چیست و برای اشاره به کدام بعد از وجود انسان استفاده شده است؟ به معنی دریافت کامل روح است. مربوط به بعد غیر مادی وجود انسان (روح) است و نشان دهنده این است که حقیقت وجود انسان، روح است که بعد از مرگ نیز همچنان به حیات خود ادامه می دهد و از بین نمی رود. ۲- دو مورد از ویژگی های عالم برزخ را بیان کنید. ۱- پس از مرگ گرچه فعالیتهای حیاتی بدن متوقف می شود، اما فرشتگان حقیقت وجود انسان را که همان روح است، توفی می کنند؛ یعنی آن را به طور تمام و کمال دریافت می نمایند. ۲- در عالم برزخ، انسان با فرشتگان گفت وگو می کند و پاسخشان را می شنود، همچنین اموری را درک و مشاهده می کند که درک آنها در دنیا ممکن نبود؛ به طور مثال: اعمالی را که در دنیا انجام داده است، مشاهده می کند. ۳- ارتباط انسان در عالم برزخ با دنیا، پس از مرگ نیز همچنان برقرار است؛ بدین معنا که پرونده برخی اعمال انسان با مرگ بسته نمی شود و پیوسته بر آن افزوده می گردد.

گام به گام دین و زندگی پایه دهم | همه رشته ها

درس هفتم: واقعه بزرگ

و اندیشه و تحقیق

که صفحه ۷۷ 1- اعمال ما چه شاهدان دیگری در قیامت، دارد؟ اعمال انسان، هویت انسان، مکان (زمین)، زمان ۲- برخی از وقایعی که در مرحله دوم قیامت رخ می دهد، بیان کنید. - بار دیگر بانگ سهمناک شنیده میشود (نفخ صور دوم) ۲- زنده شده مجدد همه انسانها ٣- کنار رفتن پرده از حقایق عالم ۴- برپا شدن دادگاه عدل ۵- حضور شاهدان و گواهان ۶- دادن نامه اعمال

درس هشتم: فرجام کار

ԴԴԴ

) بررسی با تفکر درباره خود، ببینید چه زمینه هایی ممکن است شما را به سوی گناه بکشاند. آنها را بیابید و برنامه ای برای از بین بردن آن زمینه ها تنظیم کنید. آن دسته از زمینه ها را که قابل طرح در کلاس هستند، با دیگران در میان بگذارید و درباره آنها گفت وگو کنید.

زمینه های گناه

فضای مجازی

ماهواره دوستان نامناسب

بی هدفی

برنامه از بین بردن زمینه گناه جایگزینی ورزش های شاد و مورد علاقه استفاده از برنامه های مفید تلویزیون دولتی

دوستی با افراد اهل مطالعه و با هدف تهیه برنامه مدون و کاربردی برای کارهای روزانه

و اندیشه و تحقیق

که صفحه ۹۰ | ۱- آیا در مجازات آخرت که مجازات از نوع سوم است، ظلم، امکان پذیر و قابل تصور است؟ چرا؟ خیر، در مجازات نوع سوم که همان عینیت یافتن عمل است، ظلم امکان پذیر نیست، در حالی که مجازات های قراردادی، امکان عدم مساوات و ظلم وجود دارد، یعنی ممکن است مجازاتی بیش از گناه یک شخص به او بدهند، اما وقتی خود عمل به صورت مجازات ظاهر شود، ظلم معنا ندارد.

گام به گام دین و زندگی پایه دهم | همه رشته ها

۲- چه تفاوت هایی میان ویژگی های آخرت با دنیا و برزخ وجود دارد؟ آن تفاوت ها را در جدولی مانند جدول زیر تنظیم کنید. شماره | دنیا

برزخ

| آخرت پایان پذیر پایان پذیر

پایان ناپذیر پرونده عمل باز

پرونده عمل باز

پرونده عمل بسته امکان تقلب وجود دارد همه منتظر دادگاه الهی امکان فریبکاری وجود ندارد سختیها و خوشیهای زودگذر | پاداش و عذاب ضعیف برزخی سعادت و عذاب شدید اخروی

