پروفایل شعار سال ۱۴۰۰

رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع، کامل محقق شود.

سید یاسر معین الدینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر به دنبال تولید با هویت ملی هستیم باید به پشتوانه آن یعنی فناوری ملی اهمیت داده شود که این امر به عهده شرکت های دانش بنیان است.

وی، فناوری را مهمترین بحث در تحقق شعار امسال خواند و افزود: برخی از شکست ها در بخش تولید بدلیل فقدان فناوری ملی در کشور اتفاق افتاده است.

معین‌الدینی با بیان اینکه تولید در سه بخش اصلی اقتصاد یعنی صنعت، خدمات و کشاورزی است، تاکید کرد: لازم است همه بخش ها به باز تولید فناوری ایرانی از طریق شرکت های دانش بنیان توجه کنند.

این کارشناس گفت: نگاه بخش های تولیدی نباید صرفا به مونتاژ کردن و واردات فناوری باشد بلکه باید فناوری وارداتی هم را بومی سازی کرد.

معین الدینی، مهمترین ابزار تولید پویا را فناوری دانست و اضافه کرد: اگر کشوری دارای فناوری ملی نباشد نمی تواند خود را با تغییر و تحولات بازار و مخاطبان تولیدات مختلف مطابقت دهد.

وی به مثالی از کره جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: این کشور تولید در صنعت فولاد را از حدود ۲۰ سال گذشته شروع کرد و از ابتدا بدنبال تبدیل شدن به فناور در این عرصه بود و امروز دارای فناوری ملی در صنعت فولاد است.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان اصفهان یکی از موانع تحقق شعار سال ۱۴۰۰ را فعالیت محدود بخش مردمی اقتصاد دانست و گفت: برای رفع این مانع لازم است زیرساخت های فعالیت های اقتصادی که اکنون مبتنی بر محور نفتی است به سمت دانش محور حرکت کند.

معینی الدینی با بیان اینکه در زمان حاضر در کشور در بیشتر موارد فعالیت های اقتصادی تداوم دارد که فناوری آن وارداتی باشد، تصریح کرد: برای رفع این مسئله باید سیاستگذاری ها به سمتی باشد که از فناوری تولید داخل که شرکت های دانش بنیان مرجع آن است، استفاده شود.

وی ادامه داد: در این پیوند باید سیاستگذاری ها از اقتصاد سنتی و نفتی به دانش محور مردمی تغییر کند.

انجمن شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در سال ۹۴ با هدف ایجاد انسجام بین این واحدها در استان تأسیس شد.

استان اصفهان دارای بیش از ۵۷۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور، یک شهرک علمی و تحقیقاتی، سه پارک علم و فناوری و بیش از ۱۰ مرکز رشد است

www.irna.ir

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...