سوالات متن درس 18 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

سوالات متن درس 18 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

1 . آیه ی 97 سوره ی انعام به کدام نعمت خداوندی اشاره می کند ؟ دریا "وخداوند دریا را برای استفاده ی شما قرار داده."

2 . چرا به منطقه ی خلیج فارس >> انبار نفت جهان می گویند ؟ زیرا منابع نفت و گاز در این منطقه بسیار زیاد است.

3 . نفت وگاز در خلیج فارس از کدام قسمت ها استخراج می شود ؟ از کف خلیج فارس در ناحیه ی کم عمق نزدیک به ساحل.

4 . نفت کشور های نفت خیز منطقه ی خلیج فارس چگونه به کشور های جهان منتقل می شود ؟ همه روزه نفت کش های عظیمی از خلیج فارس و تنگه ی هرمز عبور می کنند ونفت را انتقال می دهند.

5 . علاوه بر خلیج فارس در کدام دریا های اطراف ایران نفت وگاز وجود دارد؟این منابع توسط چه کسانی استخراج می شود؟دریای خزر _ کشور های اطراف این دریا به کشف واستخراج از آن مشغول هستند .

6 . دردریاهای ایران چند نوع ماهی زندگی می کنند وچه فوایدی دارند ؟ صدها نوع ماهی زندگی می کنند و هر یک ارزش غذایی وطعم خاصی دارند وبعضی هم زینتی هستند.

7 . به کدام ماده ی غذایی دریایی ) مروارید سیاه) گفته می شود ؟خاویار یا تخم ماهیان خاویاری دریای خزر به مروارید سیاه مشهور واز گران ترین غذا های جهان است.

8 . چرا صید ماهی در دریای خزر از اوایل بهار تا اوایل پاییز ممنوع است ؟ زیرا این ایام زمان تخم ریزی ماهیان در این دریا است.

9 . ماهی گیری در دریای ایران چگونه صورت می گیرد ؟ برای ماهیگیری در آب های اطراف سواحل از کشتی ها و لنج های کوچک استفاده می شود اما صیادان برای ماهیگیری در آب های عمیق به کشتی های مجهز نیاز دارند که دارای لوازم پیش رفته ی ماهیگیری و سرد خانه هستند.

10 . چرا کشتی وکامیون های حمل ماهی باید یخچال و سرد خانه داشته باشند ؟ برای این که این ماده ی با ارزش غذایی فاسد نشود.

11 . چند نوع ماهی خوراکی که از دریای خزر صید می شوند نام ببرید ؟ ماهی کولی ، ماهی سفید ، سوف ، کپور ، کفال ، کیلکا ، تاس ماهی ، دراکول ، فیل ماهی ، اوزون برون و....

12 . چند نوع ماهی از آبزیان خوراکی خلیج فارس و دریای عمان را نا م ببرید . ماهی سرخو _ سنگسر _ حلوا _ قباد _ شورید ه _ زبیده و میگو.

13 . طرز تهیه ی کنسرو ماهی در کار خانه های کنسروسازی را توضیح دهید . ماهی ها را پس از صید با کامیون های یخچال دار به کار خانه حمل می کنند.در آن جا ماهی رابه قطعات بزرگ برش می دهند و در دیگ های مخصوص می ریزند تا در مدت معینی بپزد بعد با دستگاه خودکار تکه های پخته شده را درون قوطی می ریزند و نمک وروغن به آن اضافه می کنند . هوای قوطی ها نیز خارج می شوند تا فاسد نشوند.

14 . در شهرهای بندری مردم بیشتر به چه شغل هایی مشغولند ؟در شهر های بندری علاوه بر ماهیگیری عده ای از مرد م به بارگیری و باراندازی کالای کشتی ها مشغولند . دراین مناطق انبار هایی نیز برای نگهداری کالا ها بوجود آورده است که برخی از مردم به انبارداری مشغولند .

15 . کارخانه های کشتی سازی و لنج سازی در اطراف کدام شهرهای ایران قرار دارند؟ چند نمونه مثال بزنید . در اطراف بندرعباس بوشهر و چابهار در جنوب و نکا در سواحل دریای خزر.

16 . دریا چه نقشی در توسعه ی گردشگری در ایران دارد؟ همه ساله عده ی زیادی از مردم کشور ما برای تفریح و گذراندن تعطیلات تابستان به سواحل شمالی ایران سفر می کنند . سواحل زیبای جنوبی ایران و جزایر قشم کیش و بندر عباس و چابهار نیز برای گردشگری در فصل زمستان مناسب هستند و مسافرت از دریاها بناهای تاریخی وبازارهای این نواحی دیدن می کنند .

17 . چند نوع از موجودات باارزش دریایی که در خلیج فارس ودریای عمان زندگی می کنند را نام ببرید. ماهی های تزیینی مرجانها صدف ها لاک پشت های کم یاب و پستاندارانی چون نهنگ ها و دلفین ها .

18 . وظیفه ی ما در مقابل استفاده های فراوانی که از دریا می کنیم چیست ؟ این است که به دریا آسیب نرسانیم و از آن وموجودات با ارزشش حفاظت کنیم .

19 . یکی از مهمترین دلایل اهمیت خلیج فارس وجود منابع سرشار ...........و .........است . نفت _ گاز

20 . در ایران علاوه بر خلیج فارس دریای........ . نیز دارای منابع نفت و گاز است. خزر

21 . بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان ....... است. دریای خزر

22 . از آبزیان مهم دریای جنوب .......است که با نزدیک شدن به ماه مهر ماهیگیران جنوب خود را برای صید آن آماده می کنند . میگو

23 . بخشی از ماهی های خوراکی صید شده به کارخانه های ........منتقل می شوند. کنسرو سازی

24 . از بین منابع غذایی دریایی ایران همه ساله مقدار زیادی ......و......به کشورهای دیگر صادر می کند. میگو و خاویار

25 . از بزرگترین زیست گاههای موجودات دریایی ....... و ........ هستند. خلیج فارس و دریای عمان

26 . دریای خزر محل زندگی ...... و ....... است. ماهیان _ پرندگان مهاجر

lesson10.blogfa.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...