آگاهی انسان نسبت به اعمال | آگاهی انسان بالاتر می رود و آگاهی انسان محدود است

خود بالا است آنها را به طور حضوری می بیند. ۳- رسول خدا (ص) فرمود: «الدنيا مزرعة الآخرين» یک کشاورز ماهر برای اینکه زراعت پر محصولی داشته باشد، پنج شرط را رعایت می کند: ١- زمین مناسب انتخاب می کند. ۲- بذر سالم تهیه می کند. ٣- زمین را به موقع آبیاری و از کودهای مناسب استفاده می کند. ۴- زمین را از علف های هرز، پاک می کند. ۵- مواظب است که آفات و حیوانات به کشت او ضرر نرسانند. اگر «دل» بهترین و مناسب ترین زمین برای کشت محصول آخرت است، چهار شرط دیگر کدام اند؟ ١- بذر سالم همان استعدادها و گرایش های پاک است. (ایمان) ۲- آبیاری و تغذیه مناسب همان اعمال نیک است. (عمل صالح) ٣- پاک کردن از خس و خاشاک و علف های هرز همان پاک شدن از گناهان است. (توبه) ۴- محافظت کردن از زمین در مقابل آفات و حیوانات، مراقبت و محاسبه نفس و جلوگیری از وسوسه شیطان و نفس اماره و دوستان ناباب و عوامل تبلیغی دیگر است. |

درس نهم: آهنگ سفر

| مقایسه انسان هایی را که دارای عزم قوی هستند، با انسانهایی که عزم و اراده ضعيف بنویسید.

دارند، مقایسه کنید و فرق آنها را با یکدیگر

و دارای عزم قوی ١- عملی ساخت انتخاب خود ۲- به آسانی به هدف رسیدن ۳- استوار ماندن بر هدف ۴- شکیبا و صبور در راه رسیدن به هدف

و دارای عزم ضعیف ١- بیتابی در برابر تند باد حوادث ۲- عقب نشینی در مقابل مشکلات راه

۳- سپردن سرنوشت به دست حوادث | ۴- ناشکیبایی برای رسیدن به هدف

گام به گام دین و زندگی پایه دهم | همه رشته ها

و بررسی

که صفحه ۹۶

چه عواملی میتواند مانع اجرای تصمیم شود؟ برخی از آنها را نام ببرید: ١- عزم و اراده ضعیف و غفلت از تصمیم ۲- نداشتن برنامه ریزی ٣- وجود کمبودها و نقص ها و عدم تحمل سختیها ۴- شرایط محیطی، زمان و رفتار اطرافیان Q اندیش ۱- چرا در میان موجودات، فقط انسان ممکن است زمان هرز رفته و تلف شده داشته باشد؟ زیرا موجودات دیگر بر اساس هدایت غریزی به سوی رفع نیاز و هدف خود حرکت می کنند اما انسان با قدرت تفکر و انتخاب خود به سوی اهداف خود در حرکت است که گاهی با نداشتن هدف زمان و عمر خود را بیهوده می گذراند و عمر خود را تلف میکند. ۲- مقصود از اینکه رسول خدا (ص) برای مسلمانان اسوه است، چیست؟ چون می دانیم هر کاری که انجام داده درست بوده و مطابق دستور خداوند بوده است، اما اسوه قرار دادن ایشان به این معنا نیست که ما عین او باشیم و در همان حد عمل کنیم، بلکه بدین معناست که در حد توان از ایشان پیروی کنیم و روز به روز موفق تر باشیم.

درس دهم: اعتماد بر او

: فعالین با توجه به آیه زیر بگویید چرا بر غیر خدا نمی توان توکل کرد؟ به غیر خدا نمی توان توکل کرد زیرا اگر خداوند بخواهد به شخصی زیانی رسد، هیچ کس نمی تواند آن گزند را دور کند و یا اگر خداوند رحمتی را برای شخصی بخواهد هیچ کس بازدارنده ی رحمت او نیست. خداوند در این آیه می فرماید تنها خداوند برای بندگان کافی است. قل أفرأيتم ما تدعون من دون الله إن أرادني الله بضر ه ه گاشقا ڑير أو أرادني برحمة هل هن ممسگا رميه قل خشبي الله عليه توكل المتوگون

بگو چه می گویید درباره آنچه جز خدا می خوانید؟ اگر خدا خواهد که به من زیانی رسد، آیا آنان دور کننده گزند او هستند؟ یا اگر رحمتی برای من خواهد، آیا آنان بازدارنده رحمت او هستند؟ بگو خدا برای من کافی است و توکل کنندگان بر او توکل می کنند.» : فعالیت کلاسی

که صفحه ۱۰۹ | برخی می گویند دوره نوجوانی و جوانی دورۀ خطر (ریسک) کردن است. چه تفاوتی میان «خطر کردن» و «توکل بر خدا» وجود دارد؟ شرایط توکل حقیقی آن است که انسان وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. با استفاده از فکر و اندیشه خود و مشورت دیگران بهترین راه ممکن را انتخاب کند و با عزم و اراده محکم برای رسیدن به مقصود تلاش کند. در خطر کردن خود را از تصمیم جدا میکنیم و مسئولیت کار را نمی پذیریم که این دو، در تضاد با شرایط توکل است.

