جواب فعاليت هاي هشت درس اول مطالعات هشتم

 

فعالیت 2 صفحه 6 :

خیر زیرا کارها بر دوش یک نفر می افتد و اونیز بخاطر تنها بودن باید تلاش بیشتری بکند تا همه کارها را بخوبی

انجام دهد ، در نتیجه ناتوان  و مریض شده و سبب مشکلات و بی نظمی بیشتری در خانواده می شود

اما با تقسیم کارها و وظایف احساس مفید بودن افراد شکل گرفته و عدالت رعایت می شود

فعالیت 3 صفحه 6 :

خرید  برای خانه - نظافت منزل – چیدن وسایل خانه- آماده کردن غذا و چایی – نگهداری از کوچکترها –

 کمک درسی به خواهر و برادر کوچکتر – همکاری درهنگام پذیرایی از میهمانها

فعالیت 4 صفحه 6 :

همکاری در جابجایی وسایل سنگین همسایه ها – تزیین و چراغانی کردن محله دراعیاد و مراسمات مختلف –

کمک به سالمندان و معلولان - کمک مالی و معنوی به مستمندان و فقیران محله – مراقبت از اموال عمومی

فعالیت 5 صفحه 6 :

مساجد – حسینیه ها – دفاتر شوراهای اسلامی و شورای حل اختلاف - پایگاه بسیج – خانه های ریش سفیدان و معتمدان محل

فعالیت 6 صفحه 6 :

خودخواهی – دنیا طلبی – وسوسه های شیطانی – ناتوانی در برقراری روابط صحیح – عدم همدلی –

عدم روحیه تعاون و همکاری – نداشتن مهارت و آموزشهای لازم و کافی در تعاونی ها– حسادت و عداوت

درس 2

فعالیت 1 صفحه 7 :

افزایش و ایجاد روحیه ی نیکوکاری – تمایل به کارهای نیک و خدا پسندانه –انجام بهتر فریضه ها و واجبات دینی

بخشودگی گناهان و برخورداری از اجر معنوی –افزایش مال وبرکت روزی –  آرامش خاطر و...

فعالیت 2 صفحه 7 :

جلوگیری از اختلافات ودر گیری های افراد و خانواده ها – ایجاد صلح و سازش میان مردم –

 رسیدگی به جاده ها و سایر امکانات مورد نیاز روستاها و مناطق محروم –پرداخت دیه ی جرایم غیر عمد –

حمایت از خانواده های زندانیان – کمک به مناطق زلزله زده و سیل زده

فعالیت 3 صفحه 8 :

بر عهده ی دانش آموز است . اما میتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یادآوری کرد.

فعالیت 4 صفحه 8 :

به مادیات نباید دل بست چون با انجام کارهای نیک  تنها یاد و نام نیک است که می ماند

عاقبت به خیر بودن و ماندگار بودن نام نیک – بقول سعدی : سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز . و...

فعالیت 5 کاربرگه شماره 1 صفحه 8 :

بستگی به علاقه و سلیقه دانش آموز دارد

فعالیت 6 صفحه 11 :

بر عهده ی دانش آموز است . اما میتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یادآوری کرد.

فعالیت 7 صفحه 11 :

برخورداری از کسب سود و منافع مشترک - حلمشکلاتاقتصادی اعضاوایجادرفاهوزندگیبهتراعضا

برخورداری از اجر معنوی و بذل و بخشش و نبودن فقر مادی و معنوی .

درس 3

فعالیت 1 صفحه 15 :

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی – با رأی مستقیم مردم – 7 نفر بودند که 2 نفرشان انصراف دادند .

فعالیت 2 صفحه 17 :

1392 – بعدی 1396 – اگر در آن زمان 18 سال داشته باشند طبق قانون می توانند .

فعالیت 3 صفحه 17 :

به ترتیب : راه و شهر سازی – فرهنگ و ارشاد اسلامی – بهداشت و درمان وآموزش پزشکی – نیرو .

درس 4

فعالیت 1 و 2  صفحه 20 :

باراهنمایی دبیر دانش آموزان برنامه و فعالیت دلخواه خود را انجام دهند .

فعالیت 3 کاربرگه شماره 2  صفحه 21 :

1 :

1 – اعلام داوطلب شدن   2 – تأیید صلاحیت   3 – شرکت در تبلیغات  4 – انتخاب شدن با کسب حداکثر آرا

5 – تنفیذ    6 – تحلیف   7 – انتخاب وزیران و معرفی آنها به مجلس .

