جواب سوالات صفحه 77 تا 79 علوم ششم

درس ۱۱ شگفتی های برگ آزمایش کنید صفحه ی ۷۷ ا- بر روی یک قاشق نشاسته، قطره قطره محلول ید بریزید. مشاهدات خود را یادداشت کنید و در کلاس گزارش دهید. رنگ نشاسته تغییر می کند و به رنگ آبی تیره یا بنفش تبدیل می شود.

۲- برگی را در یک بشر (ظرف شیشه ای آزمایشگاهی) کوچک بگذارید و آن قدر الكل روی آن بریزید تا روی آن را بپوشاند. حال این بشر را در یک بشر بزرگتر که تا نیمه از آب پر شده است، بگذارید. این بشر را آنقدر حرارت دهید که تمام رنگ سبز برگ خارج شود و شما آن را در بشر کوچک ببینید برگ را با احتیاط از بشر خارج کنید و آن را با آب بشویید. سپس برگ را در یک بشقاب بگذارید و محلول ید را روی آن بریزید. چه مشاهده می کنید؟ برگ آبی می شود و این نشان دهند آن است که در برگ نشاسته وجود دارد.

ایستگاه فکر صفحه ی ۷۸ | نتایج دو آزمایش قبل را که انجام داده اید، با یکدیگر مقایسه کنید چه نتیجه ای میگیرید؟ چون در دو آزمایش با افزودن محلول ید به نشاسته و برگ، رنگ آبی تیره ظاهر می شود، می توان نتیجه گرفت که برای تشخیص وجود نشاسته در یک ماده، باید از محلول پد استفاده کنیم. همچنین برگ گیاهان که محل غذا سازی گیاه است دارای ماده نشاسته است یعنی گیاهان با استفاده از کربن دی اکسید و نور خورشید انواع قند، مانند: نشاسته، گلوکز و ... و نیز اکسیژن تولید می کنند.

جمع آوری اطلاعات صفحه ی ۷۹ آیا میدانید در قسمت های مختلف گیاه چه مواد غذایی وجود دارد؟ در این مورد اطلاعات جمع آوری و جدول زیر را کامل کنید:

دانه نشاسته دار | دانه روغن دار ساقه نشاسته دار | میوه نشاسته دار | میوه روغن دار مثال ۱ گندم – جو | تخم ه آفتابگردان سیب زمینی | موز

نارگیل مثال ۲ حبوبات سویا - بادام زمینی

خربزه - انبه

زیتون

گفت و گو کنید صفحه ی ۷۹ به تصاویر زیر به دقت نگاه کنید و درباره آنها با یکدیگر گفت و گو کنید و نتیجه گیری کنید.

- شمع زیر ظرف شیشه ای خاموش شده است: به علت عدم رسیدن اکسیژن کافی، خاموش شده است. زیرا در اثر عمل سوختن شمع، کربن دی اکسید محیط

افزایش یافته و اکسیژن برای سوختن کاهش یافته است.

- گیاه زیر یک ظرف شیشه ای در حالی که پژمرده شده: به علت عدم وجود کربن دی اکسید در زیر ظرف شیشه ای، عمل فتوسنتز متوقف گردیده و در زیر ظرف شیشه ای تجمع اکسیژن را شاهد هستیم. با توجه به نیاز گیاه به کربن دی اکسید و عدم وجود این گاز به اندازه کافی در زیر ظرف شیشه ای این گیاه پژمرده شده است. - شمع روشن با یک گیاه در زیر ظرف شیشه ای:| در این تصویر چرخه اکسیژن و کربن دی اکسید را شاهد هستیم. شمع با مصرف اکسیژن حاصل از عمل فتوسنتز که توسط گیاه تولید می شود، روشن می ماند در عوض با تولید کربن دی اکسید توسط شمع، گیاه می تواند عمل فتوسنتز را به خوبی انجام دهد. لذا شاهد خاموشی شمع یا پژمردگی گیاه نخواهیم بود.(البته تا زمانی که شمع همچنان روشن باقی بماند و لازم به ذکر است مصرف اکسیژن یک شمع خیلی بیشتر از تولیدی اکسیژن یک گیاه است پس این آزمایش با یک گیاه امکان پذیر نیست و باید چندین گیاه وجود داشته باشد.)

ایستگاه فکر صفحه ی ۷۹ گیاهان چگونه به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند؟ گیاهان سبز در عمل فتوسنتز، با گرفتن کربن دی اکسید هوا و تولید اکسیژن باعث پاکیزگی هوا و کاهش آلودگی می شوند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...