جواب سوالات صفحه 81 تا 84 علوم ششم

درس ۱۲ جنگل برای کیست؟ می خورد و خورده می شود صفحهی ۸۱ الف) یک زنجیره غذایی برای جانداران شکل روبه رو بنویسید. در این زنجیره کدام تولید کننده و کدام مصرف کننده اند؟ مصرف کننده ی اول و مصرف کننده ی دوم را در زنجیره ای که نوشته اید مشخص کنید.

درخت بلوط € سنجاب و روباه

تولید کننده) (مصرف کننده اول گیاه خوار) (مصرف کننده دوم گوشتخوار) در این زنجیره زندگی روباه چگونه به درخت بلوط وابسته است؟ به صورت غیر مستقیم، یعنی سنجاب از بلوط به عنوان غذا استفاده می کند و روباه با خوردن سنجاب انرژی موجود در بلوط را به بدن خود منتقل می کند. ب) زنجیره های غذایی را در شکل زیر پیدا و آنها را رسم کنید. ١- ساقه گندم > موش € عقاب ۲- ساقه گندم > موش به مار ٣- ساقه گندم > گنجشک ۲ جغد ۴- هویج ۴ خرگوش

) روباه ۵- هویج » خرگوش

» عقاب ۶- بلوط € سنجاب > روباه ۷- بلوط ) سنجاب ) جغد

آیا در زنجیره ای که رسم کرده اید، گیاهان و جانوران مشترکی وجود دارند؟ آنها را مشخص کنید. بله، در زنجیره ی او ۲ موش و در زنجیره ی او ۲و۳ ساقه گندم و در زنجیرهی ۴و۵ خرگوش و هویج و در زنجیرهی ۶و ۷ سنجاب و بلوط

ایستگاه فکر صفحه ی ۸۱ دانشمندان برای بررسی ارتباط غذایی جانداران در یک محیط، شبکه غذایی رسم می کنند. اکنون شما نیز با استفاده از جانوران و گیاهان مشترک این زنجیره ها، یک شبکه غذایی رسم کنید.

مار

موش

جغد

گنجشک

ساقه گندم

عقاب

موش

چیزی هدر نمی رود صفحه ی ۸۲ با استفاده از یک ذره بین قوی میوه های کپک زده را مشاهده کنید. چه می بینید؟ ذرات کپک را مشاهده می کنیم که با ترشح موادی به نام آنزیم بافت میوه را تخریب کرده و موجب ایجاد لکه در پوست میوه شده اند و در حال تجزيه آن هستند. کپک ها نوعی قارچ ذره بینی هستند که زندگی انگلی دارند و مواد غذایی مورد نیاز خود را با تجزیه کردن مواد غذایی دیگر به دست می آورند. اکنون یک قطره آب روی تیغه بگذارید. با استفاده از چیزی مانند چوب کبریت مقداری از کپک روی میوه را بردارید و آن را به آرامی در آب روی تیغه پخش کنید و روی آن را با تیغک بپوشانید. با استفاده از میکروسکوپ آن را مشاهده کنید. مشاهدات خود را با رسم شکل نشان دهید.

گفت و گو کنید صفحه ی ۸۲ آیا میدانید قارچ ها در چه جاهای دیگری زندگی می کنند؟ آنها مواد مورد نیاز خود را چگونه به دست می آورند؟ اگر بخواهیم قارچ ها را در زنجیره قرار دهیم، در چه جایی از زنجیره قرار می گیرند؟ قارچ ها در هر مکانی که غذای مناسب برای رشد و تولید مثل آنها و نور و گرمای مناسب وجود داشته باشد، مشاهده می شوند. تنهی درختان، درون باغچه ها، روی میوه ها و ... قارچهای تجزیه کننده، مواد و انرژی مورد نیاز خود را از تجزیه لاشه جانوران و بقایای گیاهان و جانوران به دست می آورند. در نتیجه ترکیبات پیچیده ی بدن جانداران به ترکیبات ساده ای مانند: آب، کربن دی اکسید و ترکیبات گازی دیگر تبدیل می شود که برخی از آنها بد بو هستند. قارچ ها و تجزیه کنندگان به عنوان آخرین حلقه یک زنجیره ی غذایی قرار می گیرند.

گفت و گو کنید صفحه ی ۸۳ اکنون در مورد هر یک از مثال های بالا به این پرسش ها پاسخ دهید: کدام جانور سود می برد؟ شته، مورچه، مگس و کرکس مگس و اسب: مگس سود می برد ولی اسب زیان می بیند.(زندگی انگلی) مورچه و شته: هر دو سود می برند. (همیاری) کرکس و شیر: کر کس سود می برد ولی شیر نه سود می برد و نه زیان.(همسفرگی) کدام جانور سود نمی برد؟ اسب و شیر

طبیعت را حفظ کنیم صفحه ی ۸۴ تصویر های زیر برخی محیط ها را نشان می دهند. کدام محیط را انسان ساخته است؟ کدام به طور طبیعی وجود دارد؟ این محیط ها چه تفاوت هایی با هم دارند؟ | جنگل و مرتع: محیط طبیعی باغ: محیط مصنوعی پارک: محیط مصنوعی محیط های مصنوعی توسط انسان به وجود آمده است، اما در ایجاد محیط طبیعی انسان نقش نداشته است.