- با توجه به آیات، روایات و توضیحات درس، آثار و فواید توکل را ذکر کنید. ۱- تقویت عزم ۲- تجدید، محکم تر پیمان

٣- ورود محکم و استوار در کارهای بزرگ ۴- افزایش شجاعت، قدرت، تحمل و صبر

۵- از دست ندادن آرمانها ۶- خسته نشدن در بین راه و دوری از تنبلی و.... ۲ -آیا توکل، سبب تنبلی می شود یا تحرک؟ چرا؟ برخی توکل را بهانه ای برای توجیه تنبلی خود قرار میدهند. آیه ۱۵۹ سورۂ آل عمران که درباره پیامبر(ص) می باشد، ایشان را انسانی خستگی ناپذیر و شجاع معرفی می کند که به خاطر نجات انسان ها، با روی باز با مردم روبرو می شد. در ضمن در همین آیه خداوند از او می خواهد که پس از مشورت و تصمیم، در انجام کارها به خدا توکل کند، به این ترتیب روشن است که توکل موجب تنبلی نمیشود. ۳- شرایط توکل حقیقی کدامند؟ ۱- اندیشه و تفکر

۲- مشورت با دیگران

۳- انتخاب عاقلانه ترین هدفها ۴- عزم برای انجام کار یا ترک آن

۵- پس از ایجاد این شرایط در نهایت توکل بر خداوند که راهگشای انسان می باشد.

ا درس یازدهم: دوستی با خدا

و فعالین پیامبر اکرم (ص): هر کس در روز قیامت با محبوب خود محشور میشود. با توجه به حدیث بالا بگویید چرا در روز قیامت انسان با همان هایی که در دنیا آنها را محبوب خود قرار داده است، همراه و همنشین می شود و به سرانجام همانها دچار خواهد شد؟ چون که تمامی کارها در سمت و سوی و جهت آن محبوب قرار می گیرد. مانند دوست داشتن ثروت و...

: فعالین اگر ما کسی را دوست داشته باشیم، تلاش می کنیم هر آنچه را او دوست دارد انجام دهیم تا علاقه خود را به او نشان دهیم و خود را بیشتر به او نزدیک کنیم. با توجه به احادیث زیر بگویید برای اینکه رابطه دوستی خود را با خدا بیشتر کنیم، چه کارهایی را باید انجام دهیم. همان سه عامل افزایش محبت به خدا: ۱) پیروی از خدا ۲) دوستی با دوستان خدا ۳) بیزاری و دشمنی با دشمنان خدا

خداوند، بندۂ گناهکار توبه کننده را دوست دارد. خداوند، انسان با حیای بردبار با عقتی را که پاکدامنی می ورزد، دوست دارد. خداوند، رسیدگی به دلسوختگان و درماندگان را دوست دارد. خداوند، کسی که جوانی اش را در اطاعت او بگذراند، دوست دارد. خداوند، زیبایی و آراستگی را دوست دارد.

که صفحه ۱۲۰| با بررسی دنیای امروز، بزرگترین دشمنان خدا و متجاوزان به حقوق انسانها را معرفی کنید و سپس راه های موثر برای مقابله با آنان را که همه ستمدیدگان جهان بتوانند انجام دهند، پیشنهاد دهید. هم اکنون دولت ها، گروه ها و مردمی وجود دارند که به

طرق مختلف با تجاوز به حقوق انسانها و دشمنی با دوستان خداوند به بزرگترین دشمنان خداوند تبدیل شده اند که از آن جمله می توان به ایالت متحده آمریکا، رژیم غاصب صهیونیستی، عربستان سعودی، گروهک داعش و... اشاره کرد که راه موثر مقابله با آنان ایجاد دوستان خداوند حول محور «الله» است. و اندیشه و تحقیق