2 :

1 وزارت آموزش و پرورش 2 وزارت بهداشت 3 وزارت امور خارجه 4 وزارت جهاد کشاورزی

5 وزارت ورزش و نوجوانان 6 وزارت علوم و تحقیقات و فناوری 7 وزارت نیرو 8 وزارت صنعت و معدن و تجارت

فعالیت 4 صفحه 21 :

سبب وابستگی کشور به نفت یا  تک محصولی شدن میشود که در مواقع بحرانی مانند نوسانات قیمت جهانی یا

 تحریم و جنگ با کاهش درآمد ومشکلا ت اقتصادی زیادی روبرو خواهد شد .   باید با همت و توانایی علمی

جوانان و دانشمندان و با تکیه بر علم و فناوری روز وبافعالیتهایی در زمینه  کشاورزی و صنعت ، و با

حمایت از تولیدات داخلی و ملی صادرات غیر نفتی و تولیدات داخلی را افزایش داد تا از وابستگی و

 تک محصولی شدن دور شد .

بکار ببندیم صفحه 22 :

به زبان دانش آموز مانند نمونه :

از بین بردن محرومیت و فاصله طبقاتی – برقراری آرامش و امنیت -  ایجاد اشتغال  -  مهار تورم و برقراری ثبات اقتصادی -افزایش سطح فرهنگ و آگاهی مردم  - رشد و پیشرفت کشور در سطح بین المللی

درس 5

فعالیت 1 ص24 :

ü بعنوان مثال استقلال طلبی یا شک و تردید

ü     بله ، هرچه از والدین خود فاصله می گیرم تمایل به طغیان و مخالفت در من زیاد می شود " استقلال طلبی "

وبا شک و تردید احساس دلهره و نداشتن اعتماد به نفس .

ü     وارد نشدن به جمع ها و موقعیتهای اجتماعی غیر اجباری  - داشتن اعتماد به نفس و شناخت واقعی خود

ü     برنامه ریزی مناسب با مشورت افراد موفق -  توجه به نصیحتهای والدین

فعالیت 2 ص25 :

الف : اهداف کوتاه مدت : گرفتن نمرات خوب در پایان ترم – قبولی در آخر سال – خرید لپ تاپ یا تبلت

آموزش خوشنویسی و زبان انگلیسی و مراحل مقدماتی  کامپیوتر تا یکی دو سال آینده

اهداف بلند مدت : رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد نظر – داشتن یک شرکت و یا کارخانه

داشتن یک شغل مناسب و دلخواه –خرید یک خانه مسکونی - انجام یک ازدواج موفق .

ب : بله با داشتن تلاش و پشتکار مناسب و توکل به خدا و برنامه ریزی صحیح و اولویت بندی مناسب کارها.

ج : بطور مستقیم  : والدین – خواهر و برادر بزرگتر – مربیان و معلمان ومشاور مدرسه

و مشاوره با افراد موفق و با مهارت در هر یک از این کارها .

بطور غیر مستقیم  :شناسایی استعدادها و توانایی خود – اعتماد به نفس و اعتماد کامل و توکل به خداوند .

فعالیت 3 ص26 :

الف : سریع اورا به بیمارستان بردند اما به هوش نیامد و نیروی انتظامی بهرام را دستگیر کرد

ب : خانواده بهرام : نگرانی از وضعیت نامعلوم آینده بهرام – هزینه بیمارستان و رفت و آمد خانواده و

  از کار و زندگی افتادنشان .

خانواده حامد که ازیکطرف  نگران وضعیت بهرام بودند و از طرفی نگران بدنام شدن حامد در محله .

ج : توپ را دوباره پس می داد ومی خواست که تکرار نکنند و در صورت تکرار با خانواده آنها صحبت می کرد

 واز اولیای آنها و والدین خود کمک می گرفت ومقداری در مورد عواقب خشمگین شدن خود نیز فکر می کرد

فعالیت 4 ص26 :

خیر ناخشنودی در ما احساس بد بوجود آورده و ما را وادار به انجام عمل بد می کند در این هنگام هورمونی

در مغز ترشح کرده و سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون و گرفتگی عضلات می شودو در نتیجه

با از دست دادن تمرکز حواس خود با صدای بلند فریاد زده و نمی توانیم بدرستی تصمیم بگیریم

فعالیت 5 ص28 :

مانند نمونه : حضرت علی (ع) : خشم با دیوانگی آغاز می شود و با پشیمانی پایان می یابد .

