سوالات درس ۸ دفاعی نهم با جواب

1-معایب جنگ سخت(نظامی)چیست ؟
هزینه ی زیاد -تَلَفات انسانی نیروهای مهاجم و مدافع

2-چرا قدرت های نظامی دنیای امروز تصمیم گرفتند تا از راه های دیگری به دنبال تأمین منافع خود باشند؟
هزینه های بالای جنگ سخت، پیشرفت فنّاوری، مخالفت عموم مردم جهان با کشته شدن انسان ها در جنگ و…

3 -جنگ نرم را تعریف کنید .
به کلّیهٔ فعالیت های غیرنظامی که دشمن و عوامل آن در جهت ایجاد تغییرات لازم در یک جامعه و یا گروهی خاص انجام می دهند تا بر آن جامعه و گروه تسلط یابند، جنگ نرم گفته می شود.

4 -ابزار دشمن در جنگ نرم چیست؟
رسانه(روزنامه، مجله، عکس، فیلم، کتاب، جزوه و… ) شبکه های اجتماعی تلفن همراه، ماهواره، اینترنت، تلویزیون و رادیو و…

5 -هدف دشمن در جنگ نرم چیست؟
در جنگ نرم نوع تفکر و اندیشه را تغییر می دهند؛ یعنی دشمن ذهن و فکر مردم کشور هدف را طوری تغییر می دهد که آنان همان چیزی را بخواهند که دشمن می خواهد.

6-شکل های مختلف جنگ نرم را نام ببرید .
جنگ روانی ، جنگ رسانه ای ، انقلاب مخملی و رنگی

7 -جنگ روانی رومیان در گذشته علیه دشمنان چگونه بود ؟
رومیان کلاه خودها و زره های بزرگی را می ساختند که چند برابر کاله خود و زره معمولی بود .آنها وقتی از منطقه ای عبور می کردند؛ این تجهیزات را به عمد در مسیر به جا می گذاشتند، تا لشکریان طرف مقابل تصور کنند که سربازان آنها غول پیکرند و قبل از جنگ روحیه ی مبارزه و مقاومت خود را ازدست بدهند.

8 -جنگ روانی پیامبر در جریان فتح مکه چگونه بود ؟
در زمان حرکت سپاهیان اسلام برای فتح مکه، وقتی مسلمانان به نزدیک مکه رسیدند، رسول گرامی اسلام (ص) به یارانش دستور داد هنگام شب بر بالای بلندی های اطراف مکه به صورت پراکنده آتش های زیادی روشن کنند تا هرکس از دور نگاه می کند، تصور نماید که یک سپاه چند هزارنفره مکه را محاصره کرده است .در همین حال، پیامبر عباس بن عبدالمطلب را به داخل شهر مکه فرستاد تا با دعوت از ابوسفیان وی را به محلی ببرد که بتواند آن آتش ها را تماشا کند . همین که ابوسفیان مشعل های فروزان بسیار زیاد را مشاهده کرد، چاره ای جز تسلیم در برابر سپاه اسلام ندید؛ در نتیجه مکه بدون جنگ و خونریزی فتح شد.
9 -جنگ روانی معاویه در جریان جنگ صفین چگونه بود ؟
در جنگ صفین، وقتی سپاهیان امام علی(ع) به فرماندهی مالک اشتر در آستانهٔ شکست دادن لشکریان معاویه قرار گرفتند، لشکریان معاویه به منظور ایجاد شک و تردید در سپاهیان امام علی(ع)و برای فرار از شکست، با حیله گری عمر وعاص، قرآن ها را بر سر نیزه قرار دادند و اعلام کردند که ما همه مسلمانیم و باید بین ما و شما این قرآن حکم کند .امام علی (ع)در واکنش به این اقدام معاویه به سپاهیان خود دستور ادامهیجنگ داد و فرمود دشمنان شما اعتقادی به قرآن ندارند و این عمل آنها حیله و نیرنگی برای فرار از شکست است؛ اما بخشی از سپاهیان امام علی(ع) به فرمان آن حضرت توجه نکردند و در مقابل امام ایستادند .سرپیچی این عده در مقابل فرمان امام باعث شد که معاویه و لشکریانش از شکست حتمی نجات پیدا کنند.

10-جنگ روانی صدام علیه ایران چگونه بود ؟
بمباران شیمیایی رزمندگان و مناطق مرزی ، تهدید به بمباران شیمیایی شهرهای بزرگ برای ایجاد ترس و وحشت در بین مردم و تضعیف روحیه ی آن ها

11-یکی از نمونه های روشن جنگ روانی دشمن علیه کشور ما چیست؟
تهدید به گسترش تحریم اقتصادی و مصوبه های مختلف در کنگرهٔ امریکا و شورای عالی امنیت سازمان ملل متّحد علیه جمهوری اسلامی ایران.