که صفحه ۱۲۲ ۱- برای تقویت دوستی خود با خداوند، از چه راه هایی می توان کمک گرفت؟ تفکر در آیات الهی، استفاده از مناجات و اشعاری که در حمد و ثنای خداست، دوستی با دوستان خدا و بیزاری از دشمنان خدا. | ۲- برای تقویت بیزاری از باطل و بی تفاوت نبودن در مقابل باطل صفتان چه می توان کرد؟ ابتدا باید دوستی خداوند را در دل و جان خود پرورش دهیم و سپس از دشمنان خدا اعلام برائت و بیزاری نماییم و در این مسیر اگر ضرورت داشته باشد از بخشش جان و مال نیز دریغ نداشته باشیم. ۳- چگونه می توان دریافت که در دوستی با خدا و دشمنی با بدی ها صادق هستیم؟ با سنجش میزان دین داری خود. چرا که دینداری با دوستی خدا آغاز می شود و برائت و بیزاری از باطل و دشمنان خدا را به دنبال دارد. دوستی با خداوند آثار و تجلیاتی دارد که اگر این آثار موجود شود، انسان می تواند دریابد که در دوستی با خداوند صادق است، کسی میتواند بگوید با خدا دوست است که ببیند واقعا دوستان خدا را هم دوست دارد. همچنین از دستورات خداوند پیروی می کند و گناه انجام نمیدهد و بالاخره با کسانی که دشمن خدا هستند، دشمنی قلبی و عملی دارد.

درس دوازدهم: یاری از نماز و روزه |

ԴԴԴ

و بررسی فهم و درک درست اعمال زیر، انسان را در برابر چه گناهانی حفظ خواهد کرد؟ | عبارات و اعمال نماز |

منکرات ١- خواندن سوره توحید

۱- شرک و بت پرستی ۲- درود بر پیامبر در تشهد

۲- دشمنی با پیامبر و اهل بیت ۳- دعای قنوت

۳- دنیا پرستی ۴- حضور در نماز جماعت

۴- گناه انزوا و تفرقه ۵- گفتن عبارت «اتات تعب»

۵- عبادت غیر خدا ۶- گفتن عبارت «ایاک نستعین»

۶- طلب یاری از غیر خداوند

که صفحه ۱۳۳ رسول خدا (ص) می فرماید: «چه بسا روزه داری که جز گرسنگی و تشنگی چیزی نصیب او نمی شود». مقصود پیامبر گرامی از این سخن چیست؟ یعنی این که فقط در ظاهر روزه است و کارهایی نظیر غیبت و دروغ و... انجام میدهد که روزه را باطل می کند و چیزی جز همان نخوردن و ننوشیدن است. : فعالیت کلاسی

که صفحه ۱۳۳ | با مراجعه به رساله توضیح المسائل، عبارت های زیر را تکمیل کنید. | | | اگر روزه دار سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نمی شود. ۲ اگر روزه دار، چیزی را که لای دندانش مانده عمدا فرو ببرد روزه اش باطل می شود. ۳ روزه دار نباید غبار غلیظ و دود سیگار و تنباکو و مانند آنها را به حلقش برساند. ۴ اگر روزه دار، استفراغ عمدی نماید، روزه اش باطل است.

[Q اندیش درباره مسائل زیر به توضیح المسائل مرجع تقلید خود مراجعه کنید و پاسخ آن را به دست آورید.

اگر مسافر پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که میخواهد ده روز در آنجا بماند، برسد، در چه صورتی | باید روزه بگیرد و در چه صورتی باید روزه بگیرد؟ چنانچه کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باید آن روز را روزه بگیرد. ۲ اگر مسافری که صبح حرکت کرده است، بعد از ظهر به وطن یا به جایی که میخواهد ده روز بماند برسد، وظیفه اش چیست؟ نباید آن روز را روزه بگیرد. ۳ اگر کسی که روزه است، بعد از ظهر مسافرت کند، وظیفه اش نسبت به روز آن روز چیست؟

باید روزه بگیرد. اگر کسی که روزه گرفته، پیش از ظهر مسافرت کند و بخواهد به بیش از چهار فرسخ برود، وظیفه اش چیست؟ نباید روزه بگیرد.

درس سیزدهم: فضيلت آراستگی

ԴԴԴ

و بررسی

که صفحه ۱۴۴ با توجه به شکل پوشش های موجود در جامعه برای پسران و دختران، بگویید که کدام یک از آنها عفت و عزت افراد را بیشتر تضمین می کند؟ پوششی که در آن تمام بدن به جز گردی صورت و دستها تا مچ از نامحرم رعایت شده باشد و همچنین چسبان و تحریک کننده نباشد. در پوشش باید فرهنگ جامعه مورد توجه قرار گیرد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...