فعالیت 6 کاربرگه شماره 3 ص 28 :

بطور کلی بهتر است بر عهده دانش آموز گذاشته شود ، اما شیوه های احتمالی :

موقعیت 1 :

 بهتر است با در ک شرایط موجود و با آرامش کامل علت را از پدر پرس و جو کنند و منتظر فرصت مناسب باشند

موقعیت 2 : ممکن است قبل از او به یکی دیگه هم گفته باشد ،پس نباید عصبانی شودبلکه با خونسردی ناراحتی

خود را بیان کرده و منتظر واکنش او باشد ؛ ضمنا بایددر انتخاب دوست هم دقت کند تا دوست رازداری باشد 

موقعیت 3 :

با قبول اشتباه خود معذرت خواهی کند وقول دهد در مرتب کردن فایلها به او کمک کند و اشتباه خود را جبران کند

موقعیت 4 :

سعی کند تا از او دور شده و به محض رسیدن به خانه پدر و مادرش را مطلع کند تا با والدین او صحبت کنند

فعالیت 7 ص 28  :

خیر – با این کار بر مشکلات زندگی خود و خانواده می افزاید و خودش را کلافه کرده و دیگر نمی تواند

براحتی از دست و دام اعتیاد خلاص شود و به لحاظ جسمی و روحی  آسیب شدیدی به خود وارد می کند 

فعالیت 8 ص 28  :

نه‌گفتن، يعني وقتي ما نمي‌خواهيم مطلبي را بپذيريم با استفاده از اين مهارت، بدون آن كه به خود و ديگران آسيبي

برسانيم، مقاومت ونه‌ گفتنمان را به راحتی ابراز كنيم. پس باید با بیان دلیل در برابر خواسته های نادرست دیگران

بتوانیم به راحتی مقاومت کرده و نه بگوییم

جهت راهنمایی بیشتر ؛ علت های زیادی در مشكل "نه گفتن"افراد  نقش دارد، از جمله :

- دلسوزی كردن برای طرف مقابل و تصور اینكه اگر نه بگویید، شاید هیچ كس دیگر نخواهد یا نتواند

به او كمك كند و در نتیجه ممكن است كارش راه نیفتد،

-تصور اینكه اگر نه بگوید، طرف مقابل دیگراو را دوست نخواهد داشت

-اعتقاد به اینكه اگر از درخواست دیگران سر باز زند، آدم بد و خودخواهی محسوب شود

-ترس از دست دادن رابطه با فرد مقابل؛  که هیچکدام به هیچ وجه درست ومورد قبول کسی نیست
فعالیت 9 ص 28 :

علل فردی : مانند نداشتن آگاهی کافی خود فرد :

راه حل : با دانستن عواملی كه فرد را در معرض خطر اعتیاد قرار می دهند، می توان افراد در معرض خطر را شناسایی كرد و برای پیشگیری از ابتلای آنان به اعتیاد، برنامه ریزی های دقیق و مؤثر انجام داد.

علل خانوادگی : مانند بی توجهی والدین به تربیت فرزندان :

راه حل : با تاکید برارزش های خانوادگی و محکم کردن پایه های خانواده و همچنین والدین باید ارتباط با

فرزندانشان را بهبود بخشند و به آن ها استقلال رأی و دخالت در امر تصمیم گیری بدهد.

علل اجتماعی : مانند دسترسی آسان به مواد مخدر - نابرابری های اقتصادی و اجتماعی

راه حل : ایجادزمینهاشتغالبرایهمهاقشارجامعه  - ارتقایفرهنگیافرادجامعه-  كنترلشدیدمرزهایكشور.

فعالیت 10 ص 29 :

بدهیکلی  -کثیفیوآشفتگی - بیماریهایدهانودندان- عفونتدستگاهتنفسیفوقانی-  اختلالاتپوستی

اختلالاتعصبیوشناختی-اختلالاتخوابوهذیانگویی -تهوع -یبوست-مشکلاتشغليوتحصيلي

تداخلدارویی - خشونتدرخانواده -طلاق-  کاهشدرآمدوفقر- بيکفايتيدرانجاموظايفخانوادگي

غفلتازفرزندان - ضعفپايبنديبهاصولاخلاقيومذهبي- بيخانماني وبيکاري- انواعجرائممثلسرقت

فعالیت 11 ص 29 :

بخاطر : جلوگیری از پیامدهای ذکر شده در فعالیت شماره 10 مانند فروپاشی خانواده ها و اختلافات خانوادگی

جلوگیری از بی نظمی و نابسامانی واز بین رفتن سرمایه ملی و نیروهای انسانی و اقتصادی جامعه .