12-نمونه هایی از جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران را بیان کنید
1 -اعلام جنگ و حمله نظامی آمریکا و اسرائیل 2 -اعلام تحریم های جدید

13-میزان اثر گذاری جنگ روانی به چه عواملی بستگی دارد ؟
1 -به ویژگی های شخصیتی افراد مانند اعتقادات دینی، شجاعت، اعتماد به نفس و پایبندی به ارزش های اخالقی2-به میزان علم و آگاهی انسان ها و شناخت دوست و دشمن واقعی

14 -روش های جنگ روانی را نام ببرید ؟
1 -تبلیغات 2 -شایعه 3 -تحریف واقعیات4- تفرقه افکنی 5-ترور

15 -تبلیغ را تعریف کنید .
منتقل کردن و رساندن پیام ، افکار و عقاید به دیگران

16 -برای استفاده نادرست از تبلیغات توسط کشورهای قدرتمند یک مثال بزنید .
امروزه امریکا، قدرت های سلطه گر و رژیم اشغالگر فلسطین با تشکیل گروهک های تکفیری یا حمایت از گروه هایی که با نام اسلام و مسلمانان درکشورهای مختلف جهان دست به ایجاد نا امنی و جنایت می زنند، به معرفی چهره ای خشن و ضدانسانی از اسلام می پردازند.

17 -شایعه چیست ؟
انتشار مطالب و اخباری که درستی و نادرستی آن معلوم نیست و منبع مطمئن و مشخصی ندارد.

18 -برای شایعه یک مثال بزنید .
شایعه‌ی شهادت رسول گرامی اسلام (ص)در جنگ اُحد که توسط مشرکان و به منظور تضعیف روحیهی مسلمانان پخش شد؛ درصورتی که آن حضرت فقط به صورت جزئی مجروح شده بود.

19-از نظر اخالقی و دینی شایعه چه حکمی دارد ؟
شایعه مجموعه ای از غیبت ، تهمت ، انتشار مطالب غیر مطمئن و… است که سکوت در برابر آن و مقابله نکردن با آن گناه محسوب می شود . در دین اسلام به مسلمانان تأکید شده در اموری که اطلاع کافی ندارند ، بررسی کنند ؛ زیرا چشم ، گوش ، زبان و قلب انسان در پیشگاه خداوند مسئول هستند.

21-راه های مقابله و جلوگیری از شایعه پراکنی کدامند؟
اولین کار اینکه بررسی کنیم منبع خبر کجاست ، آیا خبری که اعالم شده است از فردی مسئول و موجه است یا نه آیا خبر منتشر شده از منابع خارج از ایران و یا بعضاً دشمنان است یا خبر از داخل پخش شده است .بعد از این که منبع خبر مشخص شد با مطالعه و پرس و جو از افراد مطلع و صاحب نظر صحت و یا دروغ بودن آن را مشخص می کنیم.

21-تحریف واقعیات یعنی چه ؟
منحرف کردن خبری از مسیر و موضوع اصلی خود که به منظور انحراف ذهن مردم از حق به سوی باطل صورت می گیرد.

22 -برای تحریف واقعیات یک مثال بزنید .
با وجود آنکه مقامات کشور ما بارها اعلام کرده اند که هدف شان از پیشرفت در فنّاوری هسته ای، استفاده ی صلح آمیز از آن برای تولید انرژی هسته ای است؛ ولی غربی ها با این تفسیرکه: ایران تاکنون نتوانسته ثابت کند که قصد استفاده ی صلح آمیز از فنّاوری هسته ای دارد اذهان عمومی مردم جهان را از این واقعیت که ایران قصد استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای دارد ، به سمتی سوق می دهند که تصور شود ، قصد ایران از پیشرفت در فناوری هسته ای، استفاده غیر صلح آمیز از آن است.

23 -تفرقه افکنی را توضیح دهید .
دامن زدن به اختالفات موجود در یک یا چند کشور که به منظور ایجاد بدبینی و به وجود آوردن درگیری و از بین بردن وحدت و یکپارچگی یک جامعه صورت می گیرد. یک مثال بزنید .دامن زدن به اختلافات میان شیعه و سنی یا ایجاد
بدبینی بین مسلمانان و سایر ادیان الهی و همچنین مطرح کردن اختلافات قومی در بین قومیت های مختلف .

24 -ترور چیست ؟
تالش برای ایجاد ترس و وحشت در یک گروه یا یک کشور برای تحت فشار قرار دادن آن ها به منظور تسلیم در برابر خواسته های طراحان آن می باشد.