پژوهش کنید صفحه ی ۸۴ آیا در زمان های گذشته در اطراف شما محیط طبیعی بوده است که الآن وجود ندارد و یا وسعت آن کم شده است؟ بله، منطقهی دماوند، فرحزاد، چشمه علی و ... که مناطق اطراف تهران هستند. به نظر شما چرا آن محیط طبیعی از بین رفته و یا کوچک شده است؟ برای مثال، در گذشته نه چندان دور شهرستان دماوند یکی از محور های کشاورزی و دامداری بوده است با تولیداتی همچون سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، سیب زمینی، خیار و فراورده های دامی ولی در سال های اخیر به خاطر ساخت و ساز گستردهی غیرقانونی در زمین های این شهرستان، کشاورزی این منطقه در معرض خطر قرار گرفته است.

طبیعت دماوند شامل تنوع گونه های کمیاب می باشد و دارای جانورانی همچون کل، بز، میش، پلنگ به عنوان عمده ترین حیوانات موجود حیات وحش شهرستان و همچنین پرندگان گوناگون نظیر کبک، تیهو، کبک دری، پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی می باشد. در حالی است که گذرگاه قشلاقی پرندگان نایاب شکاری همچون، شاهین نیز تلقی می شود. خطراتی همچون احداث معادن در کنار زیستگاه های طبیعی و تخریب انسانی این اماکن همچون احداث غير کارشناسی راه ها در این شهرستان از عمده دلایل تهدیدهای زیست محیطی است.

سوال متن صفحه ی ۸۵ در طول تاریخ زمین، جانوران و گیاهانی وجود داشته اند که اکنون دیگر وجود ندارند. در این باره چه مثال هایی می شناسید؟ دایناسورها نمونه بارز جانورانی هستند که امروز دیگر وجود ندارند و ماموت ها - نمونه هایی تک سلولی در میان گیاهان و سرخس های غول پیکر قدیمی را می توان نام برد.

پژوهش کنید صفحه ی ۸۶ در محل زندگی شما روز درختکاری چه درخت هایی می کارند؟ آیا این درخت ها بومی منطقه شما هستند؟ کاج، سرو، توت و ... - بله

جمع آوری اطلاعات صفحه ی ۸۷ به انتخاب خود یکی از موارد زیر را انجام و در کلاس ارائه دهید. ا- جنگل برای کیست؟ در پاسخ به این پرسش با توجه به آنچه آموخته اید، یک داستان کوتاه بنویسید. ۲- مقاله ای درباره وضعیت یک محیط طبیعی که میشناسید و در خطر از بین رفتن است، بنویسید. در این مقاله به اهمیت حفظ این محیط اشاره کنید و راه هایی را برای حفظ آن پیشنهاد دهید. ۳- مجموعه ای از تصاویر بعضی گیاهان یا جانوران بومی محل زندگی خود تهیه کنید. می توانید شکل آنها را نقاشی کنید یا اینکه از آنها عکس بگیرید. با کمک معلم خود نمایشگاهی از کار هایی که برای این فعالیت انجام داده اید، برگزار کنید.

جنگل برای کیست؟ | ناحیه ای که از درختهای انبوه پوشیده باشد را جنگل می نامند. در جنگل طبیعی معمولا درختان کوچک و بزرگ و تنومند بطور نامنظم و همچنین علفهای خودرو فراوانند. جنگل مجموعه ای است از درختان، درختچه ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم ها (قارچها، باکتریها و ویروسها) که به همراه عوامل طبیعی غیر حیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و... محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخص و معلومی را به وجود آورده اند. جنگلها زیستگاههای مهم جهان هستند که حدود یک سوم سطح خشکیهای زمین را اشغال می کنند. در حدود ۴۲۰ میلیون سال پیش در طی دوران سیلورین، گیاهان کهن و بندپایان باستانی شروع به انتشار در کره زمین کردند و طی میلیون ها سال با زیستگاه های گوناگون جهان سازگاری یافتند. در اولین جنگل ها، دم اسبیان عظیم الجثه، خزههای غول پیکر و سرخس هایی با ارتفاع بیش از ۴۰ پا غلبه یافته بودند. حیات روی کره زمین به تکامل خود ادامه داد و در اواخر پالئوزوئیک، بازدانگان پدید آمدند. تا دوره تریاسیک (۲۰۸-۲۴۵ میلیون سال پیش) بازدانگان قسمت اعظم جنگل های زمین را اشغال کردند. در دوره کرتاسه (۶۵-۱۴۴ میلیون سال پیش) اولین نهاندانگان (گیاهان گلدار) ظاهر شدند. آنها با حشرات، پرندگان و پستانداران، تکامل توام یافتند و به سرعت انتشار یافتند، به طوری که تا پایان دوره کرتاسه بیشتر چشم اندازهای زمین را پوشاندند. چشم انداز زمین طی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...