درس 6

فعالیت شماره 1 صفحه 30 :

مهمترین وظیفه ی والدین مراقبت وتربیت صحیح فرزندان و تحویل آنها به جامعه است ،

بخاطر انجام این مسولیت مهم باید مواظب باشند

فعالیت شماره 2 صفحه 30 :

ارتباط با خدا ویاد اوبا دعا کردن و نماز خواندن انسان را آرام کرده و از وسوسه های شیطانی باز می دارد

در آیه 45 سوره عنکبوت : إِنَّالصَّلاةَتَنْهَى‏عَنِالْفَحْشَآءِوَالْمُنکَر : همانانماز (انسانرا) ازفحشاومنکربازمى‏دارد

فعالیت شماره 3 صفحه 30 :

روزه‌داری- بپاداشتننمازدراوّلوقت  - تلاوتقرآنوتدبردرمعانیآن  - مداومتبرعملخلافتمایلنفسانی.

پرهیزازپرخوابی ،پرخوریوپرصحبتكردن،بیكاری،تنبلیوهرآنچهارادهراسستمی‌كند.

اشتغالبهفعالیت‌هایسختودشوار –خونسردی در برخورد بامسائل  - ایمان داشتن به پیروزی و مهارت نه گفتن

هرعملیرابهمحضخطوربهذهنانجامدهیدوبهلحظهبعدحوالهندهید.

مجالستباافرادصاحبذوقوهنر - خواندنكتبزندگینامهبزرگانوعبرتاززندگیآنها.

دوریازدلمشغولیبهكارهایروزمرهوعبثوبیهودهوپرهیزازروزمرگیدركارها.

ورزشهایروحافزامانندشنا،كوهنوردی،بیابانگردیو.. .

فعالیت شماره 4 صفحه 33 :

گفتگوی مسالمت آمیز با صاحب چک به همراه ریش سفید و یا از طریق شورای حل اختلاف و بدنبال آن

مراجعه به دادگاه و مشاوره با یک مشاور حقوقی و نهایتا طرح شکایت با استفاده از یک وکیل مناسب .

فعالیت شماره 5 صفحه 33 :

درموقعیت 1فحاشیوافتراوقدرت نمایی صورت گرفته و مجازات دارد ، باید شکایت کیفری طرح شود

درموقعیت 2   غصبعنوان شده و مجازات دارد ، باید شکایت کیفری طرح شود

فعالیت شماره 6 صفحه 33 :

ممکن است با آسیب رساندن به خود و دیگران سبب افزایش اختلافات و آشفتگی و بی نظمی شوند ، برای مثال

در مورد فعالیت شماره 4 ؛ اگر صاحب چک و فروشنده خودسرانه درگیر شوند ممکن است خسارت وارده

از مبلغ چک هم بیشتر شود واعتباروآبروی فروشنده برود و صاحب چک از کار و زندگیش بماند

به کار ببندیم صفحه 34 :

1: انجمن مبارزه با مواد مخدر : نوشتن روزنامه دیواری یا مقاله ای با موضوع خطر و تهدیدات مواد مخدر

 برگزاری سخنرانی توسط مدیر و مشاور – نمایش فیلم و تئاتر با موضوع افیون یا بلای خانمان سوز

3 : تماس با شماره   110   یا ارسال پیامک سامانه  110120

4 : وکیلکسیاستکهدررشتهٔحقوقدرسخواندهوبهقوانینآشناستوپروانهٔ (اجازه نامه) وکالتدارد و

به قوانین آشنایی کامل دارد و طی قراردادی با موکل خود به مسایل شکایت شده رسیدگی می کند تا حقی پایمال نشود و

درصدور حکم عادلانه به قاضی کمکی شود

درس 7

فعالیت شماره 1 صفحه 37 :

جهت انجام این فعالیت باید انواع رسانه ها را بدانیم  ؛

 1 – رسانه کلامی مانند زبان : اعلام نحوه دادن نمرات مستمری توسط معلم در کلاس

2 – رسانه چاپی یا نوشتاریمانند علائم،کتابها،روزنامه هاومجلّات: خواندن خبری از مجله رشد

3 -  رسانه هایالکترونیکیمانند تلفن،رادیو،تلویزیون، اینترنت

مانند نمونه دریافت پیامک از طریق تلفن– شنیدن خبری از رادیو – دریافت مطالبی از طریق ایمیل

فعالیت شماره 2 صفحه 39 : 

 الف :  1 اختراعماشینچاپ درقرنپانزدهممیلادی توسطگوتنبرگآلمانی

2 استفادهازالکتریسیته و اختراع تلگرافدرسال 1840 میلادی توسط مورسو

اختراعتلفن توسطگراهامبل بهسال 1876 میلادی

3 بهوجودآمدنارتباطاتبی سیم واختراع رادیو درسال 1895 توسط مارکنی ایتالیایی

4 اختراعسینماوتلویزیونوبهراهافتادن شبکه هاوایستگاههایتلویزیونی و ماهواره ای

ب : باورودرایانهبهزندگیبشر،انقلابیدرذخیرةاطلاعاتبهوجود آمدهاست.