25 -ترور بر چند نوع است ؟
ترور شخص -ترور شخصیت

26-ترور شخص را تعریف کنید .
در ترور شخص ، افراد موجه ، توانمند و ارزشمند یک کشور که در آگاهی و پیشرفت جامعه نقش مؤثری دارند ، مورد تهاجم جسمی و فیزیکی قرار می گیرند . مانند : شهیدان مطهری ، بهشتی ، رجایی ، باهنر ، صیاد شیرازی و دانشمندان هسته ای .

27-ترور شخصیت را تعریف کنید .
تخریب شخصیت های بزرگ و تأثیرگذار با استفاده از دروغ، شایعه، تهمت و تبلیغات ناروا از قدیم رایج بوده است.

28 -دشمنان پیامبر چگونه شخصیت پیامبر را ترور می کردند ؟
ایشان را جادوگر یا مجنون معرفی می کردند.

29-در زمان ما چه شخصیت هایی از سوی دشمنان ترور شخصیت شده اند ؟
امام خمینی و مقام معظم رهبری

30-برای ترور شخصیت مسلمانان و دین اسلام مثال بزنید .
در بعضی از فیلم های سینمایی ، شخصیت های منفی فیلم مسلمان هستند -در بعضی از بازی های رایانه ای برای پیروز شدن باید به سمت افرادی که مسلمان هستند تیراندازی شود.

31 -در یکی از بازی های رایانه ای، قهرمان بازی فردی آمریکایی است که باید افرادی را که یامهدی و ا …اکبر می گویند از پای درآورد تا به مراحل بعدی برسد .به نظر شما طراحان این بازی به دنبال چه اهدافی هستند؟
آن ها می خواهند این مطلب را جا بیاندازند که اگر می خواهید پیشرفت کنید باید با مسلمانان مبارزه کنید چراکه مسلمانان عامل مشکلات دنیای امروز هستند، ودرنتیجه هدفشان تخریب شخصیت مسلمانان است.

32-اهداف شبکه های ماهواره ای فارسی زبان چیست ؟
1 -بدبین کردن مردم به اسلام و نظام جمهوری اسلامی 2 -قطع رابطه ی ملت با رهبری 3 -ترویج بی بندوباری اخلاقی 4-از بین بردن استحکام خانواده5 -جدایی دین از سیاست 6 -دور کردن مردم از ارزش های دینی

33 -راه های مقابله با جنگ روانی دشمنان را بیان کنید.
1-شناخت دشمن و روش های تبلیغاتی آن ها 2-وحدت و همدلی بیشتر در جامعه 3 -اتحاد حول محور قانون اساسی و
رهبری دینی 4 -کسب اطالعات و اخبار از مراکز خبر رسانی مطمئن و خودی5 -حضور در برنامه هایی که پیام ملت ایران را به جهانیان می رساند ، مانند شرکت در راهپیمایی 6-دقت و مراقبت در ارتباطات اینترنتی 7 -برنامه ریزی برای اوقات فراغت و استفاده ی مناسب از آن 8 -همکاری نکردن با گروه های مشکوک و نا مطمئن 9-داشتن اعتماد به نفس و روحیه ی دفاع از اعتقادات

34-طراحان بازی های رایانه ای ضد مسلمانان چه اهدافی دارند ؟
از بین بردن اسلام و تخریب شخصیت مسلمانان

نکته : کشور های استعمارگر در گذشته برای رسیدن به اهداف خود از تهاجم نظامی استفاده می کردند.
نکته : امروزه به جنگ نظامی ، جنگ سخت می گویند.
نکته : مهم ترین ابزار تأثیرگذاری در جنگ نرم ، رسانه های جمعی هستند.
نکته : جنگ روانی خطرناک ترین نوع جنگ ها است.
نکته : در دوران کنونی جنگ روانی توسط کشورها به عنوان یکی از مؤثرترین شیوه ها استفاده می شود.
نکته : همان طورکه ممکن است با تبلیغات، شایعه ا ی نادرستی را پخش کرد، به وسیله ی تبلیغات هم می توان آن را خنثی نمود.
نکته : شایعه معموالً با اصل خبر تفاوت زیادی دارد.
نکته : در تحریف واقعیات معموالً دروغ گفته نمی شود بلکه واقعیات به صورت دیگری بیان می شود که با اصل خبر تفاوت زیادی دارد.
نکته : در جریان ترور مقام معظم رهبری در یکی از مساجد تهران در سال 1360 یک دست ایشان به شدت آسیب دید.
نکته : ترور شخصیت در مواردی به صورت کلی دین اسلام یا شخصیت مسلمانان را هدف قرار می دهد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...