ماهوارههاحجمزیادیازاطلاعاترابدونآنکهبهسیمنیازباشدازجاییبهجایدیگرکرةزمینمنتقلمیکنند

ماهوارههاامکاناستفادهازتلفنهمراه،شبکههایتلویزیونیواینترنترافراهم می کنند.

فعالیت شماره 3 صفحه 39 : 

-  از اتفاقات جهان اطراف و حال و احوال همدیگر بی خبر می ماندیم

-  تبادل اطلاعات و فناوری و اختراعات وکارهای اداری و آموزشی به کندی صورت می گرفت 

-  هدر رفتن وقت زیاد برای انجام  کارهای امروزی یا غیر حضوری بانکی وانجام تحقیق و پژوهش

فعالیت شماره 4 صفحه 39 : 

در پست الکترونیکی مطلب یا فایلی را که ارسال می کنی همان لحظه به مقصد می رسد و قابل دریافت می باشد

 اما پست معمولی از طریق مراکز پستی شهرمان ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به مقصد برسد و ..

فعالیت شماره 5 صفحه 40 : 

ثبت نام وخدمات آزمون های سراسری،توزيع حقوق بازنشستگان ، سامانه ثبت نام و واگذاري مسكن مهر،

توزیع نتایج آزمایشگاهها،سامانه هوشمند كارت سوخت،شركت پخش فراورده‌هاي نفتي،سامانه املاك كشور

قبول اشتراک تمبرهای یادگاری ، رهگيري مدارك خودرو ، سامانه امور مالياتي كشور، سامانه ماليات بر ارزش

افزوده، سامانه ثبت نام خودرو صدرا، پورتال توزيع كنندگان ايرانسل، اپراتور مجازي رومينگ، سامانه پيگيري

مدارك عبور، سامانه رهگيري مرسولات سند خودرو، بيمه ملت و سازمان ثبت احوال كشور،

فعالیت شماره 6 صفحه 40 :  انجام این فعالیت ،

خدمات این شرکتها را محدود به این دو مورد نمی کند ؛ بلکه منظورش این است که خدمات تلفن ثابت یا

خدمات تلفن همراه بیشتر درکدامیک ازاین شرکتها مورد بحث و بررسی است یا جزو وظایف کدامیک می باشد :

شرکتارتباطاتسیّار(همراهاول)  :   تلفن همراه شرکتایرانسل  : تلفن همراه

شرکتمخابراتایران  :  تلفن ثابت           پُستبانکایران ( پستمالی) :  تلفن ثابت          

سازمانفناوریاطّلاعاتایران :  تلفن همراه و تلفن ثابت          شرکتپُست :  تلفن ثابت        

درس 8

فعالیتهای  شماره 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و کاربرگه شماره 4 :

همگی بر عهده دانش آموز بوده و جواب قطعی و ثابتی ندارد وفقط باتوجه به موقعیت شهری یا روستایی دانش آموز

می تواند متفاوت باشد چون همه نمی توانند از اینترنت استفاده کنند و یا در بیشترنقاط روستایی دسترسی به اینترنت

وجود ندارد . اما به مواردی اشاره می کنم :

فعالیت شماره 1: تلفن همراه – جستجوی مطالب در اینترنت – خرید اینترنتی – ارسال مطلب از طریق ایمیل

فعالیت شماره 3 : بله –تلویزیون با تبلیغ ما را تشویق به خرید انواع تبلت یا وسایل ورزشی کرده است ویا

با تبلیغ نابجای نوشابه ها یا مواد خوراکی مضر بچه ها را ترغیب به خوردن آنها کرده است 

ویا اینترنت با جستجوی سریع مطالب علمی مورد نظر را در اختیار ما قرار می دهد ویا با آ گهی دربرخی

 سایتها بچه را تشویق به بازیهای خطرناک کرده ودر اختیار آنها قرار می دهد

فعالیت شماره 5 :  تلفن همراه – رادیو –تلویزیون - اینترنت

فعالیت شماره 6 صفحه  45 :

1 - توجه زیاد افراد خانواده به رسانه ها ( تلویزیون – لپ تاپ – تلفن همراه ) سبب کاهش روابط خانوادگی بین افراد خانواده می شود

2 - اعتیادبهبازیهایرایانه اییااینترنتباعثاختلالدرزندگیوتحصیل و عادات غذایی ودر نتیجه سرد شدن روابط خانوادگی می شود 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...